Diplomová práce se zabývá problematikou subjektivní odpovědnosti rodičů a pedagogů za úspěchy a neúspěchy dítěte. V teoretické části jsou objasněny všechny aspekty, které se k tomuto tématu pojí. Zprvu je zaměřena na osobnost dítěte, která prochází výchovně vzdělávacím procesem a je prostřednictvím jej utvářena. Práce se dále zabývá školní úspěšností a neúspěšností a jejich konkrétními specifikami a důsledky. Druhá polovina teoretické části je věnována činitelům výchovně vzdělávacího procesu. Konkrétně je třetí kapitola zaměřena na rodiče a jejich roli v tomto procesu. V samotném závěru teoretické části je přiblížena profese pedagoga z pohledu jeho osobnostní stránky i té profesní, která je typická především diagnostikou prospěchu. Cílem praktické části je prostřednictvím dotazníkového šetření zjistit míru subjektivní odpovědnosti, kterou pociťují pedagogové a rodiče za úspěchy a neúspěchy dítěte. Zjištěné míry odpovědnosti jsou dále navzájem porovnávány pro efektivní výstupy diplomové práce.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with subjective responsibility of parents and teachers for the successes and failures of the child. All the aspects that are linked to this topic are explaining in the. Initially theoretical part is focused on the child's personality, which is concrete specifics and consequences passes through the educational process and this process formed it. The diploma thesis deals with school success and failure. The makers of the educational process are including in the second part of the theoretical part. The third part focuses on parents and their role in this process. The profession of teacher is contained in the end of the theoretical part from the perspective of his personal website as well as the professional, which is typical primarily diagnostic benefit. The goal of the practical part through a questionnaire survey to determine the level of subjective responsibility by teachers and parents for the child's successes and failures. Determined rate of subjective responsibility by teachers and parents for the child's successes and failures are compared together.
Klíčová slova
Klíčová slova: subjektivní odpovědnost, osobnost dítěte, školní úspěšnost, školní neúspěšnost, pedagog, rodič, diagnostika prospěchu.
Klíčová slova v angličtině
Keywords: subjective responsibility, the child's personality, school success, school failure , teachers, parents, diagnosis of results in school.
Rozsah průvodní práce
82 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou subjektivní odpovědnosti rodičů a pedagogů za úspěchy a neúspěchy dítěte. V teoretické části jsou objasněny všechny aspekty, které se k tomuto tématu pojí. Zprvu je zaměřena na osobnost dítěte, která prochází výchovně vzdělávacím procesem a je prostřednictvím jej utvářena. Práce se dále zabývá školní úspěšností a neúspěšností a jejich konkrétními specifikami a důsledky. Druhá polovina teoretické části je věnována činitelům výchovně vzdělávacího procesu. Konkrétně je třetí kapitola zaměřena na rodiče a jejich roli v tomto procesu. V samotném závěru teoretické části je přiblížena profese pedagoga z pohledu jeho osobnostní stránky i té profesní, která je typická především diagnostikou prospěchu. Cílem praktické části je prostřednictvím dotazníkového šetření zjistit míru subjektivní odpovědnosti, kterou pociťují pedagogové a rodiče za úspěchy a neúspěchy dítěte. Zjištěné míry odpovědnosti jsou dále navzájem porovnávány pro efektivní výstupy diplomové práce.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with subjective responsibility of parents and teachers for the successes and failures of the child. All the aspects that are linked to this topic are explaining in the. Initially theoretical part is focused on the child's personality, which is concrete specifics and consequences passes through the educational process and this process formed it. The diploma thesis deals with school success and failure. The makers of the educational process are including in the second part of the theoretical part. The third part focuses on parents and their role in this process. The profession of teacher is contained in the end of the theoretical part from the perspective of his personal website as well as the professional, which is typical primarily diagnostic benefit. The goal of the practical part through a questionnaire survey to determine the level of subjective responsibility by teachers and parents for the child's successes and failures. Determined rate of subjective responsibility by teachers and parents for the child's successes and failures are compared together.
Klíčová slova
Klíčová slova: subjektivní odpovědnost, osobnost dítěte, školní úspěšnost, školní neúspěšnost, pedagog, rodič, diagnostika prospěchu.
Klíčová slova v angličtině
Keywords: subjective responsibility, the child's personality, school success, school failure , teachers, parents, diagnosis of results in school.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k oblasti rozvoje osobnosti dítěte, učení dětí, školní úspěšnosti a výchovných stylů rodičů.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k oblasti rozvoje osobnosti dítěte, učení dětí, školní úspěšnosti a výchovných stylů rodičů.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009, 286 s. ISBN 978-80-7367-628-5.
HELUS, Zdeněk. Psychologie školní úspěšnosti žáků. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979, 263 s.
HOLEČEK, Václav. Aplikovaná psychologie pro učitele. 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2001, 74 s. ISBN 80-7082-739-4.
HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 239 s. ISBN 978-80-7367-755-8.
PROKEŠOVÁ, Miriam. Vychovávám, vychováváš, vychováváme (dobře)?. Vyd. 1. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2013, 136 s. ISBN 978-80-7464-392-7.
Seznam doporučené literatury
HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009, 286 s. ISBN 978-80-7367-628-5.
HELUS, Zdeněk. Psychologie školní úspěšnosti žáků. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979, 263 s.
HOLEČEK, Václav. Aplikovaná psychologie pro učitele. 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2001, 74 s. ISBN 80-7082-739-4.
HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 239 s. ISBN 978-80-7367-755-8.
PROKEŠOVÁ, Miriam. Vychovávám, vychováváš, vychováváme (dobře)?. Vyd. 1. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2013, 136 s. ISBN 978-80-7464-392-7.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila obecný cíl diplomové práce. Uvedla osnovu obhajoby. Ve sé obhajobě se zaměřila na vymezení primárních teoretických východisek, představení výzkumných otázek, cílů a výzkumného souboru. Studentka uvedla výsledky výzkumného šetření. Následně zodpověděla otázky od vedoucího i oponenta diplomové práce. Dr. Hrbáčková: Vyjádřete se prosím ke způsobu výběru výzkumného souboru? Studentka odpověděla. Dr. Hrbáčková: Odůvodněte druhou hypotézu. Studentka velmi dobře odpověděla.