Bakalářská práce má teoreticko-aplikační charakter. Je zaměřena na rozvoj koordinačních schopností dětí předškolního věku pomocí programu psychomotorických aktivit. V teoretické části je vymezen pojem psychomotorika a její vliv na vzdělávací obsah v mateřské škole. Zároveň se zabývá motorickým vývojem dětí předškolního věku
a vztahem k rozvoji koordinačních schopností. V praktické aplikační části je popsán
a vyhodnocen program psychomotorických aktivit, který byl realizován na základě motorického testu. Z testování vyplynulo, že vytvořený program nepatrně napomohl k rozvoji koordinačních schopností dětí předškolního věku.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis has theoretical and applied character. Thesis is focused on selected developmental coordination skills of preschool children through psychomotor activities program. In the theoretical part of this thesis a word psychomotor and its impact on preschool curriculum are defined. Simultaneously this part deals with motor development of preschool children and its relation to selected developmental coordination skills. Afterwards, in the practical application part program psychomotor activities is described and evaluated, which is realized based on motor test. Produced program based on motor test fractionally helped to selected developmental coordination skills of preschool children.
Bakalářská práce má teoreticko-aplikační charakter. Je zaměřena na rozvoj koordinačních schopností dětí předškolního věku pomocí programu psychomotorických aktivit. V teoretické části je vymezen pojem psychomotorika a její vliv na vzdělávací obsah v mateřské škole. Zároveň se zabývá motorickým vývojem dětí předškolního věku
a vztahem k rozvoji koordinačních schopností. V praktické aplikační části je popsán
a vyhodnocen program psychomotorických aktivit, který byl realizován na základě motorického testu. Z testování vyplynulo, že vytvořený program nepatrně napomohl k rozvoji koordinačních schopností dětí předškolního věku.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis has theoretical and applied character. Thesis is focused on selected developmental coordination skills of preschool children through psychomotor activities program. In the theoretical part of this thesis a word psychomotor and its impact on preschool curriculum are defined. Simultaneously this part deals with motor development of preschool children and its relation to selected developmental coordination skills. Afterwards, in the practical application part program psychomotor activities is described and evaluated, which is realized based on motor test. Produced program based on motor test fractionally helped to selected developmental coordination skills of preschool children.
Zpracování rešerše literatury z oblasti motorických schopností dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na motorické schopnosti a vývojová specifika dětí předškolního věku.
Zpracování programu pohybových aktivit z oblasti psychomotoriky.
Ověření a evaluace programu pohybových aktivit v mateřské škole na vybrané skupině dětí.
Zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše literatury z oblasti motorických schopností dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na motorické schopnosti a vývojová specifika dětí předškolního věku.
Zpracování programu pohybových aktivit z oblasti psychomotoriky.
Ověření a evaluace programu pohybových aktivit v mateřské škole na vybrané skupině dětí.
Zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
BLAHUTKOVÁ, Marie. Psychomotorika. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2003, 92 s. ISBN 80-210-3067-4.
DVOŘÁKOVÁ, Hana. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte: [tělesná výchova ve vzdělávacím programu mateřské školy]. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2011, 150 s. ISBN 978-80-7367-819-7.
GODDARD, Sally. Dítě v rovnováze: pohyb a učení v raném dětství. 1. vyd. Bratislava: Inštitút psychoterapie a socioterapie, 2012, 265 s. ISBN 978-80-971033-0-9.
HÁTLOVÁ, Běla. Kinezioterapie: pohybová cvičení v léčbě psychických poruch. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 2003, 167 s. ISBN 80-246-0719-0.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 467 s. ISBN 80-246-0956-8.
ZIMMER, Renate. Handbuch der Psychomotorik: Theorie und Praxis der psychomotorischen Förderung von Kindern. 1. Aufl. der vollst. überarb. Neuausg. (8. Gesamtaufl.). Freiburg [u.a.]: Herder, 2006. ISBN 978-3-451-28930-9.
Seznam doporučené literatury
BLAHUTKOVÁ, Marie. Psychomotorika. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2003, 92 s. ISBN 80-210-3067-4.
DVOŘÁKOVÁ, Hana. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte: [tělesná výchova ve vzdělávacím programu mateřské školy]. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2011, 150 s. ISBN 978-80-7367-819-7.
GODDARD, Sally. Dítě v rovnováze: pohyb a učení v raném dětství. 1. vyd. Bratislava: Inštitút psychoterapie a socioterapie, 2012, 265 s. ISBN 978-80-971033-0-9.
HÁTLOVÁ, Běla. Kinezioterapie: pohybová cvičení v léčbě psychických poruch. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 2003, 167 s. ISBN 80-246-0719-0.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 467 s. ISBN 80-246-0956-8.
ZIMMER, Renate. Handbuch der Psychomotorik: Theorie und Praxis der psychomotorischen Förderung von Kindern. 1. Aufl. der vollst. überarb. Neuausg. (8. Gesamtaufl.). Freiburg [u.a.]: Herder, 2006. ISBN 978-3-451-28930-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou bakalářskou práci. Reagovala na dotazy školitele, oponenta a členů komise. V diskusi členové komise diskutovali s autorkou o významu psychomotoriky a jejího ponímaní v české odborné komunitě.