Bakalářská práce se věnuje v České republice nově se etablující formě předškolní edukace lesním mateřským školám, jejichž hlavním principem je vzdělávání a výchova dětí v úzkém kontaktu s přírodou. Teoretická část se zabývá vymezením pojmů a jeho problémy, souvisejícími s neukotveností lesních mateřských škol v našem právním a vzdělávacím systému. Dále popisuje specifika systému práce lesních mateřských škol z hlediska personálního, edukačního a provozního. Praktická část je věnována kvalitativnímu výzkumu realizovanému prostřednictvím hloubkových polostrukturovaných rozhovorů se zaměstnanci lesních mateřských škol v České republice. Analyzuje a objasňuje specifika systému práce v lesních mateřských školách z hledisek vymezených v teoretické části na základě individuálních pracovních zkušenosti jejich zaměstnanců. Upozorňuje na problémy a výzvy, které stojí před lesními mateřskými školami v České republice po složitých začátcích na jejich nadcházející cestě k profesionalizaci.
Anotace v angličtině
This bachelor work deals with newly establishing form of preschool education in the Czech Republic forest preschools with main principle of children education in close contact with nature. Theoretical part is about terms definition and its problems related to non-existence of forest preschools in our juridical and educational system. Then it describes work system specifics of forest preschools from a perspective of personal, educational and operational. Practical part is devoted to qualitative research realized by means of in-depth semi-structured interviews with employees of forest preschools in the Czech Republic. It analyses and clarifies work system specifics in forest preschools from the viewpoints defined in theoretical part based on individual work experiences of the employees. Problems and challenges ahead of forest preschools in the Czech Republic after complicated outsets on the following way towards professionalization are pointed out.
Klíčová slova
lesní mateřská škola, zaměstnanec lesní mateřské školy, systém práce lesních mateřských škol, environmentální výchova a vzdělávání, předškolní edukace, standardy kvality
Klíčová slova v angličtině
forest preschool, forest preschool emploee, system of work in forest preschools, environmental education, preschool education, quality standards
Rozsah průvodní práce
94 s. (183 131 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se věnuje v České republice nově se etablující formě předškolní edukace lesním mateřským školám, jejichž hlavním principem je vzdělávání a výchova dětí v úzkém kontaktu s přírodou. Teoretická část se zabývá vymezením pojmů a jeho problémy, souvisejícími s neukotveností lesních mateřských škol v našem právním a vzdělávacím systému. Dále popisuje specifika systému práce lesních mateřských škol z hlediska personálního, edukačního a provozního. Praktická část je věnována kvalitativnímu výzkumu realizovanému prostřednictvím hloubkových polostrukturovaných rozhovorů se zaměstnanci lesních mateřských škol v České republice. Analyzuje a objasňuje specifika systému práce v lesních mateřských školách z hledisek vymezených v teoretické části na základě individuálních pracovních zkušenosti jejich zaměstnanců. Upozorňuje na problémy a výzvy, které stojí před lesními mateřskými školami v České republice po složitých začátcích na jejich nadcházející cestě k profesionalizaci.
Anotace v angličtině
This bachelor work deals with newly establishing form of preschool education in the Czech Republic forest preschools with main principle of children education in close contact with nature. Theoretical part is about terms definition and its problems related to non-existence of forest preschools in our juridical and educational system. Then it describes work system specifics of forest preschools from a perspective of personal, educational and operational. Practical part is devoted to qualitative research realized by means of in-depth semi-structured interviews with employees of forest preschools in the Czech Republic. It analyses and clarifies work system specifics in forest preschools from the viewpoints defined in theoretical part based on individual work experiences of the employees. Problems and challenges ahead of forest preschools in the Czech Republic after complicated outsets on the following way towards professionalization are pointed out.
Klíčová slova
lesní mateřská škola, zaměstnanec lesní mateřské školy, systém práce lesních mateřských škol, environmentální výchova a vzdělávání, předškolní edukace, standardy kvality
Klíčová slova v angličtině
forest preschool, forest preschool emploee, system of work in forest preschools, environmental education, preschool education, quality standards
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium literatury z oblasti působení lesních mateřských škol v ČR.
Vymezení pojmů a teoretických východisek problematiky lesních mateřských škol.
Příprava výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím hloubkových rozhovorů se zaměstnanci lesních mateřských škol.
Vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Shrnutí výsledků výzkumu a návrh pro rozvoj lesních mateřských škol v ČR.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium literatury z oblasti působení lesních mateřských škol v ČR.
Vymezení pojmů a teoretických východisek problematiky lesních mateřských škol.
Příprava výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím hloubkových rozhovorů se zaměstnanci lesních mateřských škol.
Vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Shrnutí výsledků výzkumu a návrh pro rozvoj lesních mateřských škol v ČR.
Seznam doporučené literatury
JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina a Magdaléna KAPUCIÁNOVÁ. Činnosti venku a v přírodě v předškolním vzdělávání. Vyd.1. Praha: Raabe, 2013. ISBN:978-80-7496-071-0.
LUKÁŠOVÁ, Hana. Cesty k pedagogice obratu. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN: 978-80-7464-222-7.
MIKLITZ, Ingrid. Der Waldkindergarten. Dimensionen eines pädagogischen Ansatzes. Vyd. 3. Mannheim: Cornelsen Verlag Scriptor, 2007. ISBN: 978-3-589-25353-1.
SPILKOVÁ, Vladimíra. A kol. Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004. ISBN: 80-7315-081-6.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
VOŠAHLÍKOVÁ, Tereza. a kol. Ekoškolky a lesní mateřské školy. Vyd. 2. Praha: Ministerstvo životního prostředí, 2012. ISBN: 978-80-7212-537-1.
Seznam doporučené literatury
JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina a Magdaléna KAPUCIÁNOVÁ. Činnosti venku a v přírodě v předškolním vzdělávání. Vyd.1. Praha: Raabe, 2013. ISBN:978-80-7496-071-0.
LUKÁŠOVÁ, Hana. Cesty k pedagogice obratu. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN: 978-80-7464-222-7.
MIKLITZ, Ingrid. Der Waldkindergarten. Dimensionen eines pädagogischen Ansatzes. Vyd. 3. Mannheim: Cornelsen Verlag Scriptor, 2007. ISBN: 978-3-589-25353-1.
SPILKOVÁ, Vladimíra. A kol. Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004. ISBN: 80-7315-081-6.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
VOŠAHLÍKOVÁ, Tereza. a kol. Ekoškolky a lesní mateřské školy. Vyd. 2. Praha: Ministerstvo životního prostředí, 2012. ISBN: 978-80-7212-537-1.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
schémata
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka si připravila prezentaci své bakalářské práce. Reagovala na dotazy školitele a oponenta. V diskuzi byla naznačena problematická výzkumná místa, především se týkala cílů výzkumu a zhodnocení výzkumu. Komise konstatovala, že jde o náročné téma, které má odborný i výzkumný potenciál k dalšímu zpracování.