Bakalářská práce se zabývá sebepojetím dítěte v mateřské škole. Jedná se o práci teoreticko- výzkumného charakteru. Cílem teoretické částí bylo popsat teoretické koncepce týkající se osobnosti, osobnosti dítěte, sebepojetí a jeho vývoje. Cílem praktické části bylo zjistit, jaké projevy sebepojetí lze identifikovat u dětí v mateřské škole a zda je u nich založeno seberozvíjející nebo sebeomezující sebepojetí. Pro svou práci jsem zvolila kvalitativní metodologii. Použila jsem metodu pozorování a analýzu produktů činnosti. Data z pozorování jsem vyhodnotila technikou otevřeného kódování. Na základě zvolených metod jsem došla k závěru, že u dětí v mateřské škole lze identifikovat jak sebepojetí seberozvíjející, tak sebepojetí omezující se svými charakteristickými projevy.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the self-concept of pre-school children. The thesis has the character of a theoretical-research study. The objective of the theoretical part was to describe the concept regarding personality, child's personality, self-concept and its development. The objective of the practical part was to ascertain what self-concept manifestations may be identified in pre-school children and whether they have already established self-developing or self-limiting self-concept. A high-quality methodology was used for the purposes of the thesis. The method of observation and the analysis of the product outcoming from different activities were applied. The observed data were evaluated by the open coding technique. Based on the chosen methods, a conclusion was made that pre-school children may be identified as a self-developing self-concept, as well as a self-limiting self-concept with their specific manifestations.
Klíčová slova
osobnost, sebepojetí, strategie rozvoje
Klíčová slova v angličtině
personality, self-concept, development strategy
Rozsah průvodní práce
61 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá sebepojetím dítěte v mateřské škole. Jedná se o práci teoreticko- výzkumného charakteru. Cílem teoretické částí bylo popsat teoretické koncepce týkající se osobnosti, osobnosti dítěte, sebepojetí a jeho vývoje. Cílem praktické části bylo zjistit, jaké projevy sebepojetí lze identifikovat u dětí v mateřské škole a zda je u nich založeno seberozvíjející nebo sebeomezující sebepojetí. Pro svou práci jsem zvolila kvalitativní metodologii. Použila jsem metodu pozorování a analýzu produktů činnosti. Data z pozorování jsem vyhodnotila technikou otevřeného kódování. Na základě zvolených metod jsem došla k závěru, že u dětí v mateřské škole lze identifikovat jak sebepojetí seberozvíjející, tak sebepojetí omezující se svými charakteristickými projevy.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the self-concept of pre-school children. The thesis has the character of a theoretical-research study. The objective of the theoretical part was to describe the concept regarding personality, child's personality, self-concept and its development. The objective of the practical part was to ascertain what self-concept manifestations may be identified in pre-school children and whether they have already established self-developing or self-limiting self-concept. A high-quality methodology was used for the purposes of the thesis. The method of observation and the analysis of the product outcoming from different activities were applied. The observed data were evaluated by the open coding technique. Based on the chosen methods, a conclusion was made that pre-school children may be identified as a self-developing self-concept, as well as a self-limiting self-concept with their specific manifestations.
Klíčová slova
osobnost, sebepojetí, strategie rozvoje
Klíčová slova v angličtině
personality, self-concept, development strategy
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k problematice vymezení sebepojetí dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek z oblasti sebepojetí dítěte v mateřské škole.
Příprava metodiky empirické části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace výzkumu strategií kvalitativního výzkumu metodami pozorování a analýza produktů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k problematice vymezení sebepojetí dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek z oblasti sebepojetí dítěte v mateřské škole.
Příprava metodiky empirické části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace výzkumu strategií kvalitativního výzkumu metodami pozorování a analýza produktů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009. 286 s. ISBN 978-80-7367-628-5.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody, teorie, aplikace. Praha: Portál, 2012. 407 s. ISBN 978-80-262-0219-6.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa a Eva OPRAVILOVÁ. Kompetence dítěte předškolního věku a jejich souvislost se sebepojetím a sebeuplatněním dítěte, jeho socializací, interakcí a komunikací. Odborný časopis Pedagogika. 200, 50, 1. ISSN 2336-2189.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. 377 s. ISBN 978-80-262-0644-6.
JAMES, Allison and Alan PROUT. Constructing and reconstructing childhood. Abingdon: Routledge Education Classic Editions, 2015. ISBN 978-1-138-81880-4.
Seznam doporučené literatury
HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009. 286 s. ISBN 978-80-7367-628-5.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody, teorie, aplikace. Praha: Portál, 2012. 407 s. ISBN 978-80-262-0219-6.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa a Eva OPRAVILOVÁ. Kompetence dítěte předškolního věku a jejich souvislost se sebepojetím a sebeuplatněním dítěte, jeho socializací, interakcí a komunikací. Odborný časopis Pedagogika. 200, 50, 1. ISSN 2336-2189.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. 377 s. ISBN 978-80-262-0644-6.
JAMES, Allison and Alan PROUT. Constructing and reconstructing childhood. Abingdon: Routledge Education Classic Editions, 2015. ISBN 978-1-138-81880-4.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
schémata
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou bakalářskou práci důstojně. Na dotazy školitelky a oponenta reagovala částečně. V práci byly zřejmé metodologické chyby, které se podepsaly na výsledku. Také komise diskutovala o vhodnosti tématu pro obor učitelství pro MŠ.