Tato diplomová práce pojednává o vývoji interaktivní fikce od prvních jednoduchých tex-tových adventur až po současnost. V první části stručně nastiňuje základní pojmy z oblasti fikce, principy fungování ergodické literatury a kybertext. Ve druhé části jsou představeni nejvýznamnější zástupci počítačových her na pozadí jejich geneze vzniku a vývoje. Práce ukazuje literárně-herní žánr jako nový rozměr ve stále se rozvíjejícím prostředí digitálních multimédií.
Anotace v angličtině
The thesis explores the evolution of interactive fiction from simple text adventures up to its modern age counterparts. The first part summarizes some of the main definitions from the world of fiction, principles of ergodic literature and cybertext, while the second part pre-sents some of the most important works of the genre and the genesis of its development. The thesis shows this literary gaming genre as a new perspective to the constantly develo-ping world of digital multimedia.
Klíčová slova
interaktivní fikce, elektronická literatura, narativ, hádanka, literární stroje
Tato diplomová práce pojednává o vývoji interaktivní fikce od prvních jednoduchých tex-tových adventur až po současnost. V první části stručně nastiňuje základní pojmy z oblasti fikce, principy fungování ergodické literatury a kybertext. Ve druhé části jsou představeni nejvýznamnější zástupci počítačových her na pozadí jejich geneze vzniku a vývoje. Práce ukazuje literárně-herní žánr jako nový rozměr ve stále se rozvíjejícím prostředí digitálních multimédií.
Anotace v angličtině
The thesis explores the evolution of interactive fiction from simple text adventures up to its modern age counterparts. The first part summarizes some of the main definitions from the world of fiction, principles of ergodic literature and cybertext, while the second part pre-sents some of the most important works of the genre and the genesis of its development. The thesis shows this literary gaming genre as a new perspective to the constantly develo-ping world of digital multimedia.
Klíčová slova
interaktivní fikce, elektronická literatura, narativ, hádanka, literární stroje
Rozsah teoretické práce minimálně 40 - 45 stran + obrazové přílohy (dokumentace praktické části). Práci odevzdat v elektronické podobě (dle předepsané celouniverzitní šablony viz směrnice rektora č. 7/2014) ve formátu PDF na 1 ks CD (DVD) nosiče, dále odevzdat 2 kusy výtisků elektronické podoby práce a 1 výtisk graficky zpracované práce, která má volnější grafickou podobu.
1. teoretická část:
Žánr interaktivní fikce - jeho propojení s literaturou a světem multimedií (historické souvislosti, současné tendence).
2. praktická část:
Propojení elektronické knihy s dalšími audiovizuálními prvky, vytvoření svébytného žánru.
Dále na samostatném nosiči CD-ROM odevzdejte obrazovou dokumentaci praktické části závěrečné práce v minimálním počtu 10 kusů pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do Portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Zásady pro vypracování
Rozsah teoretické práce minimálně 40 - 45 stran + obrazové přílohy (dokumentace praktické části). Práci odevzdat v elektronické podobě (dle předepsané celouniverzitní šablony viz směrnice rektora č. 7/2014) ve formátu PDF na 1 ks CD (DVD) nosiče, dále odevzdat 2 kusy výtisků elektronické podoby práce a 1 výtisk graficky zpracované práce, která má volnější grafickou podobu.
1. teoretická část:
Žánr interaktivní fikce - jeho propojení s literaturou a světem multimedií (historické souvislosti, současné tendence).
2. praktická část:
Propojení elektronické knihy s dalšími audiovizuálními prvky, vytvoření svébytného žánru.
Dále na samostatném nosiči CD-ROM odevzdejte obrazovou dokumentaci praktické části závěrečné práce v minimálním počtu 10 kusů pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do Portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Seznam doporučené literatury
Veškeré knihovnické a jiné fondy s literaturou na území ČR, SK, EU, webové stránky vztahující se k tématu, odborné časopisy a další literatura po konzultaci s vedoucím práce.
Seznam doporučené literatury
Veškeré knihovnické a jiné fondy s literaturou na území ČR, SK, EU, webové stránky vztahující se k tématu, odborné časopisy a další literatura po konzultaci s vedoucím práce.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Hodnocení vedoucí praktická: B - velmi dobře
Hodnocení oponent praktická: B - velmi dobře
Podrobná prezentace, vysvětlení záměru, vazba na historické souvislosti. Téma nezvyklé. Cíl nejasný. Výtvarná složka projektu - malý rozsah. Textová složka - problémy s computer typografií - Houf.
programátorská část - pomalé proměny obrazu, statika místo dynamiky - Wolf.
Pochybnosti o kvalitě vztahu - ilustrace - téma - interaktivní fikce - Šlégr.
Obhajoba - akceptovatelná.