Bakalářská práce má teoreticko výzkumný charakter. Zaměřuje se na zjištění postojů učitelů mateřských škol k dětem národnostních menšin. V teoretické části se zabýváme postoji, jejich utvářením a změnou. Dále nahlížíme na problematiku vybraných národnostních menšin i na předškolního pedagoga a jeho roli ve třídě, v níž je přítomno dítě z menšinové skupiny. Empirická část předkládá výsledky výzkumu, jehož hlavním cílem je zjistit, jaké postoje zaujímají učitelé mateřských škol k dětem národnostních menšin. Výzkumné šetření založené na kvantitativním přístupu je realizováno metodou dotazníku. V závěru shrneme výsledky výzkumu, jež naznačují, že učitelky mateřských škol, jsou ve většině případů nakloněny přítomnosti menšinového dítěte ve třídě a považují jej za přínos pro další pedagogickou práci. Na závěr taktéž uvádíme doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has a theoretical research character. It focuses on attitudes of ethnic minorities. In theoretical part we deal with attitudes, their formation and change. Furthermore we look at issue of selected national minorities. We also look at preschool teachers, her or his role in classroom, in which a child from a minority group is present. Empirical part present the result of research. Whose main aim is to find out what attitudes of kindergarten teachers to the children of national minorities are. Research survey is based on quantitative approach. It was conducted by questionnaire. In the end we summarize the result of research which suggest that kindergarten teachers, in most cases, are in favour of minority child presence in the class and they consider it as a benefit for their following teaching practice. In conclusion we also mention recommendations for practice.
Klíčová slova
Postoje, předsudky a stereotypy, národnostní menšiny
Klíčová slova v angličtině
Attitudes, prejudices and stereotypes, ethnic minorities
Rozsah průvodní práce
63 s. (86 727 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má teoreticko výzkumný charakter. Zaměřuje se na zjištění postojů učitelů mateřských škol k dětem národnostních menšin. V teoretické části se zabýváme postoji, jejich utvářením a změnou. Dále nahlížíme na problematiku vybraných národnostních menšin i na předškolního pedagoga a jeho roli ve třídě, v níž je přítomno dítě z menšinové skupiny. Empirická část předkládá výsledky výzkumu, jehož hlavním cílem je zjistit, jaké postoje zaujímají učitelé mateřských škol k dětem národnostních menšin. Výzkumné šetření založené na kvantitativním přístupu je realizováno metodou dotazníku. V závěru shrneme výsledky výzkumu, jež naznačují, že učitelky mateřských škol, jsou ve většině případů nakloněny přítomnosti menšinového dítěte ve třídě a považují jej za přínos pro další pedagogickou práci. Na závěr taktéž uvádíme doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has a theoretical research character. It focuses on attitudes of ethnic minorities. In theoretical part we deal with attitudes, their formation and change. Furthermore we look at issue of selected national minorities. We also look at preschool teachers, her or his role in classroom, in which a child from a minority group is present. Empirical part present the result of research. Whose main aim is to find out what attitudes of kindergarten teachers to the children of national minorities are. Research survey is based on quantitative approach. It was conducted by questionnaire. In the end we summarize the result of research which suggest that kindergarten teachers, in most cases, are in favour of minority child presence in the class and they consider it as a benefit for their following teaching practice. In conclusion we also mention recommendations for practice.
Klíčová slova
Postoje, předsudky a stereotypy, národnostní menšiny
Klíčová slova v angličtině
Attitudes, prejudices and stereotypes, ethnic minorities
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení teoretických východisek z problematiky práce učitele MŠ s dětmi národnostních menšin.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování, vyhodnocení získaných dat a jejich interpratace a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zpracování výzkumných problémů, cílů výzkumu a hypotéz.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení teoretických východisek z problematiky práce učitele MŠ s dětmi národnostních menšin.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování, vyhodnocení získaných dat a jejich interpratace a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zpracování výzkumných problémů, cílů výzkumu a hypotéz.
Seznam doporučené literatury
HEWSTONE, Miles a Wolfgang STROEBE. Sociální psychologie. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-092-5.
HLADÍK, Jakub. Multikulturní výchova. Zlín. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2006. ISBN 80-7318-424-9.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
JANDOUREK, Jan. Slovník sociologických pojmů. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3679-2.
NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1679-9.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova. Praha: Triton, 2006. ISBN 978-80-7387-502-2.
Seznam doporučené literatury
HEWSTONE, Miles a Wolfgang STROEBE. Sociální psychologie. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-092-5.
HLADÍK, Jakub. Multikulturní výchova. Zlín. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2006. ISBN 80-7318-424-9.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
JANDOUREK, Jan. Slovník sociologických pojmů. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3679-2.
NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1679-9.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova. Praha: Triton, 2006. ISBN 978-80-7387-502-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Autorka prezentovala své téma, které především školitelka hodnotila jako výjimečné. V reakci na posudky však autorka nebyla přesvědčivá a její příprava byla průměrná. V rozpravě oponentka ocenila potenciál tématu, upozornila ale na nedotaženou teoretickou část bez spojení s empirií či podobnými výzkumy. Proběhla diskuze o složkách postoje a metodologických možnostech zkoumání postojů.