Záměrem bakalářské práce je nahlédnout do dětského světa ve vztahu ke knize. V této práci je důraz kladen na praktiky domácího čtení dětem. Tato práce je teoreticko výzkumná. Teoretická část je zaměřena na proces čtení, dětské vývojové stupně čtení a v neposlední řadě na vývoj gramotnosti u dětí a vlivy domácího čtení.
Praktická část je realizována pomocí kvalitativního výzkumu, který je proveden formou rozhovorů s rodiči. Důraz je konkrétně kladen na průběh čtení, tedy reálné zkušenosti rodičů při čtení dětem.
Annotation in English
The aim of this work is to look into the child´s world in relation to a book. In this work the accent is put on practices of home reading to children. This work is theoretical - explorational.
The practical part is focused on the process of reading, children's developmental stages of reading and ultimately on the development of literacy among children and influences of reading.
The practical part is realized by means of qualitative exploration which is realized by the interviews with parents. The accent is specifically put on the course of reading, thus real parents experience during reading to children.
Keywords
čtenářská gramotnost, praktiky čtení, domácí čtení
Keywords in English
literacy, reading practice, home reading
Length of the covering note
48 s.
Language
CZ
Annotation
Záměrem bakalářské práce je nahlédnout do dětského světa ve vztahu ke knize. V této práci je důraz kladen na praktiky domácího čtení dětem. Tato práce je teoreticko výzkumná. Teoretická část je zaměřena na proces čtení, dětské vývojové stupně čtení a v neposlední řadě na vývoj gramotnosti u dětí a vlivy domácího čtení.
Praktická část je realizována pomocí kvalitativního výzkumu, který je proveden formou rozhovorů s rodiči. Důraz je konkrétně kladen na průběh čtení, tedy reálné zkušenosti rodičů při čtení dětem.
Annotation in English
The aim of this work is to look into the child´s world in relation to a book. In this work the accent is put on practices of home reading to children. This work is theoretical - explorational.
The practical part is focused on the process of reading, children's developmental stages of reading and ultimately on the development of literacy among children and influences of reading.
The practical part is realized by means of qualitative exploration which is realized by the interviews with parents. The accent is specifically put on the course of reading, thus real parents experience during reading to children.
Keywords
čtenářská gramotnost, praktiky čtení, domácí čtení
Keywords in English
literacy, reading practice, home reading
Research Plan
Vymezení teoretických východisek z oblasti praktik domácího čtení dítěti.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí, doporučení pro praxi mateřských škol.
Research Plan
Vymezení teoretických východisek z oblasti praktik domácího čtení dítěti.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí, doporučení pro praxi mateřských škol.
Recommended resources
CHALOUPKA, Otakar. Rodina a počátky dětského čtenářství. 1.vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995. 103 s. ISBN 80-85865-40-8.
HAVLÍNOVÁ, Miluše. Knížka pro rodiče o dětech a čtení. Praha : Albatros, 1978. 84 s.
MARTIN-CHANG, Sandra a Odette Noella, GOULD. Reading to children versus listening to children read: Mother/child interactions as a function of principal reader. Early Education and Development, 2012. 23, 855-876. DOI:10.1080/10409289.2011.578911. ISSN 1040-9289.
DUURSMA, Elisabeth, AUGUSTYN a Barry, ZUCKERMAN. Reading aloud to children: the evidence. Archives of Disease in Childhood. 93, 7, 554-557, July 2008. ISSN 0003-9888.
MEYER, Louis A. a WARDROP. Effects of reading storybooks aloud to children. Journal of Educational Research. 88, 2, 69, Nov. 1994. ISSN 0022-0671.
Recommended resources
CHALOUPKA, Otakar. Rodina a počátky dětského čtenářství. 1.vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995. 103 s. ISBN 80-85865-40-8.
HAVLÍNOVÁ, Miluše. Knížka pro rodiče o dětech a čtení. Praha : Albatros, 1978. 84 s.
MARTIN-CHANG, Sandra a Odette Noella, GOULD. Reading to children versus listening to children read: Mother/child interactions as a function of principal reader. Early Education and Development, 2012. 23, 855-876. DOI:10.1080/10409289.2011.578911. ISSN 1040-9289.
DUURSMA, Elisabeth, AUGUSTYN a Barry, ZUCKERMAN. Reading aloud to children: the evidence. Archives of Disease in Childhood. 93, 7, 554-557, July 2008. ISSN 0003-9888.
MEYER, Louis A. a WARDROP. Effects of reading storybooks aloud to children. Journal of Educational Research. 88, 2, 69, Nov. 1994. ISSN 0022-0671.
Enclosed appendices
CD ROM
Appendices bound in thesis
tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Autorka měla připravenou povrchní obhajobu.Také reakce na dotazy školitele a oponenta nebyly zodpovězeny důsledně. Autorka nepracovala s aktuální literaturou, a i když v posudcích byla na to upozorněna, v obhajobě novější zdroje neprezentovala.