Diplomová práce je zaměřena na sebehodnocení a sebedůvěru rodičů a dětí. Obě tyto slož-ky mají vliv na vnímání vlastního já a celkový rozvoj osobnosti. V teoretické části se za-měřujeme na psychologický koncept self-efficacy, v našich podmínkách se jedná o vlastní účinnost. Jelikož se pojem obvykle nepřekládá, zahrnuje teoretická část pro zpřesnění i ostatní odlišné překlady a definice tohoto pojmu, dále původ vlastní účinnosti a její vývoj v průběhu života jedince. Druhá část se zaměřuje na vymezení pojmů volný čas, rizikové chování a vztah dětí vrstevníky ve spojitosti se starším školním věkem, který je charakteri-zován v třetí části a zahrnuje typické změny pro toto období. Praktická část se zabývá zma-pováním vlastní účinností rodičů i dětí v oblastech volného času, rizikového chování a vta-hů s vrstevníky, dále komparací výsledků zodpovězených dotazníků a zjištění, zda mezi nimi existuje vztah.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on self-evaluation and self-confidence of parents and children. Both of these segments have an impact on perception of itself and on the overall personal devel-opment. The theoretical part will focus on the psychological concept of self-efficacy, in our conditions we speak about self-efficacy. Nevertheless, this term is usually not translated therefore the theoretical part includes different translations for accuracy and definitions of this term as well as the origin of self-efficacy and its development during the life of the individual. The second part will focus on the definition of the terms leisure time, risky be-haviour and the relationship of children of same age in connection with children of older school-age which is characterised in the third part and includes typical transformation for this life period. The practical part deals with the mapping of self-efficacy among parents and children in the leisure time, risky behaviour and the relationship with same-age children as well as comparison of the results from answered questionnaires and determination of possible relationships among those results.
Klíčová slova
vlastní účinnost, starší školní věk, volný čas, rizikové chování, vrstevníci
Klíčová slova v angličtině
self-efficacy, upper school-aged , leisure time, risk behavior, peers
Rozsah průvodní práce
76 s. (121 769 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na sebehodnocení a sebedůvěru rodičů a dětí. Obě tyto slož-ky mají vliv na vnímání vlastního já a celkový rozvoj osobnosti. V teoretické části se za-měřujeme na psychologický koncept self-efficacy, v našich podmínkách se jedná o vlastní účinnost. Jelikož se pojem obvykle nepřekládá, zahrnuje teoretická část pro zpřesnění i ostatní odlišné překlady a definice tohoto pojmu, dále původ vlastní účinnosti a její vývoj v průběhu života jedince. Druhá část se zaměřuje na vymezení pojmů volný čas, rizikové chování a vztah dětí vrstevníky ve spojitosti se starším školním věkem, který je charakteri-zován v třetí části a zahrnuje typické změny pro toto období. Praktická část se zabývá zma-pováním vlastní účinností rodičů i dětí v oblastech volného času, rizikového chování a vta-hů s vrstevníky, dále komparací výsledků zodpovězených dotazníků a zjištění, zda mezi nimi existuje vztah.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on self-evaluation and self-confidence of parents and children. Both of these segments have an impact on perception of itself and on the overall personal devel-opment. The theoretical part will focus on the psychological concept of self-efficacy, in our conditions we speak about self-efficacy. Nevertheless, this term is usually not translated therefore the theoretical part includes different translations for accuracy and definitions of this term as well as the origin of self-efficacy and its development during the life of the individual. The second part will focus on the definition of the terms leisure time, risky be-haviour and the relationship of children of same age in connection with children of older school-age which is characterised in the third part and includes typical transformation for this life period. The practical part deals with the mapping of self-efficacy among parents and children in the leisure time, risky behaviour and the relationship with same-age children as well as comparison of the results from answered questionnaires and determination of possible relationships among those results.
Klíčová slova
vlastní účinnost, starší školní věk, volný čas, rizikové chování, vrstevníci
Klíčová slova v angličtině
self-efficacy, upper school-aged , leisure time, risk behavior, peers
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k sebepojetí, sebehodnocení, vlastní účinnosti rodičů a dětí a osobnosti dítěte staršího školního věku.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k sebepojetí, sebehodnocení, vlastní účinnosti rodičů a dětí a osobnosti dítěte staršího školního věku.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BANDURA, Albert. Self-efficacy. In: RAMACHAUDRAN, V. S. (Ed.). Encyclopedia of human behavior. New York: Academic Press, 1994, s. 71-81. ISBN 01222692414.
BANDURA, Albert. Guide to constructing self-efficacy scales. In: PAJARES, F., T. URDAN (Ed.). Self-Efficacy Beliefs of Adolescents. Information Age Publishing, 2006, s. 307-337. ISBN 1-59311-366-8.
BLATNÝ, Marek, Alena PLHÁKOVÁ. Temperament, inteligence, sebepojetí. Nové pohledy na tradiční témata psychologického výzkumu. Brno: Tišnov: Psychologický ústav Akademie věd ČR, Sdružení SCAN, 2003. ISBN 80-86620-05-0.
URBÁNEK, Tomáš, Ivo ČERMÁK. Vliv self -efficacy na agresi a depresi u dětí. Československá psychologie: Časopis pro psychologickou teorii a praxi. Praha: Academia, 1997, 41(3), s.193-199. ISSN 0009 -062X.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
Seznam doporučené literatury
BANDURA, Albert. Self-efficacy. In: RAMACHAUDRAN, V. S. (Ed.). Encyclopedia of human behavior. New York: Academic Press, 1994, s. 71-81. ISBN 01222692414.
BANDURA, Albert. Guide to constructing self-efficacy scales. In: PAJARES, F., T. URDAN (Ed.). Self-Efficacy Beliefs of Adolescents. Information Age Publishing, 2006, s. 307-337. ISBN 1-59311-366-8.
BLATNÝ, Marek, Alena PLHÁKOVÁ. Temperament, inteligence, sebepojetí. Nové pohledy na tradiční témata psychologického výzkumu. Brno: Tišnov: Psychologický ústav Akademie věd ČR, Sdružení SCAN, 2003. ISBN 80-86620-05-0.
URBÁNEK, Tomáš, Ivo ČERMÁK. Vliv self -efficacy na agresi a depresi u dětí. Československá psychologie: Časopis pro psychologickou teorii a praxi. Praha: Academia, 1997, 41(3), s.193-199. ISSN 0009 -062X.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
Přílohy volně vložené
2 CD
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila teoretickou i praktickou část své diplomové práce.
Na otázky vedoucího a oponenta zodpověděla částečně správně, vycházela z poznámek k prezentaci.
Jaký způsob výběru vzorku jste využila? (Mgr. Jana Krausová, Ph.D.)
Náhodný stratifikovaný výběr. Studentka obecně vysvětlila postup výběru.