Bakalářská práce teoreticko-empirického charakteru se zabývá motivací k profesi učitele mateřské školy. Teoretická část vysvětluje pojmy související s touto problematikou, tedy charakteristiku profese učitele mateřské školy, motivaci a pracovní motivaci. V rámci vý-zkumu bylo zrealizováno dotazníkové šetření, kterého se zúčastnili učitelé mateřských škol. Učitelé mimo jiné hodnotili vliv různých zdrojů na motivaci k setrvání v profesi a tyto zdroje pak byly dány do vztahu k profesním charakteristikám. Výsledky dotazníkového šetření a charakteristika výzkumu se nachází v praktické části. Cílem práce je poukázat na problematiku motivace v profesi učitele.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis has theoretical-empiric character and it is focused on career motivation of preschool teacher. Theoretical part explains characteristics of preschool teacher, motivation and work motivation. We realized questionnaire survey and in this survey par-ticipated preschool teachers. Teachers assessed influence of different sources of motivation to remain in this profession. These sources were compared with profession characteristics. Results of the questionnaire survey and characteristics of research are given in the practical part. The aim of the bachelor's thesis is to point out issues of career motivation of preschool teachers.
Klíčová slova
učitelská profese, motivace, pracovní motivace, motivace k profesi učitele
Klíčová slova v angličtině
teacher profession, motivation, work motivation, teacher career motivation
Rozsah průvodní práce
76 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce teoreticko-empirického charakteru se zabývá motivací k profesi učitele mateřské školy. Teoretická část vysvětluje pojmy související s touto problematikou, tedy charakteristiku profese učitele mateřské školy, motivaci a pracovní motivaci. V rámci vý-zkumu bylo zrealizováno dotazníkové šetření, kterého se zúčastnili učitelé mateřských škol. Učitelé mimo jiné hodnotili vliv různých zdrojů na motivaci k setrvání v profesi a tyto zdroje pak byly dány do vztahu k profesním charakteristikám. Výsledky dotazníkového šetření a charakteristika výzkumu se nachází v praktické části. Cílem práce je poukázat na problematiku motivace v profesi učitele.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis has theoretical-empiric character and it is focused on career motivation of preschool teacher. Theoretical part explains characteristics of preschool teacher, motivation and work motivation. We realized questionnaire survey and in this survey par-ticipated preschool teachers. Teachers assessed influence of different sources of motivation to remain in this profession. These sources were compared with profession characteristics. Results of the questionnaire survey and characteristics of research are given in the practical part. The aim of the bachelor's thesis is to point out issues of career motivation of preschool teachers.
Klíčová slova
učitelská profese, motivace, pracovní motivace, motivace k profesi učitele
Klíčová slova v angličtině
teacher profession, motivation, work motivation, teacher career motivation
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše z oblasti pracovní motivace a profesních charakteristik učitele.
Vymezení teoretických východisek z oblasti pracovní motivace a profesiogramu učitelky v mateřské škole.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat pomocí metod statistické analýzy.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše z oblasti pracovní motivace a profesních charakteristik učitele.
Vymezení teoretických východisek z oblasti pracovní motivace a profesiogramu učitelky v mateřské škole.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat pomocí metod statistické analýzy.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel: příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 978-80-247-2863-6.
KREITLER, Shulamith. Cognition and motivation: forging and interdisciplinary perspective. 1st ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2013, xx, 506 s. ISBN 9780521888677.
MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 702 s. ISBN 9788026201748.
NAKONEČNÝ, Milan. Motivace lidského chování. Praha: Academia, 2004, 270 s. ISBN 978-80-200-0592-2.
NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie organizace. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005, 225 s. ISBN 802470577x.
PRŮCHA, Jan. Učitel: současné poznatky o profesi. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 154 s. ISBN 8071786217.
SCHUNK, Dale H. Motivation in education: theory, research, and applications. 3rd ed. Upper Saddle River: Pearson, 2008, xiv, 433 s. ISBN 0132281554.
Seznam doporučené literatury
DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel: příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 978-80-247-2863-6.
KREITLER, Shulamith. Cognition and motivation: forging and interdisciplinary perspective. 1st ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2013, xx, 506 s. ISBN 9780521888677.
MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 702 s. ISBN 9788026201748.
NAKONEČNÝ, Milan. Motivace lidského chování. Praha: Academia, 2004, 270 s. ISBN 978-80-200-0592-2.
NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie organizace. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005, 225 s. ISBN 802470577x.
PRŮCHA, Jan. Učitel: současné poznatky o profesi. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 154 s. ISBN 8071786217.
SCHUNK, Dale H. Motivation in education: theory, research, and applications. 3rd ed. Upper Saddle River: Pearson, 2008, xiv, 433 s. ISBN 0132281554.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou bakalářskou práci, nepředstavila však dostatečně závěry empirie. Komise vytkla studentce povrchnost i intepretaci a především celkově nevhodné uchopení tématu. Teoretická část práce se neodrazila v empirické, studentka nesprávně vymezila některé stěžejní pojmy.