Bakalářská práce se zabývá problematikou výběru experimentů pro výuku anorganické chemie na gymnáziu. Vzhledem k tomu, že chemie nepatří u žáků k oblíbeným a vyhledá-vaným předmětům, je nutné její výuku ozvláštnit. Velkou roli pro zaujetí žáků může sehrát chemický experiment. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část.
Teoretická část bakalářské práce se zaměřuje na zařazení chemie do oblasti přírodních věd, na práci v laboratoři a na didaktické pojetí chemických experimentů ve výuce.
Praktická část se zabývá baterií chemických experimentů pro výuku anorganické chemie na gymnáziu. Byl sestaven postup vybraných experimentů a ověření vybraných experimentů v praxi. Následně bylo vypracováno doporučení pro zařazení do školního vzdělávacího programu pro vybrané gymnázium.
Anotace v angličtině
This bachelor degree thesis deals with problems of a selection of the experiments in inor-ganic chemistry lessons at secondary school. Students aren´t usually interested in chemistry very much so it is necessary to make it more interesting. Chemical experiments can be useful to engage students by this subject. The thesis is divided into a theoretical and a prac-tical part.
The theoretical part focuses on inclusing chemistry into the natural science, work in a labo-ratory and on a didactic concept of chemical experiments during lessons.
The practical part deals with the sum of chemical experiments for teaching inorganic chemistry at secondary school. This thesis gives layout of chosen experiments and their practical verifying. Consequently the thesis gives advice how to implement the recommen-dations into the school educational programme for the chosen secondary school.
Klíčová slova
chemický experiment, chemická laboratoř, bezpečnost práce, výuka chemie
Klíčová slova v angličtině
chemistry, chemical experiment, chemical laboratory, work safety, teaching chemistry
Rozsah průvodní práce
53
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou výběru experimentů pro výuku anorganické chemie na gymnáziu. Vzhledem k tomu, že chemie nepatří u žáků k oblíbeným a vyhledá-vaným předmětům, je nutné její výuku ozvláštnit. Velkou roli pro zaujetí žáků může sehrát chemický experiment. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část.
Teoretická část bakalářské práce se zaměřuje na zařazení chemie do oblasti přírodních věd, na práci v laboratoři a na didaktické pojetí chemických experimentů ve výuce.
Praktická část se zabývá baterií chemických experimentů pro výuku anorganické chemie na gymnáziu. Byl sestaven postup vybraných experimentů a ověření vybraných experimentů v praxi. Následně bylo vypracováno doporučení pro zařazení do školního vzdělávacího programu pro vybrané gymnázium.
Anotace v angličtině
This bachelor degree thesis deals with problems of a selection of the experiments in inor-ganic chemistry lessons at secondary school. Students aren´t usually interested in chemistry very much so it is necessary to make it more interesting. Chemical experiments can be useful to engage students by this subject. The thesis is divided into a theoretical and a prac-tical part.
The theoretical part focuses on inclusing chemistry into the natural science, work in a labo-ratory and on a didactic concept of chemical experiments during lessons.
The practical part deals with the sum of chemical experiments for teaching inorganic chemistry at secondary school. This thesis gives layout of chosen experiments and their practical verifying. Consequently the thesis gives advice how to implement the recommen-dations into the school educational programme for the chosen secondary school.
Klíčová slova
chemický experiment, chemická laboratoř, bezpečnost práce, výuka chemie
Klíčová slova v angličtině
chemistry, chemical experiment, chemical laboratory, work safety, teaching chemistry
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti didaktiky.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti práce učitele a žáka s experimenty.
Příprava baterie experimentů pro výuku chemie.
Zpracování metodického návodu na provedení vybraných experimentů ve výuce chemie.
Realizace a evaluace provedených experimentů z hlediska žáků a učitele.
Prezentace výsledků evaluace a vypracování doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti didaktiky.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti práce učitele a žáka s experimenty.
Příprava baterie experimentů pro výuku chemie.
Zpracování metodického návodu na provedení vybraných experimentů ve výuce chemie.
Realizace a evaluace provedených experimentů z hlediska žáků a učitele.
Prezentace výsledků evaluace a vypracování doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČTRNÁCTOVÁ, Hana & Halbych, Josef, 2006. Didaktika a technika chemických pokusů. 3., přeprac. vyd. Praha: Karolinum, ISBN 80-246-1192-9.
KLEČKOVÁ, Marta & Šindelář, Zdeněk, 2013. Školní pokusy z anorganické a organické chemie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, ISBN 978-80-244-3980-8.
KOLOROS, Petr, 2011. Školní pokus ve výuce chemie minulost a současnost. Praha. Disertační práce. Univerzita Karlova v Praze.
MOORE, John. W. 2001. When Is an Experiment a Success? Journal of Chemical Education., 78(2), 141. ISSN 0021-9584.
MRÁČKOVÁ, Martina, 2012. Pokusy z anorganické chemie jako doplněk k výuce chemie na gymnáziu. Plzeň, Diplomová práce. Západočeská univerzita v Plzni.
Seznam doporučené literatury
ČTRNÁCTOVÁ, Hana & Halbych, Josef, 2006. Didaktika a technika chemických pokusů. 3., přeprac. vyd. Praha: Karolinum, ISBN 80-246-1192-9.
KLEČKOVÁ, Marta & Šindelář, Zdeněk, 2013. Školní pokusy z anorganické a organické chemie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, ISBN 978-80-244-3980-8.
KOLOROS, Petr, 2011. Školní pokus ve výuce chemie minulost a současnost. Praha. Disertační práce. Univerzita Karlova v Praze.
MOORE, John. W. 2001. When Is an Experiment a Success? Journal of Chemical Education., 78(2), 141. ISSN 0021-9584.
MRÁČKOVÁ, Martina, 2012. Pokusy z anorganické chemie jako doplněk k výuce chemie na gymnáziu. Plzeň, Diplomová práce. Západočeská univerzita v Plzni.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou bakalářskou práci a odpověděla na otázky z posudků.
Vedoucí práce zhodnotila práci z hlediska pozitivního přístupu k tématu. Oponentka práce upozornila zejména na didaktické nedostatky v práci. Proběhla diskuse k možnostem zpracování metodického materiálu z didaktického hlediska.