Bakalářská práce má aplikační charakter. V teoretické části jsou představeny východiska pro tvorbu zájmového kroužku v mateřské škole. Součástí textu je také vymezení možností začleňování zájmových kroužku do systému formálního kurikula předškolního vzdělávání. K teoretické části práce také patří objasnění specifik ve výtvarné výchově, jejich specifických metod a technik, které jsou uplatňovány ve výtvarném kroužku. V praktické části bakalářské práce je prezentována koncepce programu kroužku, který je tvořen z výtvarných aktivit pro děti předškolního věku. Program byl ověřen v praxi a na základě toho evaluován. V závěru práce autorka představuje také doporučení pro praxi mateřských škol a zájmových výtvarných kroužků.
Anotace v angličtině
The thesis has applied character. The theoretical part introduces the recourse for the creation of hobby groups in kindergarten. Part of the text is also demarcation of the possibilities of inclusion of interest groups into the formal curriculum of preschool education. The theoretical part also include clarification of the specifics in art education, their specific methods and techniques that are applied in art course. In the practical part of the thesis is presented a course program conception, which is made up of creative activities for preschool children. The program has been verified in practice and based on that evaluated. In conclusion, the author also presents recommendations for practice of kindergartens and special interest artistic groups.
formal curriculum of preschool education, leisure activities, art education, art course, hobby group
Rozsah průvodní práce
66 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má aplikační charakter. V teoretické části jsou představeny východiska pro tvorbu zájmového kroužku v mateřské škole. Součástí textu je také vymezení možností začleňování zájmových kroužku do systému formálního kurikula předškolního vzdělávání. K teoretické části práce také patří objasnění specifik ve výtvarné výchově, jejich specifických metod a technik, které jsou uplatňovány ve výtvarném kroužku. V praktické části bakalářské práce je prezentována koncepce programu kroužku, který je tvořen z výtvarných aktivit pro děti předškolního věku. Program byl ověřen v praxi a na základě toho evaluován. V závěru práce autorka představuje také doporučení pro praxi mateřských škol a zájmových výtvarných kroužků.
Anotace v angličtině
The thesis has applied character. The theoretical part introduces the recourse for the creation of hobby groups in kindergarten. Part of the text is also demarcation of the possibilities of inclusion of interest groups into the formal curriculum of preschool education. The theoretical part also include clarification of the specifics in art education, their specific methods and techniques that are applied in art course. In the practical part of the thesis is presented a course program conception, which is made up of creative activities for preschool children. The program has been verified in practice and based on that evaluated. In conclusion, the author also presents recommendations for practice of kindergartens and special interest artistic groups.
formal curriculum of preschool education, leisure activities, art education, art course, hobby group
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti pedagogiky volného času.
Vymezení teoretických východisek z problematiky pedagogiky volného času zaměřené na výtvarnou výchovu.
Zpracování programu výtvarného kroužku pro děti v mateřské škole.
Ověření výtvarného programu v mateřské škole.
Evaluace programu a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti pedagogiky volného času.
Vymezení teoretických východisek z problematiky pedagogiky volného času zaměřené na výtvarnou výchovu.
Zpracování programu výtvarného kroužku pro děti v mateřské škole.
Ověření výtvarného programu v mateřské škole.
Evaluace programu a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
HAZUKOVÁ, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2011. ISBN 978-80-87553-30-5.
SVOBODOVÁ, Marie. Výtvarná výchova v předškolním věku. Havl. Brod: Tobiáš,1998. ISBN 80-85808-47-1.
STADLEROVÁ, Hana. Po O: východiska a inspirace pro výtvarnou tvorbu dětí v předškolním vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5732-6.
VALACHOVÁ, Danila. Výtvarná edukácia v predprimárnom vzdelávaní a mimoškolskej činnosti. Bratislava: Univerzita Komenského, 2010. ISBN 978-80-223-2778-7.
REINHOLD, Nostrand van. The Reinhold Book of Art and Craft Techniques, for Parents, Teachers, and Children. New York: Van Nostrand Reinhold, 1976. ISBN 9780442268763.
Seznam doporučené literatury
HAZUKOVÁ, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2011. ISBN 978-80-87553-30-5.
SVOBODOVÁ, Marie. Výtvarná výchova v předškolním věku. Havl. Brod: Tobiáš,1998. ISBN 80-85808-47-1.
STADLEROVÁ, Hana. Po O: východiska a inspirace pro výtvarnou tvorbu dětí v předškolním vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5732-6.
VALACHOVÁ, Danila. Výtvarná edukácia v predprimárnom vzdelávaní a mimoškolskej činnosti. Bratislava: Univerzita Komenského, 2010. ISBN 978-80-223-2778-7.
REINHOLD, Nostrand van. The Reinhold Book of Art and Craft Techniques, for Parents, Teachers, and Children. New York: Van Nostrand Reinhold, 1976. ISBN 9780442268763.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou závěrečnou práci.
Komise ocenila praktickou rovinu práce, poukázala však na nedostatky v didaktických strategiích. Studentka zodpověděla otázky uvedené v posudcích, projevily se nepřesnosti v pojetí metod ve výtvarné výchově. (doc. Wiegerová) Vyjmenujte několik metod využívaných ve výtvarné výchově? Studentka částečně odpověděla.