Bakalářská práce je zaměřena na stresové faktory v životě dítěte v mateřské škole. Vysvětluje na jedné straně terminologii vývoje dítěte předškolního věku, stres, druhy stresu a s ním spojeny stresové faktory. Na straně druhé se zaměřuje na zvládání stresu, možnosti rozvíjení psychické odolnosti vůči stresu a rozebírá podmínky, které ovlivňují kvalitu života v mateřské škole. Cílem práce je identifikovat stresové faktory v životě dítěte v mateřské škole. Smíšený typ výzkumu je proveden na základě dotazníkového šetření pro rodiče dětí předškolního věku, učitele mateřských škol a polostrukturovaného rozhovoru s dětmi před-školního věku.
Anotace v angličtině
The bachelor´s work is aimed at the stress factors in a child´s life which attends a nursery school. The terminology of the child´s development in the pre-school age, further the stress, the kinds of stress and the factors which are associated with it are explained in this work. On the other hand the work is aimed at the coping with the stress and the means of the mental stability development. Further the conditions, which affect the quality of the life in the nursery school, are analyzed there.
The goal of the work was to identify the stress factors in a child´s life in a nursery school. The mixed type of the research was performed on the basis of the questionnaire examina-tion. This examination was done with the parents of the pre-school aged children, the nurs-ery school teachers and last but not least with the pre-school aged children.
Klíčová slova
Stres, stresové faktory, dítě předškolního věku, zvládání stresu, smíšený výzkum
Klíčová slova v angličtině
stress, stress factors, child in the pre-school age, coping the stress, mixed research.
Rozsah průvodní práce
72 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na stresové faktory v životě dítěte v mateřské škole. Vysvětluje na jedné straně terminologii vývoje dítěte předškolního věku, stres, druhy stresu a s ním spojeny stresové faktory. Na straně druhé se zaměřuje na zvládání stresu, možnosti rozvíjení psychické odolnosti vůči stresu a rozebírá podmínky, které ovlivňují kvalitu života v mateřské škole. Cílem práce je identifikovat stresové faktory v životě dítěte v mateřské škole. Smíšený typ výzkumu je proveden na základě dotazníkového šetření pro rodiče dětí předškolního věku, učitele mateřských škol a polostrukturovaného rozhovoru s dětmi před-školního věku.
Anotace v angličtině
The bachelor´s work is aimed at the stress factors in a child´s life which attends a nursery school. The terminology of the child´s development in the pre-school age, further the stress, the kinds of stress and the factors which are associated with it are explained in this work. On the other hand the work is aimed at the coping with the stress and the means of the mental stability development. Further the conditions, which affect the quality of the life in the nursery school, are analyzed there.
The goal of the work was to identify the stress factors in a child´s life in a nursery school. The mixed type of the research was performed on the basis of the questionnaire examina-tion. This examination was done with the parents of the pre-school aged children, the nurs-ery school teachers and last but not least with the pre-school aged children.
Klíčová slova
Stres, stresové faktory, dítě předškolního věku, zvládání stresu, smíšený výzkum
Klíčová slova v angličtině
stress, stress factors, child in the pre-school age, coping the stress, mixed research.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše z oblasti teorie stresu a předškolního vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek o věkových zvláštnostech dětí předškolního věku.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace smíšeného designu výzkumu formou dotazníkového šetření a polostrukturovaného interview.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše z oblasti teorie stresu a předškolního vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek o věkových zvláštnostech dětí předškolního věku.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace smíšeného designu výzkumu formou dotazníkového šetření a polostrukturovaného interview.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
ERIKSON, Erik H. Životní cyklus rozšířený a dokončený: devět věků člověka. Praha: Portál, 2015, 147 s. ISBN 978-80-262-0786-3.
HOSKOVCOVÁ, Simona. Psychická odolnost předškolního dítěte. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006, 160 s. ISBN 80-247-1424-8.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Pozitivní psychologie. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010, 195 s. ISBN 978-80-7367-726-8.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006, 368 s. ISBN 8024712849.
MATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 108 s. ISBN 978-80-7367-504-2.
MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte: normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa: základní duševní potřeby dítěte: dítě a lidský svět. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005, 182 s. ISBN 80-247-0870-1.
Seznam doporučené literatury
ERIKSON, Erik H. Životní cyklus rozšířený a dokončený: devět věků člověka. Praha: Portál, 2015, 147 s. ISBN 978-80-262-0786-3.
HOSKOVCOVÁ, Simona. Psychická odolnost předškolního dítěte. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006, 160 s. ISBN 80-247-1424-8.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Pozitivní psychologie. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010, 195 s. ISBN 978-80-7367-726-8.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006, 368 s. ISBN 8024712849.
MATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 108 s. ISBN 978-80-7367-504-2.
MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte: normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa: základní duševní potřeby dítěte: dítě a lidský svět. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005, 182 s. ISBN 80-247-0870-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou bakalářskou práci a zodpověděla otázky uvedené v posudcích vedoucího i oponenta práce. Komise vytkla autorce povrchně zpracovanou teoretickou část práce a nedostatečný vzorek respondentů výzkumu.