Diplomová práce se zabývá vnímanou vlastní účinností učitelů ve vztahu ke vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků na vzdělávací úrovni ISCED 1 a 2. Teoretická část diplomové práce se věnuje vymezení pojmu "sociální znevýhodnění" a mechanismům jeho vzniku. Rozebírá osobnost sociálně znevýhodněného žáka v kontextu českého školství a věnuje se vzdělávání této specifické skupiny žáků. Pozornost je směřována také na osobnost učitele, která je považována za významný determinant ovlivňující vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Z tohoto důvodu se zaměřuje především na vnímanou vlastní účinnost učitelů v kontextu vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním.
Empirická část diplomové práce využívá kvantitativního pojetí výzkumu, na základě dotazníkového šetření. Cílem je zjistit názory učitelů na vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků, včetně jejich vnímané vlastní účinnosti k tomuto tématu, ale také zjistit, zda existují souvislosti mezi vnímanou vlastní účinností učitelů a vybranými specifiky vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the perceived self-efficacy of teachers in relation to the education of socially disadvantaged pupils at educational ISCED level 1 and 2. The theoretical part of the thesis deals with the definition of the concept of "social disadvantage" and the mecha-nisms of its formation. It analyzes the personality of socially disadvantaged pupil in the context of Czech education system and dedicates to the education of this specific group of pupils. Attention is also directed to the teacher´s personality, which is considered as an important determinant affecting the education of pupils with social disadvantages. For this reason, it focuses mainly on the perceived self-efficacy in the context of training teachers of pupils with social disadvantages. The empirical part of the thesis uses quantitative con-cept of research, based on the questionnaire survey. The aim is to find out the opinions of teachers on the education of socially disadvantaged pupils, including their own perceived effectiveness to this topic, but also to find out whether there are links between perceived self-efficacy of teachers and selected specifics of education of socially disadvantaged pu-pils.
Klíčová slova
vnímaná vlastní účinnost, učitel, sociální znevýhodnění, žák, školní prostředí
Klíčová slova v angličtině
Perceived Self-Efficacy, Teacher, Social Disadvantages, Pupil, School Environment
Rozsah průvodní práce
110 s. (190 124)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá vnímanou vlastní účinností učitelů ve vztahu ke vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků na vzdělávací úrovni ISCED 1 a 2. Teoretická část diplomové práce se věnuje vymezení pojmu "sociální znevýhodnění" a mechanismům jeho vzniku. Rozebírá osobnost sociálně znevýhodněného žáka v kontextu českého školství a věnuje se vzdělávání této specifické skupiny žáků. Pozornost je směřována také na osobnost učitele, která je považována za významný determinant ovlivňující vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Z tohoto důvodu se zaměřuje především na vnímanou vlastní účinnost učitelů v kontextu vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním.
Empirická část diplomové práce využívá kvantitativního pojetí výzkumu, na základě dotazníkového šetření. Cílem je zjistit názory učitelů na vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků, včetně jejich vnímané vlastní účinnosti k tomuto tématu, ale také zjistit, zda existují souvislosti mezi vnímanou vlastní účinností učitelů a vybranými specifiky vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the perceived self-efficacy of teachers in relation to the education of socially disadvantaged pupils at educational ISCED level 1 and 2. The theoretical part of the thesis deals with the definition of the concept of "social disadvantage" and the mecha-nisms of its formation. It analyzes the personality of socially disadvantaged pupil in the context of Czech education system and dedicates to the education of this specific group of pupils. Attention is also directed to the teacher´s personality, which is considered as an important determinant affecting the education of pupils with social disadvantages. For this reason, it focuses mainly on the perceived self-efficacy in the context of training teachers of pupils with social disadvantages. The empirical part of the thesis uses quantitative con-cept of research, based on the questionnaire survey. The aim is to find out the opinions of teachers on the education of socially disadvantaged pupils, including their own perceived effectiveness to this topic, but also to find out whether there are links between perceived self-efficacy of teachers and selected specifics of education of socially disadvantaged pu-pils.
Klíčová slova
vnímaná vlastní účinnost, učitel, sociální znevýhodnění, žák, školní prostředí
Klíčová slova v angličtině
Perceived Self-Efficacy, Teacher, Social Disadvantages, Pupil, School Environment
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti edukační činnosti pedagogů sociálně znevýhodněných žáků, inkluzivního vzdělávání a vnímané vlastní účinnosti učitelů.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti edukační činnosti pedagogů sociálně znevýhodněných žáků, inkluzivního vzdělávání a vnímané vlastní účinnosti učitelů.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
BASL, Josef, Petr MATĚJŮ a Jana STRAKOVÁ. (Ne)rovné šance na vzdělání: vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha: Academia, 2006. ISBN 8020014004.
HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KASÍKOVÁ, Hana a Jana STRAKOVÁ. Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1911-8.
Seznam doporučené literatury
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
BASL, Josef, Petr MATĚJŮ a Jana STRAKOVÁ. (Ne)rovné šance na vzdělání: vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha: Academia, 2006. ISBN 8020014004.
HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KASÍKOVÁ, Hana a Jana STRAKOVÁ. Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1911-8.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila teoretická východiska práce a dále se věnovala praktické části, kde uvedla výzkumný soubor, výzkumný nástroj a způsob zpracování dat. Stěžejní část byla tvořena prezentací výsledků výzkumu. Rozebrány byly jednotlivé dílčí cíle práce. Studentka byla dobře připravená a dokázala reagovat na otázky zkušební komise i otázky oponenta a vedoucího práce.