Tato práce se zabývá tématem komparace rámcovým kurikul preprimárního vzdělávání v České republice a Norsku. V teoretické části jsou prezentovány základní pojmy, jako je kurikulum, mateřská škola v České republice a podoby mateřské školy v Norsku. V prak-tické části jsou analyzovány kurikulární dokumenty srovnávaných zemí. Obsahová analýza rámcových programů, kterou práce nabízí, může posloužit, jako inspirace, k aktuálním řešením vybraných témat preprimárního vzdělávání v České republice.
Anotace v angličtině
My work is focused on comparisons between the Czech republic and Norway and their general curricula of pre-primary education. In the theoretical part there are presented prin-cipal ideas as curriculum, kindergartens/nursery in the Czech republic and similar instituti-ons in Norway. In the practical part I analyse curricular documents of the compared coun-tries. Content analysis of general programs which are provided in my bachelor work, can serve as a kind of inspiration in solving chosen pre-primary education topics in the Czech republic.
Klíčová slova
kurikulární dokumenty, rámcové programy, mateřská škola v České republice, mateřská škola v Norsku
Klíčová slova v angličtině
curricular documents, general programs, kindergarten/nursery in the Czech republic, kindergarten/nursery in Norway
Rozsah průvodní práce
79 s. (86 955)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá tématem komparace rámcovým kurikul preprimárního vzdělávání v České republice a Norsku. V teoretické části jsou prezentovány základní pojmy, jako je kurikulum, mateřská škola v České republice a podoby mateřské školy v Norsku. V prak-tické části jsou analyzovány kurikulární dokumenty srovnávaných zemí. Obsahová analýza rámcových programů, kterou práce nabízí, může posloužit, jako inspirace, k aktuálním řešením vybraných témat preprimárního vzdělávání v České republice.
Anotace v angličtině
My work is focused on comparisons between the Czech republic and Norway and their general curricula of pre-primary education. In the theoretical part there are presented prin-cipal ideas as curriculum, kindergartens/nursery in the Czech republic and similar instituti-ons in Norway. In the practical part I analyse curricular documents of the compared coun-tries. Content analysis of general programs which are provided in my bachelor work, can serve as a kind of inspiration in solving chosen pre-primary education topics in the Czech republic.
Klíčová slova
kurikulární dokumenty, rámcové programy, mateřská škola v České republice, mateřská škola v Norsku
Klíčová slova v angličtině
curricular documents, general programs, kindergarten/nursery in the Czech republic, kindergarten/nursery in Norway
Zásady pro vypracování
Vymezení teoretických východisek z oblasti studia kurikulárních dokumentů v České republice a Norsku.
Příprava metodiky výzkumné části práce, stanovení výzkumných otázek a cílů.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím obsahové analýzy vzdělávacích programů v České republice a Norsku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků, jejich shrnutí a doporučení pro kurikulární transformaci předškolního vzdělávání.
Zásady pro vypracování
Vymezení teoretických východisek z oblasti studia kurikulárních dokumentů v České republice a Norsku.
Příprava metodiky výzkumné části práce, stanovení výzkumných otázek a cílů.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím obsahové analýzy vzdělávacích programů v České republice a Norsku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků, jejich shrnutí a doporučení pro kurikulární transformaci předškolního vzdělávání.
Seznam doporučené literatury
BEČVÁŘOVÁ, Zuzana. Současná mateřská škola a její řízení. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-537-7.
HŘÍBKOVÁ, Lenka, CHARVÁTOVÁ, Markéta, MARTINKOVÁ, Věra a Alena, ŠKALOUDOVÁ. Současné norské školství. Ústav pro informace ve vzdělání. 1993. ISBN 80-211-0136-9.
LACINOVÁ, Ivana, HAVLOVÁ, Jana, ŠPRACHTOVÁ, Ludmila a Milada, ŠROMOTOVÁ. Co dělají mateřské školy v Norsku pro zdravý vývoj dětí, aneb Nikdo není dokonalý. Kroměříž: Spirála, 1999. ISBN 80-901873-3-1.
SMOLÍKOVÁ, Kateřina a kol.. Rámcový vzdělávací program. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2006. ISBN 80-87000-00-5.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára, ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-313-0.
BAE, Berit. Det interessante i det alminnelige. Oslo: Pedagogisk forum, 1996.
Seznam doporučené literatury
BEČVÁŘOVÁ, Zuzana. Současná mateřská škola a její řízení. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-537-7.
HŘÍBKOVÁ, Lenka, CHARVÁTOVÁ, Markéta, MARTINKOVÁ, Věra a Alena, ŠKALOUDOVÁ. Současné norské školství. Ústav pro informace ve vzdělání. 1993. ISBN 80-211-0136-9.
LACINOVÁ, Ivana, HAVLOVÁ, Jana, ŠPRACHTOVÁ, Ludmila a Milada, ŠROMOTOVÁ. Co dělají mateřské školy v Norsku pro zdravý vývoj dětí, aneb Nikdo není dokonalý. Kroměříž: Spirála, 1999. ISBN 80-901873-3-1.
SMOLÍKOVÁ, Kateřina a kol.. Rámcový vzdělávací program. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2006. ISBN 80-87000-00-5.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára, ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-313-0.
BAE, Berit. Det interessante i det alminnelige. Oslo: Pedagogisk forum, 1996.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zpracovala mimořádnou práci z hlediska tématu. Několik let pracovala jako asistentka v norské mateřské škole a své zkušenosti využila při analýze kurikulárních dokumentů české a norské mateřské školy.