Bakalářská práce má teoreticko-výzkumný charakter. Je zaměřena na činnost asistenta pedagoga v rámci edukace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole běžného typu. V teoretické části se zabývá charakteristikou profese asistenta pedagoga, rozlišuje asistenční služby a profese asistent pedagoga a osobní asistent. Vymezuje základní pojmy a legislativu z oblasti edukace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a v závěru pojednává o edukaci dětí se zdravotním postižením v prostředí předškolního vzdělávání. Praktická část popisuje kvalitativně orientovaný výzkum a soustřeďuje se na analýzu práce asistenta pedagoga z pohledu učitelů předškolního vzdělávání v mateřských školách běžného typu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis covers both theoretical knowledge and practical research. The work discusses the activity of the pedagogical assistant in education for children with special educational needs at common nursery schools. The theoretical part of the paper characterizes the profession of the pedagogical assistant, defines the concept of pedagogical assistance services, and explains the difference between a pedagogical assistant and a personal assistant. The thesis further defines basic terms and legislative rules dealing with education for children with special educational needs. Finally, the theoretical part of the paper concludes with education for physically handicapped children in pre-school education. The practical part of the thesis describes a qualitative research, and analyses the activity of the pedagogical assistant, as viewed by pre-school pedagogues operating at common nursery schools.
Klíčová slova
asistent pedagoga, pedagogická asistence, děti se speciálními vzdělávacími potřebami, integrace, inkluze
Klíčová slova v angličtině
pedagogical assistant, pedagogical assistance, children with special educational needs, integration, inclusion
Rozsah průvodní práce
50 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má teoreticko-výzkumný charakter. Je zaměřena na činnost asistenta pedagoga v rámci edukace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole běžného typu. V teoretické části se zabývá charakteristikou profese asistenta pedagoga, rozlišuje asistenční služby a profese asistent pedagoga a osobní asistent. Vymezuje základní pojmy a legislativu z oblasti edukace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a v závěru pojednává o edukaci dětí se zdravotním postižením v prostředí předškolního vzdělávání. Praktická část popisuje kvalitativně orientovaný výzkum a soustřeďuje se na analýzu práce asistenta pedagoga z pohledu učitelů předškolního vzdělávání v mateřských školách běžného typu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis covers both theoretical knowledge and practical research. The work discusses the activity of the pedagogical assistant in education for children with special educational needs at common nursery schools. The theoretical part of the paper characterizes the profession of the pedagogical assistant, defines the concept of pedagogical assistance services, and explains the difference between a pedagogical assistant and a personal assistant. The thesis further defines basic terms and legislative rules dealing with education for children with special educational needs. Finally, the theoretical part of the paper concludes with education for physically handicapped children in pre-school education. The practical part of the thesis describes a qualitative research, and analyses the activity of the pedagogical assistant, as viewed by pre-school pedagogues operating at common nursery schools.
Klíčová slova
asistent pedagoga, pedagogická asistence, děti se speciálními vzdělávacími potřebami, integrace, inkluze
Klíčová slova v angličtině
pedagogical assistant, pedagogical assistance, children with special educational needs, integration, inclusion
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti integrace a inkluze v preprimárním vzdělávání.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti pedagogické asistence v mateřské škole.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím polostrukturovaného interview.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti integrace a inkluze v preprimárním vzdělávání.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti pedagogické asistence v mateřské škole.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím polostrukturovaného interview.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
BATSHAW, Mark L, Nancy J ROIZEN a Gaetano R LOTRECCHIANO. Children with disabilities. 7th ed. Baltimore: Paul H. Brookes Pub., c2013, xxxv. ISBN 978-1-59857-194-3.
BARTOŇOVÁ, Miroslava, Ilona BYTEŠNÍKOVÁ a Marie VÍTKOVÁ. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-237-6.
KALEJA, Martin. Edukace dětí předškolního věku se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464-630-0.
NĚMEC, Zbyněk, Klára ŠIMÁČKOVÁ-LAURENČÍKOVÁ a Vanda HÁJKOVÁ. Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-7290-712-0.
PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.
UZLOVÁ, Iva. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním: praktický průvodce pro osobní a pedagogické asistenty. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-764-0.
Seznam doporučené literatury
BATSHAW, Mark L, Nancy J ROIZEN a Gaetano R LOTRECCHIANO. Children with disabilities. 7th ed. Baltimore: Paul H. Brookes Pub., c2013, xxxv. ISBN 978-1-59857-194-3.
BARTOŇOVÁ, Miroslava, Ilona BYTEŠNÍKOVÁ a Marie VÍTKOVÁ. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-237-6.
KALEJA, Martin. Edukace dětí předškolního věku se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464-630-0.
NĚMEC, Zbyněk, Klára ŠIMÁČKOVÁ-LAURENČÍKOVÁ a Vanda HÁJKOVÁ. Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-7290-712-0.
PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.
UZLOVÁ, Iva. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním: praktický průvodce pro osobní a pedagogické asistenty. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-764-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala připravené teze své bakalářské práce. Na dotazy školitelky a oponentky reagovala částečně. Komise konstatovala, že práce je nedotažená. Především teoretická část práce a cíle práce byly zpracovány a naplňovány povrchně. V diskuzi se studentka vyjádřovala k problematice inkluze ve vzělávání v mateřských školách.