Práce se zaměřuje na problematiku strachů a úzkostí dětí mladšího školního věku nadaných dětí. Hlavním cílem práce je analýza strachů a zkoumání jejich intenzity u nadaných dětí v porovnání s jejich vrstevníky. Teoretické části práce se věnují specifikaci dětských strachů uvedeného vývojového období, emocionálně-sociálním charakteristikám nadaných dětí a nakonec možnostem sociálně-pedagogického uplatnění v souvislosti s překonáváním dětských strachů a úzkostí. Praktická část práce se specializuje na zjištění intenzity strachů nadaných dětí prostřednictvím dotazníkového šetření. Provedeným výzkumem bylo zjištěno, že strachy nadaných dětí mají nižší intenzitu nežli strachy jejich vrstevníků, přičemž všechny děti vykazují největší obavy z globálního ohrožení. Následně byly výzkumem potvrzeny rozdíly v pohlaví, dívky vykazovaly vyšší intenzitu strachů než chlapci. Přínosem práce jsou nejen ověřené poznatky zkoumané problematiky, nýbrž i praktické návrhy ke konstruktivnímu překonávání dětských strachů uplatitelné v rámci sociálně-pedagogické práce.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on issue of fears and anxieties in school-aged gifted children. The principal aim is the fear analysis in gifted children in comparison with their peers (without giftedness). The theoretical parts are engaged in fear specification in certain developmental level, also emotional and social characteristics in gifted children and socio-educational practical application to help children to learn how to cope with their fears and anxieties. The practical part deals with the fear intensity in gifted children via questionnare survey. The performed research shows following findings: the fear intensity in gifted children is lower than the fear intensity in their peers, whereby all the children exhibit the highest fears of global threats. Subsequently the research confirmed the differences in gender, whereas girls have higher levels of fear intensity than boys. The thesis contributions are not only proven knowledges and findings, but also practical suggestions for constructive managing the childhood fears in socio-educational application.
Klíčová slova
strach, úzkost, dítě mladšího školního věku, nadání, sociální pedagogika
Klíčová slova v angličtině
fear, anxiety, school-aged children, giftedness, talent, social education
Rozsah průvodní práce
102 s. (187 505 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zaměřuje na problematiku strachů a úzkostí dětí mladšího školního věku nadaných dětí. Hlavním cílem práce je analýza strachů a zkoumání jejich intenzity u nadaných dětí v porovnání s jejich vrstevníky. Teoretické části práce se věnují specifikaci dětských strachů uvedeného vývojového období, emocionálně-sociálním charakteristikám nadaných dětí a nakonec možnostem sociálně-pedagogického uplatnění v souvislosti s překonáváním dětských strachů a úzkostí. Praktická část práce se specializuje na zjištění intenzity strachů nadaných dětí prostřednictvím dotazníkového šetření. Provedeným výzkumem bylo zjištěno, že strachy nadaných dětí mají nižší intenzitu nežli strachy jejich vrstevníků, přičemž všechny děti vykazují největší obavy z globálního ohrožení. Následně byly výzkumem potvrzeny rozdíly v pohlaví, dívky vykazovaly vyšší intenzitu strachů než chlapci. Přínosem práce jsou nejen ověřené poznatky zkoumané problematiky, nýbrž i praktické návrhy ke konstruktivnímu překonávání dětských strachů uplatitelné v rámci sociálně-pedagogické práce.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on issue of fears and anxieties in school-aged gifted children. The principal aim is the fear analysis in gifted children in comparison with their peers (without giftedness). The theoretical parts are engaged in fear specification in certain developmental level, also emotional and social characteristics in gifted children and socio-educational practical application to help children to learn how to cope with their fears and anxieties. The practical part deals with the fear intensity in gifted children via questionnare survey. The performed research shows following findings: the fear intensity in gifted children is lower than the fear intensity in their peers, whereby all the children exhibit the highest fears of global threats. Subsequently the research confirmed the differences in gender, whereas girls have higher levels of fear intensity than boys. The thesis contributions are not only proven knowledges and findings, but also practical suggestions for constructive managing the childhood fears in socio-educational application.
Klíčová slova
strach, úzkost, dítě mladšího školního věku, nadání, sociální pedagogika
Klíčová slova v angličtině
fear, anxiety, school-aged children, giftedness, talent, social education
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k emoci strachu, úzkosti a nadaným dětem mladšího školního věku.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení výzkumného problému a výzkumných cílů.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k emoci strachu, úzkosti a nadaným dětem mladšího školního věku.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení výzkumného problému a výzkumných cílů.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
FOŘTÍK, Václav a Jitka FOŘTÍKOVÁ. Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 126 s. ISBN 978-80-7367-297-3.
HÉBERT, Thomas Paul. Understanding the social and emotional lives of gifted students. Waco, Tex.: Prufrock Press, c2011, ix, 493 s. ISBN 978-1-59363-502-2.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
POTMĚŠILOVÁ, Petra. Sociální pedagogika v teorii a praxi. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013, 159 s. ISBN 978-80-244-3831-3.
VYMĚTAL, Jan. Úzkost a strach u dětí. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 181 s. ISBN 80-7178-830-9.
Seznam doporučené literatury
FOŘTÍK, Václav a Jitka FOŘTÍKOVÁ. Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 126 s. ISBN 978-80-7367-297-3.
HÉBERT, Thomas Paul. Understanding the social and emotional lives of gifted students. Waco, Tex.: Prufrock Press, c2011, ix, 493 s. ISBN 978-1-59363-502-2.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
POTMĚŠILOVÁ, Petra. Sociální pedagogika v teorii a praxi. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013, 159 s. ISBN 978-80-244-3831-3.
VYMĚTAL, Jan. Úzkost a strach u dětí. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 181 s. ISBN 80-7178-830-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka uvedla zdůvodnění volby tématu diplomové práce. Studentka byla upozorněna na časové hledisko obhajoby. Z daného důvodu přistoupila k vymezení výzkumného problému, výzkumným otázkám, hypotézám výzkumu, výzkumného souboru a nástroji sběru dat. Studentka prezentovala výsledky výzkumného šetření a zodpověděla otázky od oponenta diplomové práce. Dr. Hladík poukázal na chybnost interpretace faktorové analýzy.