Tato diplomová práce se věnuje konformitě nadaných žáků v kontextu jejich vztahů se spolužáky. Teoretická část práce je rozdělena na 3 kapitoly. První kapitola práce se zabývá sociálně pedagogickým pohledem na nadaného žáka, práce zde vymezuje rozdíl mezi talentem a nadáním, definice nadání, dále vymezuje modely nadání a znaky nadaných dětí v adolescentním věku. Ve druhé kapitole je diplomová práce zaměřena na nadaného žáka ve škole, vzdělávání nadaných, vzdělávání nadaných v kontextu filozofie inkluzivní pedagogiky, dále se věnuje variantám práce s nadanými žáky v běžné škole a diferencovanému obohacujícímu kurikulu. Ve třetí kapitole se věnuje konformitě v kontextu edukace adolescentů s projevy nadání, typům konformního jednání, paralelním jevům konformity a dále studiím konformity u adolescentů a konformitě v prostředí školy. Praktická část této diplomové práce je tvořena kvantitativním výzkumem, který je realizován s využitím metody sémantického diferenciálu, jímž lze zjistit, k čemu jedinec inklinuje. Praktická část práce obsahuje kapitolu zaměřenou na výzkumné šetření, způsob sběru dat, způsob zpracování dat a shrnutí a interpretaci výsledků výzkumného šetření. Cílem praktické části práce je zjistit, jaká je míra tendence ke konformnímu chování nadaných žáků v adolescentním věku v průběhu aplikace jednotlivých fází diferencovaného obohacujícího kurikula.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the conformity of gifted pupils in the context of their relationships with their classmates. The theoretical part is divided into three chapters. The first chapter deals with the socio-pedagogical view of the gifted pupil, work here defines the difference between talent and genius, talent definition, defines the character models and talent of gifted children in the adolescent age. In the second chapter, the thesis focuses on gifted pupil at the school, gifted education, gifted education in the context of the philosophy
of inclusive education, also deals with variants of work with gifted students in the regular school curriculum and differentiated enriching. The third chapter is devoted conformity in the context of education of adolescents with symptoms of talent, the type of conforming behaviour parallel phenomena conformity and also studies of adolescent conformity and conformity in the school environment. The practical part of this thesis is composed
of quantitative research, which is implemented using the method of semantic differential, which can determine what an individual tends. The practical part contains a chapter focusing on research, data collection methods, data-processing and summarizing and interpreting the results of the research. The aim of practical part is to determine what the rate tendency to conforming behaviour of gifted students in the adolescent age during the application of the various phases of differentiated enriching curriculum.
Tato diplomová práce se věnuje konformitě nadaných žáků v kontextu jejich vztahů se spolužáky. Teoretická část práce je rozdělena na 3 kapitoly. První kapitola práce se zabývá sociálně pedagogickým pohledem na nadaného žáka, práce zde vymezuje rozdíl mezi talentem a nadáním, definice nadání, dále vymezuje modely nadání a znaky nadaných dětí v adolescentním věku. Ve druhé kapitole je diplomová práce zaměřena na nadaného žáka ve škole, vzdělávání nadaných, vzdělávání nadaných v kontextu filozofie inkluzivní pedagogiky, dále se věnuje variantám práce s nadanými žáky v běžné škole a diferencovanému obohacujícímu kurikulu. Ve třetí kapitole se věnuje konformitě v kontextu edukace adolescentů s projevy nadání, typům konformního jednání, paralelním jevům konformity a dále studiím konformity u adolescentů a konformitě v prostředí školy. Praktická část této diplomové práce je tvořena kvantitativním výzkumem, který je realizován s využitím metody sémantického diferenciálu, jímž lze zjistit, k čemu jedinec inklinuje. Praktická část práce obsahuje kapitolu zaměřenou na výzkumné šetření, způsob sběru dat, způsob zpracování dat a shrnutí a interpretaci výsledků výzkumného šetření. Cílem praktické části práce je zjistit, jaká je míra tendence ke konformnímu chování nadaných žáků v adolescentním věku v průběhu aplikace jednotlivých fází diferencovaného obohacujícího kurikula.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the conformity of gifted pupils in the context of their relationships with their classmates. The theoretical part is divided into three chapters. The first chapter deals with the socio-pedagogical view of the gifted pupil, work here defines the difference between talent and genius, talent definition, defines the character models and talent of gifted children in the adolescent age. In the second chapter, the thesis focuses on gifted pupil at the school, gifted education, gifted education in the context of the philosophy
of inclusive education, also deals with variants of work with gifted students in the regular school curriculum and differentiated enriching. The third chapter is devoted conformity in the context of education of adolescents with symptoms of talent, the type of conforming behaviour parallel phenomena conformity and also studies of adolescent conformity and conformity in the school environment. The practical part of this thesis is composed
of quantitative research, which is implemented using the method of semantic differential, which can determine what an individual tends. The practical part contains a chapter focusing on research, data collection methods, data-processing and summarizing and interpreting the results of the research. The aim of practical part is to determine what the rate tendency to conforming behaviour of gifted students in the adolescent age during the application of the various phases of differentiated enriching curriculum.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k nadaným žákům, konformitě a inkluzivní pedagogice.
Příprava metodiky výukumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou sémantického diferenciálu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k nadaným žákům, konformitě a inkluzivní pedagogice.
Příprava metodiky výukumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou sémantického diferenciálu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
MACHŮ, Eva. Nadaný žák. 1. vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-197-3.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. 2., rozšířené a přeprac. vyd. Praha: Karolinium, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. 2., rozšířené a přeprac. vyd. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1679-9.
POTMĚŠILOVÁ, Petra. Sociální pedagogika v teorii a praxi. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3831-3.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
Seznam doporučené literatury
MACHŮ, Eva. Nadaný žák. 1. vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-197-3.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. 2., rozšířené a přeprac. vyd. Praha: Karolinium, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. 2., rozšířené a přeprac. vyd. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1679-9.
POTMĚŠILOVÁ, Petra. Sociální pedagogika v teorii a praxi. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3831-3.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila obsah diplomové práce, konkrétně vymezila základní terminologii a poté uvedla design výzkumu (výzkumné otázky, výzkumné cíle, sémantický diferenciál). Výsledky výzkumu studentka prezentovala v podobě odpovědí na výzkumné otázky. Studentka byla na obhajobu diplomové práce výborně připravena. Doc. Haburajová-Ilavská: ocenila způsob prezentace a zpracování diplomové práce. Dr. Hladík: poukázal na nečitelnost některých vytvořených faktorů.