Bakalářská práce teoreticko-empirického charakteru se věnuje významu gramotného prostředí v objevování psané řeči dětmi předškolního věku. První část práce se zabývá terminologickým vymezením pojmů souvisejících s gramotností, objasňuje současné přístupy v rozvíjení počáteční gramotnosti a poukazuje na úlohu kulturně podnětného prostředí. Empirická část na základě kvalitativního výzkumu analyzuje podoby počátečního čtení a situace, které se objevily v aktivitách dětí vlivem obohacení vzdělávacího prostředí třídy mateřské školy. Výsledky tohoto výzkumu mohou pomoci objasnit, jakou roli v rozvoji počátečního čtení má podnětné prostředí a jaké předčtenářské strategie děti při počátečním čtení používají.
Anotace v angličtině
My theoretically empirical bachelor work is engaged in importance of literate surrounding and exploring written speech by pre-school age children. In the first part I focus on terminoligically determined concept, which is connected with literacy, solving contemporary approach to develop initial literacy and I also point out the role of culturally stimulating surrounding. The empirical part (on basis of qualitive research) analyses methods of initial reading and situations which appeared in children´s activities and were influenced and en-riched by educational surrounding in kindergartens. Results of this research could help to clarify the role of stimulating surrounding in initial reading development and what pre-reading strategies children use while reading.
Klíčová slova
pregramotnost, počáteční čtenářská gramotnost, počáteční čtení, gramotné prostředí, mateřská škola
Bakalářská práce teoreticko-empirického charakteru se věnuje významu gramotného prostředí v objevování psané řeči dětmi předškolního věku. První část práce se zabývá terminologickým vymezením pojmů souvisejících s gramotností, objasňuje současné přístupy v rozvíjení počáteční gramotnosti a poukazuje na úlohu kulturně podnětného prostředí. Empirická část na základě kvalitativního výzkumu analyzuje podoby počátečního čtení a situace, které se objevily v aktivitách dětí vlivem obohacení vzdělávacího prostředí třídy mateřské školy. Výsledky tohoto výzkumu mohou pomoci objasnit, jakou roli v rozvoji počátečního čtení má podnětné prostředí a jaké předčtenářské strategie děti při počátečním čtení používají.
Anotace v angličtině
My theoretically empirical bachelor work is engaged in importance of literate surrounding and exploring written speech by pre-school age children. In the first part I focus on terminoligically determined concept, which is connected with literacy, solving contemporary approach to develop initial literacy and I also point out the role of culturally stimulating surrounding. The empirical part (on basis of qualitive research) analyses methods of initial reading and situations which appeared in children´s activities and were influenced and en-riched by educational surrounding in kindergartens. Results of this research could help to clarify the role of stimulating surrounding in initial reading development and what pre-reading strategies children use while reading.
Klíčová slova
pregramotnost, počáteční čtenářská gramotnost, počáteční čtení, gramotné prostředí, mateřská škola
Studium odborné literatury vztahující se k tématu kulturní gramotnosti.
Vymezení teoretických pojmů a seznámení s klíčovými pojmy - gramotné prostředí, předčtenářská gramotnost a předčtenářské dovednosti.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím pozorování a zkoumání vlivu gramotného prostředí na počáteční čtení dětí.
Analýza a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury vztahující se k tématu kulturní gramotnosti.
Vymezení teoretických pojmů a seznámení s klíčovými pojmy - gramotné prostředí, předčtenářská gramotnost a předčtenářské dovednosti.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím pozorování a zkoumání vlivu gramotného prostředí na počáteční čtení dětí.
Analýza a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
PETROVÁ, Zuzana. Prirodzený prístup k rozvíjaniu počiatočnej gramotnosti detí v MŠ. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum, 2014. ISBN 978-80-8052-768-6.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-313-0.
TOMÁŠKOVÁ, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0790-0.
WILDOVÁ, Radka. Rozvíjení počáteční čtenářské gramotnosti. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-729-0228-8.
ZÁPOTOČNÁ, Oľga a Zuzana PETROVÁ. Jazyková gramotnosť v predškolskom veku. Trnava: Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave, 2010. ISBN 978-80-8082-404-4.
Seznam doporučené literatury
PETROVÁ, Zuzana. Prirodzený prístup k rozvíjaniu počiatočnej gramotnosti detí v MŠ. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum, 2014. ISBN 978-80-8052-768-6.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-313-0.
TOMÁŠKOVÁ, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0790-0.
WILDOVÁ, Radka. Rozvíjení počáteční čtenářské gramotnosti. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-729-0228-8.
ZÁPOTOČNÁ, Oľga a Zuzana PETROVÁ. Jazyková gramotnosť v predškolskom veku. Trnava: Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave, 2010. ISBN 978-80-8082-404-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata, portréty, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka měla připravenou obhajobu. Na dotazy školitelky a oponentky odpověděla adekvátně. Komise zdůraznila, že v kvalitativním výzkumu je důležité vytvoření kategoriálního systému, což se studentce nepovedlo.