Bakalářská práce se vztahuje k zájmové činnosti dětí v předškolním věku. Cílem bylo vy-tvořit program pohybových aktivit s prvky lidového tance, jeho ověření v reálném prostředí a následná evaluace. Teoretická část blíže objasňuje a definuje pojem volný čas a zájmovou činnost obecně, ale také v pojetí mateřské školy. Stručně se zmiňuje o vývoji a jeho zvláštnostech vůči pohybovým aktivitám dětí v předškolním věku.
V aplikační části jsou shrnuty údaje, které byly zjištěny pomocí dotazníkového šetření po ukončení programu. Výsledkem jsou metodická doporučení pro pedagogické působení při vedení zájmového kroužku této věkové skupiny.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on presenting the possibilities of extracurricular activities of preschoolers. In the center of attention there is a creation of physical activities program with folk dance elements, its validation in a real environment of working with preschoolers and subsequent evaluation. In the theoretical part, the author clarifies and defines the con-cept of leisure and extracurricular activities in general and also presents extracurricular activities in a kindergarten position. It also characterizes the development of preschoolers and its specialties related to physical activities of preschoolers. The practical part compiles a leisure time club project and also evaluates one. In result I created a methodological re-commendation for pedagogice influence during an extracurricular activities teaching of preschoolers.
Klíčová slova
zájmová činnost, pohybové aktivity, dítě předškolního věku
Bakalářská práce se vztahuje k zájmové činnosti dětí v předškolním věku. Cílem bylo vy-tvořit program pohybových aktivit s prvky lidového tance, jeho ověření v reálném prostředí a následná evaluace. Teoretická část blíže objasňuje a definuje pojem volný čas a zájmovou činnost obecně, ale také v pojetí mateřské školy. Stručně se zmiňuje o vývoji a jeho zvláštnostech vůči pohybovým aktivitám dětí v předškolním věku.
V aplikační části jsou shrnuty údaje, které byly zjištěny pomocí dotazníkového šetření po ukončení programu. Výsledkem jsou metodická doporučení pro pedagogické působení při vedení zájmového kroužku této věkové skupiny.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on presenting the possibilities of extracurricular activities of preschoolers. In the center of attention there is a creation of physical activities program with folk dance elements, its validation in a real environment of working with preschoolers and subsequent evaluation. In the theoretical part, the author clarifies and defines the con-cept of leisure and extracurricular activities in general and also presents extracurricular activities in a kindergarten position. It also characterizes the development of preschoolers and its specialties related to physical activities of preschoolers. The practical part compiles a leisure time club project and also evaluates one. In result I created a methodological re-commendation for pedagogice influence during an extracurricular activities teaching of preschoolers.
Klíčová slova
zájmová činnost, pohybové aktivity, dítě předškolního věku
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti taneční výchovy v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na analýzu zařazení pohybové výchovy v kurikulu mateřské školy.
Zpracování projektu zaměřeného na pohybovou průpravu s prvky lidového tance pro děti předškolního věku.
Ověření projektu ve vybrané mateřské škole.
Zpracování reflexe a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti taneční výchovy v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na analýzu zařazení pohybové výchovy v kurikulu mateřské školy.
Zpracování projektu zaměřeného na pohybovou průpravu s prvky lidového tance pro děti předškolního věku.
Ověření projektu ve vybrané mateřské škole.
Zpracování reflexe a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
BLATÍČKOVÁ, Eva. Metodika a didaktika taneční výchovy. Praha: Univerzita Karlova, 2004. ISBN 80-7290-166-4.
DVOŘÁKOVÁ, Hana. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte: Tělesná výchova ve vzdělávacím programu mateřské školy. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-693-4.
HÁJEK, Bedřich; HOFBAUER, Břetislav a Jiřina, PÁVKOVÁ. Pedagogické ovlivňování volného času: Trendy pedagogiky volného času. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0030-7.
HOWARD, Justine a Karen, MCINNES. Essence of play a practice companion for professionals working with children and young people. New York: Exeter, 2013. ISBN 978-0-415-67808-7.
LANGMEIER, Josef a Dana, KREJČIŘÍKOVÁ. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
MAZAL, Ferdinand. Pohybové hry a hraní. Olomouc: Hanex, 2000. ISBN 80-85783-29-0.
ŠVANDOVÁ, Lenka. Taneční výchova pro předškolní děti. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2007. ISBN 978-80-7068-210-4.
Seznam doporučené literatury
BLATÍČKOVÁ, Eva. Metodika a didaktika taneční výchovy. Praha: Univerzita Karlova, 2004. ISBN 80-7290-166-4.
DVOŘÁKOVÁ, Hana. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte: Tělesná výchova ve vzdělávacím programu mateřské školy. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-693-4.
HÁJEK, Bedřich; HOFBAUER, Břetislav a Jiřina, PÁVKOVÁ. Pedagogické ovlivňování volného času: Trendy pedagogiky volného času. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0030-7.
HOWARD, Justine a Karen, MCINNES. Essence of play a practice companion for professionals working with children and young people. New York: Exeter, 2013. ISBN 978-0-415-67808-7.
LANGMEIER, Josef a Dana, KREJČIŘÍKOVÁ. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
MAZAL, Ferdinand. Pohybové hry a hraní. Olomouc: Hanex, 2000. ISBN 80-85783-29-0.
ŠVANDOVÁ, Lenka. Taneční výchova pro předškolní děti. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2007. ISBN 978-80-7068-210-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou bakalářskou práci a odpověděla na otázky z posudku práce.
Vedoucí práce se vyjádřila k tématu práce, poukázala na vybrané chyby v didaktické aplikaci. Spíše upozorňuje na nedostatky v pojmosloví a chybějící teoretické poznatky z oblasti motoriky dítěte. Doc. Wiegerová i dr. Pacholík položili otázku z posudku, studentka na otázky odpověděla. Proběhla diskuse k možnostem zasazení tématu do pedagogického rámce. Doc. Majerčíková vyzdvihla možný přínos vzniku metodiky vycházející z předložené bakalářské práce.