Tato bakalářská práce má teoreticko-empirický charakter. Teoretická část se zabývá objasněním pedagogické evaluace, autoevaluace, současnými požadavky na kvalitu preprimár-ního vzdělávání a autoevaluačním nástrojem Dobrá škola metoda pro stanovení priorit školy. Praktická část práce se opírá právě o aplikaci zmiňovaného nástroje, kdy pedagogičtí pracovníci z vybraných škol třídili kartičky s výroky neboli Q-typy spadající do jednotlivých oblastí školy, dle jejich subjektivní důležitosti, aby tak vyjádřili co pro ně je a není prioritní. Získaná data byla následně zpracována pomocí metody Q-metodologie a interpretována v návazné diskusi. Cílem výzkumu je přinést ucelený náhled na vnímání priorit školy obecně.
Anotace v angličtině
This thesis has theoretical and empirical nature. The theoretical part identifies educational evaluation and self-evaluation according to current quality requirements of pre-primary educational system. It also clarifies the auto-evaluation method applied to determine scho-ol's priorities - Dobrá Škola. The practical part of this thesis is based on the application of the aforementioned method Dobrá Škola. Teachers from pre-selected schools separated Q-type statement cards into various school section groups according to their subjective priori-ties. The aim of this research is to examine personal preferences in order to find out diffe-rent school section group evaluation. The obtained data were processed using the Q-methodology and interpreted in a follow-up discussion. The research aims to provide a comprehensive insight into the perception of school priorities in general.
Tato bakalářská práce má teoreticko-empirický charakter. Teoretická část se zabývá objasněním pedagogické evaluace, autoevaluace, současnými požadavky na kvalitu preprimár-ního vzdělávání a autoevaluačním nástrojem Dobrá škola metoda pro stanovení priorit školy. Praktická část práce se opírá právě o aplikaci zmiňovaného nástroje, kdy pedagogičtí pracovníci z vybraných škol třídili kartičky s výroky neboli Q-typy spadající do jednotlivých oblastí školy, dle jejich subjektivní důležitosti, aby tak vyjádřili co pro ně je a není prioritní. Získaná data byla následně zpracována pomocí metody Q-metodologie a interpretována v návazné diskusi. Cílem výzkumu je přinést ucelený náhled na vnímání priorit školy obecně.
Anotace v angličtině
This thesis has theoretical and empirical nature. The theoretical part identifies educational evaluation and self-evaluation according to current quality requirements of pre-primary educational system. It also clarifies the auto-evaluation method applied to determine scho-ol's priorities - Dobrá Škola. The practical part of this thesis is based on the application of the aforementioned method Dobrá Škola. Teachers from pre-selected schools separated Q-type statement cards into various school section groups according to their subjective priori-ties. The aim of this research is to examine personal preferences in order to find out diffe-rent school section group evaluation. The obtained data were processed using the Q-methodology and interpreted in a follow-up discussion. The research aims to provide a comprehensive insight into the perception of school priorities in general.
Vymezení teoretických východisek z oblasti pedagogické evaluace, autoevaluace školy a současných požadavků na kvalitu preprimárního vzdělávání.
Příprava metodiky praktické části, stanovení cílů průzkumu a z něj vyplývajících otázek.
Realizace kvantitativního průzkumu prostřednictvím q-metodologie ve vybrané mateřské škole.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků průzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Vymezení teoretických východisek z oblasti pedagogické evaluace, autoevaluace školy a současných požadavků na kvalitu preprimárního vzdělávání.
Příprava metodiky praktické části, stanovení cílů průzkumu a z něj vyplývajících otázek.
Realizace kvantitativního průzkumu prostřednictvím q-metodologie ve vybrané mateřské škole.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků průzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
MCNIFF, Jean a Jack WHITEHEAD. Action research for teachers: a practical guide. New York, 2005. ISBN 1-84312-321-5.
POL, Milan a Bohumíra LAZAROVÁ. Dobrá škola. Nástroj ke stimulaci diskuze o hodnotách a prioritách školy. Na cestě ke kvalitě. NUOV, 2011. ISSN 1804-1159.
POL, Milan. Škola v proměnách. Brno, Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4499-9.
SMOLÍKOVÁ, Kateřina a Martina KUPCOVÁ. Autoevaluace mateřské školy: metodická příručka k vlastnímu hodnocení. VÚP, 2008. ISBN 978-80-87000-22-9.
SYSLOVÁ, Zora. Autoevaluace v mateřské škole: cesta ke kvalitě vzdělávání. Praha, Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0183-0.
Seznam doporučené literatury
MCNIFF, Jean a Jack WHITEHEAD. Action research for teachers: a practical guide. New York, 2005. ISBN 1-84312-321-5.
POL, Milan a Bohumíra LAZAROVÁ. Dobrá škola. Nástroj ke stimulaci diskuze o hodnotách a prioritách školy. Na cestě ke kvalitě. NUOV, 2011. ISSN 1804-1159.
POL, Milan. Škola v proměnách. Brno, Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4499-9.
SMOLÍKOVÁ, Kateřina a Martina KUPCOVÁ. Autoevaluace mateřské školy: metodická příručka k vlastnímu hodnocení. VÚP, 2008. ISBN 978-80-87000-22-9.
SYSLOVÁ, Zora. Autoevaluace v mateřské škole: cesta ke kvalitě vzdělávání. Praha, Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0183-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka měla připravenou adekvátní prezentaci své bakalářské práce. Vedoucí i oponentka se shodly na významných nedostatcích ve výzkumné části. Doc. Majerčíková upozorňuje na irelevantní východiska, slabé propojení teorie a empirie. Dr. Kočvarová zmiňuje nedostatky ve stanovení cílů práce, povrchní zpracování teoretické části. Na položené otázky komise dokázala studentka odpovědět přiměřeně.