Moje bakalářská práce se zaměřuje na "Pojetí knihy a čtení u dětí ve věku 6 let." Teoretická část vymezuje základní pojmy: čtení, čtenářská gramotnost, předčtenářská dovednost. Praktická část práce zjišťuje úroveň předčtenářských dovedností u předškolních dětí. Seznamuje s výsledky kvantitativního výzkumu zaměřeného na srovnání znalostí čtení a pojetí knihy mezi chlapci a děvčaty. Dále zjišťuje vztah mezi podmínkami rodinného prostředí a předčtenářskými dovednostmi u dětí. Výstupem práce jsou praktická doporučení pro rodiče a učitelky mateřských škol k rozvíjení předčtenářské gramotnosti u dětí předškolního věku.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis is focusing on "Concept of the book and reading in children at 6 years of age." The theoretical part defines basic terms: reading, literacy,pre-reading skills. The partical part determines the level of pre-reading skills in preschool children. Presents the results of quantitative research aimed at comparing the knowledge of reading and books concept between boys and girls. It also investigates the relationship between family environment and conditions of pre-reading skills of children. The output of work is practical recommendations for parents and kindergarten teachers to develop pre-reading literacy in preschool children.
Moje bakalářská práce se zaměřuje na "Pojetí knihy a čtení u dětí ve věku 6 let." Teoretická část vymezuje základní pojmy: čtení, čtenářská gramotnost, předčtenářská dovednost. Praktická část práce zjišťuje úroveň předčtenářských dovedností u předškolních dětí. Seznamuje s výsledky kvantitativního výzkumu zaměřeného na srovnání znalostí čtení a pojetí knihy mezi chlapci a děvčaty. Dále zjišťuje vztah mezi podmínkami rodinného prostředí a předčtenářskými dovednostmi u dětí. Výstupem práce jsou praktická doporučení pro rodiče a učitelky mateřských škol k rozvíjení předčtenářské gramotnosti u dětí předškolního věku.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis is focusing on "Concept of the book and reading in children at 6 years of age." The theoretical part defines basic terms: reading, literacy,pre-reading skills. The partical part determines the level of pre-reading skills in preschool children. Presents the results of quantitative research aimed at comparing the knowledge of reading and books concept between boys and girls. It also investigates the relationship between family environment and conditions of pre-reading skills of children. The output of work is practical recommendations for parents and kindergarten teachers to develop pre-reading literacy in preschool children.
Vymezení teoretických východisek z oblasti recepce knihy dítětem.
Příprava metodiky výzkumné části, příprava projektu výzkumu, vymezení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou adaptovaného testu M. M. Clayové.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro práci mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Vymezení teoretických východisek z oblasti recepce knihy dítětem.
Příprava metodiky výzkumné části, příprava projektu výzkumu, vymezení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou adaptovaného testu M. M. Clayové.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro práci mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
CLAY, Marie Mildred. Concepts about Print: What Have Children Learned about the Way We Print Language? London: Heinemann, 2000. ISBN 13-978-0325002378.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2007, 212 s. ISBN 978-802-5118-290.
ZÁPOTOČNÁ, Oľga a Peter GAVORA. Metodika pozorovania a hodnotenia raných prejavov gramotnosti. Bratislava: KVSBK SAV, 2002. 66 s.
ZÁPOTOČNÁ, Oľga a Zuzana PETROVÁ. Jazyková gramotnosť v preškolskom veku. Trnava: Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity, 2010. 91 s. ISBN 978-80-8082.
ZÁPOTOČNÁ, Oľga. Diagnostika počiatočného čítania podľa M. M. Clayovej: Kvantitatívne spracovanie. Slovenský jazyk a literatúra v škole. 2005, s. 65-75
Seznam doporučené literatury
CLAY, Marie Mildred. Concepts about Print: What Have Children Learned about the Way We Print Language? London: Heinemann, 2000. ISBN 13-978-0325002378.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2007, 212 s. ISBN 978-802-5118-290.
ZÁPOTOČNÁ, Oľga a Peter GAVORA. Metodika pozorovania a hodnotenia raných prejavov gramotnosti. Bratislava: KVSBK SAV, 2002. 66 s.
ZÁPOTOČNÁ, Oľga a Zuzana PETROVÁ. Jazyková gramotnosť v preškolskom veku. Trnava: Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity, 2010. 91 s. ISBN 978-80-8082.
ZÁPOTOČNÁ, Oľga. Diagnostika počiatočného čítania podľa M. M. Clayovej: Kvantitatívne spracovanie. Slovenský jazyk a literatúra v škole. 2005, s. 65-75
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka měla nestandartně připravenou zdlouhavou prezentaci. Komise konstatovala, že jí chybí prezentační dovednosti. Na dotazy školitele a oponenta reagovala pomalu, někdy povrchně. Komise konstatovala slabou připravenost na obhajobu.