Předkládaná diplomová práce se zabývá uplatněním sociálního pedagoga ve školním prostředí. Teoretická část pojednává o oblastech vztahující se k ústřednímu tématu. Stručně seznamuje s vývojem sociální pedagogiky jak na našem území, tak v zahraničí. Dále zdůrazňuje integrující charakter sociální pedagogiky a její provázanost s ostatními disciplínami. Na závěr rozpracovává jednotlivé atributy profese sociálního pedagoga ve školním prostředí. Praktická část je orientovaná na vyhodnocení výzkumného šetření, ve kterém je provedena analýza rozhovorů prostřednictvím interpretativní fenomenologické analýzy. Naším záměrem je vystihnout esenci zkušeností osob (n = 5) aktuálně pracujících na pozici sociálního pedagoga ve školním prostředí.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on the position of a social pedagogue in the school environment. The theoretical part describes the dimensions related to the main issue. This part briefly introduces the development of social pedagogy, in our country as well as abroad. Furthermore, it emphasizes integrating character of social pedagogy and its cohesion with other disciplines. In the last part, it describes the various attributes of the profession of a social pedagogue in the school environment. The empirical part is focused on the evaluation of the survey, in which the analysis of interviews is accomplished by interpretative phenomenological analysis. Our intention is to describe the essence of the experience of individuals (n = 5) who are currently working at the position of a social pedagogue in the school environment.
Klíčová slova
interpretativní fenomenologická analýza, kompetence, profese, sociální pedagog, školní prostředí, uplatnění
Klíčová slova v angličtině
Interpretative Phenomenological Analysis, competence, profession, social pedagogue, school environment, position
Rozsah průvodní práce
99
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná diplomová práce se zabývá uplatněním sociálního pedagoga ve školním prostředí. Teoretická část pojednává o oblastech vztahující se k ústřednímu tématu. Stručně seznamuje s vývojem sociální pedagogiky jak na našem území, tak v zahraničí. Dále zdůrazňuje integrující charakter sociální pedagogiky a její provázanost s ostatními disciplínami. Na závěr rozpracovává jednotlivé atributy profese sociálního pedagoga ve školním prostředí. Praktická část je orientovaná na vyhodnocení výzkumného šetření, ve kterém je provedena analýza rozhovorů prostřednictvím interpretativní fenomenologické analýzy. Naším záměrem je vystihnout esenci zkušeností osob (n = 5) aktuálně pracujících na pozici sociálního pedagoga ve školním prostředí.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on the position of a social pedagogue in the school environment. The theoretical part describes the dimensions related to the main issue. This part briefly introduces the development of social pedagogy, in our country as well as abroad. Furthermore, it emphasizes integrating character of social pedagogy and its cohesion with other disciplines. In the last part, it describes the various attributes of the profession of a social pedagogue in the school environment. The empirical part is focused on the evaluation of the survey, in which the analysis of interviews is accomplished by interpretative phenomenological analysis. Our intention is to describe the essence of the experience of individuals (n = 5) who are currently working at the position of a social pedagogue in the school environment.
Klíčová slova
interpretativní fenomenologická analýza, kompetence, profese, sociální pedagog, školní prostředí, uplatnění
Klíčová slova v angličtině
Interpretative Phenomenological Analysis, competence, profession, social pedagogue, school environment, position
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti problematiky profese sociálního pedagoga a jeho pozice a role v prostředí školy.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti problematiky profese sociálního pedagoga a jeho pozice a role v prostředí školy.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CAMERON, Claire a Peter MOSS. Social pedagogy and working with children and young people: where care and education meet. Philadelphia, Pa.: Jessica Kingsley Publishers, 2011. ISBN 978-184-9051-194.
CORBIN, Juliet M a Anselm L STRAUSS. Basics of qualitative research: techniques and procedures for developing grounded theory. Vyd. 4. Los Angeles: SAGE, 2015. ISBN 978-1-4129-9746-1.
ČÁBALOVÁ, Dagmar. Pedagogika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-802-4729-930.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-802-4734-705.
Seznam doporučené literatury
CAMERON, Claire a Peter MOSS. Social pedagogy and working with children and young people: where care and education meet. Philadelphia, Pa.: Jessica Kingsley Publishers, 2011. ISBN 978-184-9051-194.
CORBIN, Juliet M a Anselm L STRAUSS. Basics of qualitative research: techniques and procedures for developing grounded theory. Vyd. 4. Los Angeles: SAGE, 2015. ISBN 978-1-4129-9746-1.
ČÁBALOVÁ, Dagmar. Pedagogika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-802-4729-930.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-802-4734-705.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obecně představila teoretický rámec diplomové práce. Následně uvedla vymezení výzkumného problému, výzkumných cílů, výzkumných otázek a výzkumného souboru. Dr. Hrbáčková: uveďte kritéria výběru výzkumného souboru. Studentka obecně odpověděla. Studentka byla upozorněna na časové hledisko obhajoby.Studentka představila výstupy výzkumného šetření. Na prezentaci diplomové práce byla dobře připravena. Studentka zodpověděla otázky od vedoucího i oponenta diplomové práce během prezentace. Dr. Hrbáčková: Jak obsáhlé byly rozhovory? Studentka odpověděla. Dr. Hrbáčková: Proč jste se zaměřila právě na tento výzkumný soubor? Studentka: z důvodu zkušeností výzkumného souboru s problematikou.