Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část vymezuje základní pojmy související s problematikou práce a zahrnuje poznatky o vývoji dětské řeči. Dále se zabývá kognitivními operacemi, popisuje slovní zásobu a její vývoj u dítěte. Teoretická část je také zaměřena na vliv sociokulturních faktorů na řeč dítěte.
Praktická část bakalářské práce popisuje kvantitativní výzkum prováděný metodou dotazníku pro rodiče dětí a metodou obrázkového testu pro děti. Prostřednictvím těchto metod byla testována slovní zásoba s cílem zjistit rozdíly mezi pojmenování objektů a identifikací objektů u dětí ve věku 4 - 5 let navštěvujících předškolní zařízení ve vztahu k sociokulturním vlastnostem rodinného prostředí. V závěru praktické části jsou uvedeny výsledky.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis is divided into the theoretical and the practical part. The theoretical part explains the basic terms connected with subject of the thesis and contains also findings about development of the children's speech. This part also deals with cognitive operations, describes learned vocabulary and its development in time. The thesis in this part also focuses on the influence of sociocultural factors on the children's speech.
The practical part of thesis describes quantitative research conducted by questionnaire for parents of children and also by pictorial test method for children. These methods were selected and used in order to test children's vocabulary and determine the differences of the object naming and identification of objects by children of aged 4 - 5 years attending pre-school facilities with relation to sociocultural characteristics of the family environment. In the conclusion of the thesis are presented result of this research.
Klíčová slova
slovní zásoba, sociální prostředí
Klíčová slova v angličtině
vocabulary, social environment
Rozsah průvodní práce
52 s. (64 903)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část vymezuje základní pojmy související s problematikou práce a zahrnuje poznatky o vývoji dětské řeči. Dále se zabývá kognitivními operacemi, popisuje slovní zásobu a její vývoj u dítěte. Teoretická část je také zaměřena na vliv sociokulturních faktorů na řeč dítěte.
Praktická část bakalářské práce popisuje kvantitativní výzkum prováděný metodou dotazníku pro rodiče dětí a metodou obrázkového testu pro děti. Prostřednictvím těchto metod byla testována slovní zásoba s cílem zjistit rozdíly mezi pojmenování objektů a identifikací objektů u dětí ve věku 4 - 5 let navštěvujících předškolní zařízení ve vztahu k sociokulturním vlastnostem rodinného prostředí. V závěru praktické části jsou uvedeny výsledky.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis is divided into the theoretical and the practical part. The theoretical part explains the basic terms connected with subject of the thesis and contains also findings about development of the children's speech. This part also deals with cognitive operations, describes learned vocabulary and its development in time. The thesis in this part also focuses on the influence of sociocultural factors on the children's speech.
The practical part of thesis describes quantitative research conducted by questionnaire for parents of children and also by pictorial test method for children. These methods were selected and used in order to test children's vocabulary and determine the differences of the object naming and identification of objects by children of aged 4 - 5 years attending pre-school facilities with relation to sociocultural characteristics of the family environment. In the conclusion of the thesis are presented result of this research.
Klíčová slova
slovní zásoba, sociální prostředí
Klíčová slova v angličtině
vocabulary, social environment
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k problematice diagnostikování aktivní a pasivní slovní zásoby dětí předškolního věku.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti slovní zásoby u dětí předškolního věku v sociální oblasti.
Příprava metodiky výzkumné části a zpracování čteného a obrázkového testu.
Realizace výzkumu prostřednictvím čteného a obrázkového testu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k problematice diagnostikování aktivní a pasivní slovní zásoby dětí předškolního věku.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti slovní zásoby u dětí předškolního věku v sociální oblasti.
Příprava metodiky výzkumné části a zpracování čteného a obrázkového testu.
Realizace výzkumu prostřednictvím čteného a obrázkového testu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4454-8.
HAUSER, Přemysl. Nauka o slovní zásobě. 2. vyd. Praha: SPN, 1986. ISBN 16-00-15/2.
KLENKOVÁ, Jiřina a Helena KOLBÁBKOVÁ. Diagnostika předškoláka: správný vývoj řeči dítěte. 1. vyd. Brno: MC nakladatelství, 2003. ISBN 80-239-0082-X.
KUTÁLKOVÁ, Dana. Vývoj dětské řeči krok za krokem. 1. vyd. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1026-9.
PRŮCHA, Jan. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. 1. vyd. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3603-7.
VOTAVOVÁ, Klára a Filip SMOLÍK. Diagnostika rané slovní zásoby rodičovskými dotazníky: přehled a pilotní studie. Československá psychologie, 2010, roč. 54, č. 3. ISSN 0009-062X.
HIEBERT, Elfrieda a Michael KAMIL. Teaching and learning vocabulary: bringing research to practice. Mahwah, N.J.: L. Erlbaum Associates, 2005. ISBN 08-058-5286-7.
Seznam doporučené literatury
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4454-8.
HAUSER, Přemysl. Nauka o slovní zásobě. 2. vyd. Praha: SPN, 1986. ISBN 16-00-15/2.
KLENKOVÁ, Jiřina a Helena KOLBÁBKOVÁ. Diagnostika předškoláka: správný vývoj řeči dítěte. 1. vyd. Brno: MC nakladatelství, 2003. ISBN 80-239-0082-X.
KUTÁLKOVÁ, Dana. Vývoj dětské řeči krok za krokem. 1. vyd. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1026-9.
PRŮCHA, Jan. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. 1. vyd. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3603-7.
VOTAVOVÁ, Klára a Filip SMOLÍK. Diagnostika rané slovní zásoby rodičovskými dotazníky: přehled a pilotní studie. Československá psychologie, 2010, roč. 54, č. 3. ISSN 0009-062X.
HIEBERT, Elfrieda a Michael KAMIL. Teaching and learning vocabulary: bringing research to practice. Mahwah, N.J.: L. Erlbaum Associates, 2005. ISBN 08-058-5286-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka v rámci obhajby prezentovala tvorbu a výsledky závěrečné práce. Na otázky vedoucího a oponenta práce reagovala povrchně, s omezením na získaná data bez přesahu na teoretická východiska práce.