Předkládaná bakalářská práce se zabývá hudebními schopnostmi a jejich rozvojem
u dětí v mateřské škole. Teoretická část je zaměřena na hudební schopnosti, jejich klasifikaci a rozvoj u dětí v mateřské škole. Popisuje také možnosti diagnostikování těchto schopností, především prostřednictvím testů hudebních schopností. Aplikační část tvoří test hudebních schopností, kterým byla zjištěna úroveň hudebních schopností u dětí před realizací programu a následně po skončení. Dále tuto část tvoří vzdělávací program obsahující hudební činnosti, které jsou zaměřeny na rozvoj hudebních schopností u dětí v mateřské škole. Program byl ověřen v mateřské škole, následně evaluován a vychází z něj doporučení pro praxi v mateřské škole. Výsledky testování dokazují efektivitu programu, k rozvoji hudebních schopností však došlo pouze v malé míře.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis describes musical abilities and theirs development of children in
a nursery school. The theoretical part is focused on the musical abilities, their classification and development of children in a nursery school. This part also describes the possibility of diagnosing these abilities, especially through the tests of musical abilities. Application part is composed of a test of musical abilities, which detected the level of musical abilities of children before and after the programme. In this application part is also an educational program consisting of musical activities, which are focused on the development of musical abilities of children in a nursery school. This programme was validated in a nursery school, thereafter evaluated and also recommendations for the practice in kindergarten are made. The results of this test of musical abilities prove the effectiveness of the programme although the developement of the chindrens abilities happened only in a small scale.
Klíčová slova
hudební schopnosti, hudební vývoj, hudební činnosti, test hudebních schopností
Klíčová slova v angličtině
musical abilities, musical development, musical activities, test of musical ability
Rozsah průvodní práce
82 s. (144 421 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná bakalářská práce se zabývá hudebními schopnostmi a jejich rozvojem
u dětí v mateřské škole. Teoretická část je zaměřena na hudební schopnosti, jejich klasifikaci a rozvoj u dětí v mateřské škole. Popisuje také možnosti diagnostikování těchto schopností, především prostřednictvím testů hudebních schopností. Aplikační část tvoří test hudebních schopností, kterým byla zjištěna úroveň hudebních schopností u dětí před realizací programu a následně po skončení. Dále tuto část tvoří vzdělávací program obsahující hudební činnosti, které jsou zaměřeny na rozvoj hudebních schopností u dětí v mateřské škole. Program byl ověřen v mateřské škole, následně evaluován a vychází z něj doporučení pro praxi v mateřské škole. Výsledky testování dokazují efektivitu programu, k rozvoji hudebních schopností však došlo pouze v malé míře.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis describes musical abilities and theirs development of children in
a nursery school. The theoretical part is focused on the musical abilities, their classification and development of children in a nursery school. This part also describes the possibility of diagnosing these abilities, especially through the tests of musical abilities. Application part is composed of a test of musical abilities, which detected the level of musical abilities of children before and after the programme. In this application part is also an educational program consisting of musical activities, which are focused on the development of musical abilities of children in a nursery school. This programme was validated in a nursery school, thereafter evaluated and also recommendations for the practice in kindergarten are made. The results of this test of musical abilities prove the effectiveness of the programme although the developement of the chindrens abilities happened only in a small scale.
Klíčová slova
hudební schopnosti, hudební vývoj, hudební činnosti, test hudebních schopností
Klíčová slova v angličtině
musical abilities, musical development, musical activities, test of musical ability
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti hudebních schopností.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na hudební schopnosti a jejich klasifikaci.
Zpracování programu hudebních aktivit zaměřených na rozvoj hudebních schopností u dětí v mateřské škole.
Ověření a evaluace programu hudebních aktivit v mateřské škole.
Zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti hudebních schopností.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na hudební schopnosti a jejich klasifikaci.
Zpracování programu hudebních aktivit zaměřených na rozvoj hudebních schopností u dětí v mateřské škole.
Ověření a evaluace programu hudebních aktivit v mateřské škole.
Zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
LIŠKOVÁ, Marie. Hudební činnosti v předškolním vzdělávání. Vyd. 2. Praha: Raabe, 2006, 165 s. ISBN 978-80-87553-65-7.
RAKOVÁ, Milena, Ljuba ŠTÍPLOVÁ a Alena TICHÁ. Zpíváme a nasloucháme hudbě s nejmenšími. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 178 s. ISBN 978-80-7367-543-1.
SEDLÁK, František. Psychologie hudebních schopností a dovedností. Vyd. 1. Praha: Supraphon, 1989, 258 s. ISBN 80-705-8073-9.
SEDLÁK, František a Hana VÁŇOVÁ. Hudební psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Karolinum, 2013, 406 s. ISBN 978-80-246-2060-2.
STORMS, Jerry. 101 Music Games for Children. 1st Ed. Hunter House Publishers: California, 1995, 160 p. ISBN: 978-0-89793-164-9.
Seznam doporučené literatury
LIŠKOVÁ, Marie. Hudební činnosti v předškolním vzdělávání. Vyd. 2. Praha: Raabe, 2006, 165 s. ISBN 978-80-87553-65-7.
RAKOVÁ, Milena, Ljuba ŠTÍPLOVÁ a Alena TICHÁ. Zpíváme a nasloucháme hudbě s nejmenšími. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 178 s. ISBN 978-80-7367-543-1.
SEDLÁK, František. Psychologie hudebních schopností a dovedností. Vyd. 1. Praha: Supraphon, 1989, 258 s. ISBN 80-705-8073-9.
SEDLÁK, František a Hana VÁŇOVÁ. Hudební psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Karolinum, 2013, 406 s. ISBN 978-80-246-2060-2.
STORMS, Jerry. 101 Music Games for Children. 1st Ed. Hunter House Publishers: California, 1995, 160 p. ISBN: 978-0-89793-164-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka adekvátně prezentovala svou bakalářskou práci.
Oponent práce upozornil na problémy s vymezením některých pojmů v teoretické části práce. Proběhla diskuze k vyjasnění pojmů a také k otázce testování dětí v mateřské škole.