Bakalářská práce "Volnočasové aktivity dětí a mládeže jako nástroj prevence sociálně patologických jevů" je zaměřena na umožnění smysluplného a aktivního trávní volného času dětí a mládeže jako významnou aktivitu sociální práce s rodinou a zároveň účinnou primární i sekundární prevenci závadového chování dětí a mládeže. Teoretická pasáž se zabývá faktory, které se nejvýznamněji podílí na příčinách vzniku i prevenci sociálně patologických jevů a také se podílejí na volnočasové výchově člověka. Samostatná kapitola je věnována sociálně patologickým jevům a zejména prevenci. Konkrétně je zaměřena na prevenci sociálně patologických jevů klientů OSPOD Brno-Slatina a popisuje stávající formu prevence (projekt "Všechny děti jsou naše"). Praktická část je věnovaná výzkumu a je zaměřena na konkrétní využití tohoto typu projektu i v jiných brněnských městských částech. Obsahuje kasuistiky rodin, zapojených do projektu, a rozhovory se sociálními pracovníky, řešícími sociálně patologické jevy u dětí a mládeže. Tyto kvalitativní metody umožňují podrobný a výstižný popis problému v kontaktu se zkoumaným objektem a tím pomáhají k naplnění cíle bakalářské práce.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis "Leisure activities for children and youth as a prevention tool of social pathological phenomena" is focused on enabling meaningful and active leisure of children and youth as a major activity of social work with families and as an effective primary and secondary prevention of disruptive behavior of children and youth. The theoretical part considers the factors that contributes most to the causes of and preventing social pathologies and also participate in recreational education of man. A separate chapter is devoted to social pathological phenomena and especially prevention. Specifically, it focuses on the prevention of socially pathological phenomena clients OSPOD Brno-Slatina and describes the current form of prevention (Project "All children are ours"). The practical part is devoted to research and is focused on the specific use of this type of project in other parts of city. It contains case studies of families involved in the project, and interviews with social workers, addressing the socio-pathological phenomena in children and youth. These qualitative methods allow a detailed and accurate description of the problem in contact with the object of study and thus help to meet the goals of the thesis.
Klíčová slova
volný čas, sociálně patologické jevy, prevence, děti, mládež, rodina, projekt
Klíčová slova v angličtině
leisure time, social pathological phenomena, prevention, children, youth, project
Rozsah průvodní práce
77 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce "Volnočasové aktivity dětí a mládeže jako nástroj prevence sociálně patologických jevů" je zaměřena na umožnění smysluplného a aktivního trávní volného času dětí a mládeže jako významnou aktivitu sociální práce s rodinou a zároveň účinnou primární i sekundární prevenci závadového chování dětí a mládeže. Teoretická pasáž se zabývá faktory, které se nejvýznamněji podílí na příčinách vzniku i prevenci sociálně patologických jevů a také se podílejí na volnočasové výchově člověka. Samostatná kapitola je věnována sociálně patologickým jevům a zejména prevenci. Konkrétně je zaměřena na prevenci sociálně patologických jevů klientů OSPOD Brno-Slatina a popisuje stávající formu prevence (projekt "Všechny děti jsou naše"). Praktická část je věnovaná výzkumu a je zaměřena na konkrétní využití tohoto typu projektu i v jiných brněnských městských částech. Obsahuje kasuistiky rodin, zapojených do projektu, a rozhovory se sociálními pracovníky, řešícími sociálně patologické jevy u dětí a mládeže. Tyto kvalitativní metody umožňují podrobný a výstižný popis problému v kontaktu se zkoumaným objektem a tím pomáhají k naplnění cíle bakalářské práce.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis "Leisure activities for children and youth as a prevention tool of social pathological phenomena" is focused on enabling meaningful and active leisure of children and youth as a major activity of social work with families and as an effective primary and secondary prevention of disruptive behavior of children and youth. The theoretical part considers the factors that contributes most to the causes of and preventing social pathologies and also participate in recreational education of man. A separate chapter is devoted to social pathological phenomena and especially prevention. Specifically, it focuses on the prevention of socially pathological phenomena clients OSPOD Brno-Slatina and describes the current form of prevention (Project "All children are ours"). The practical part is devoted to research and is focused on the specific use of this type of project in other parts of city. It contains case studies of families involved in the project, and interviews with social workers, addressing the socio-pathological phenomena in children and youth. These qualitative methods allow a detailed and accurate description of the problem in contact with the object of study and thus help to meet the goals of the thesis.
Klíčová slova
volný čas, sociálně patologické jevy, prevence, děti, mládež, rodina, projekt
Klíčová slova v angličtině
leisure time, social pathological phenomena, prevention, children, youth, project
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- vymezení pojmů a východisek v problematice volného času dětí a mládeže, klasifikace druhů a příčin vzniku sociálně patologických jevů a prevence sociálně patologických jevů;
- volný čas dětí a mládeže v městské části Brno-Slatina v souvislosti s využíváním projektu Všechny děti jsou naše;
- propojenost výchovy dětí a mládeže v jejich volném čase s prevencí sociálně patologických jevů.
Součástí práce bude realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaných rozhovorů, zpracování a vyhodnocení dat, shrnutí a interpretace výsledků a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- vymezení pojmů a východisek v problematice volného času dětí a mládeže, klasifikace druhů a příčin vzniku sociálně patologických jevů a prevence sociálně patologických jevů;
- volný čas dětí a mládeže v městské části Brno-Slatina v souvislosti s využíváním projektu Všechny děti jsou naše;
- propojenost výchovy dětí a mládeže v jejich volném čase s prevencí sociálně patologických jevů.
Součástí práce bude realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaných rozhovorů, zpracování a vyhodnocení dat, shrnutí a interpretace výsledků a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. 2008. Pedagogické ovlivňování volného času: současné trendy. Praha: Portál.
HOFBAUER, B. 2002. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál.
HOFBAUER, B. 2010. Kapitoly z pedagogiky volného času. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta.
KAPLÁNEK, M. 2012. Čas volnosti čas výchovy: pedagogické úvahy o volném čase. Praha: Portál.
KRAUS, B. 2001. Člověk prostředí výchova. Brno: Paido.
MATOUŠEK, O. 2003. Mládež a delikvence. Praha: Portál.
NIKL, J. 2000. Sociálně patologické jevy u dětí a mládeže se zaměřením na jejich prevenci. Praha: Policejní akademie České republiky.
PÁVKOVÁ, J. a kol. 2002. Pedagogika volného času. Praha: Portál.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. 2008. Pedagogické ovlivňování volného času: současné trendy. Praha: Portál.
HOFBAUER, B. 2002. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál.
HOFBAUER, B. 2010. Kapitoly z pedagogiky volného času. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta.
KAPLÁNEK, M. 2012. Čas volnosti čas výchovy: pedagogické úvahy o volném čase. Praha: Portál.
KRAUS, B. 2001. Člověk prostředí výchova. Brno: Paido.
MATOUŠEK, O. 2003. Mládež a delikvence. Praha: Portál.
NIKL, J. 2000. Sociálně patologické jevy u dětí a mládeže se zaměřením na jejich prevenci. Praha: Policejní akademie České republiky.
PÁVKOVÁ, J. a kol. 2002. Pedagogika volného času. Praha: Portál.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. dr. Vaňková: Jak vítají další OSPODy preventivní akce pro problémové děti?