Bakalářská práce se zabývá problematikou vnější akcelerace ve vzdělávání mimořádně na-daných studentů středních škol, jejími pozitivy, přínosy, a na druhé straně omezeními, limity a nevýhodami.
Práce se dělí na dvě části - teoretickou, kde jsou vysvětleny základní pojmy, popsány možnosti pedagogické činnosti s nadanými žáky; a praktickou, kde je popsána legislativa týkající se vzdělávání nadaných žáků v České republice, metodologie výzkumu, a je zde před-ložena případová studie studenta, kterého se proces akcelerace v minulosti dotkl. Cílem práce je zjistit jaké výhody a nevýhody v praxi přineslo urychlení studia přeskočení ročníku na střední škole konkrétnímu studentovi.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with problem of external acceleration in educating gifted high school students, its positives, benefits, on the other hand restrictions, limits and disadvantages.
The work is divided into two parts theoretical explaining the basic concepts,, described the possibilities of educational activities with gifted students ; practical , which is described the legislation regarding the education of gifted children in the Czech Republic , research methodology , with there is provided a case study student whom sp process accelerated in the past touched . The aim is to find out what limits and positives in practice brought accelerate studies - skipping senior year in high school a particular student.
Klíčová slova
nadání, nadaný žák, akcelerace ve vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
talent, gifted pupil , acceleration in education
Rozsah průvodní práce
41 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou vnější akcelerace ve vzdělávání mimořádně na-daných studentů středních škol, jejími pozitivy, přínosy, a na druhé straně omezeními, limity a nevýhodami.
Práce se dělí na dvě části - teoretickou, kde jsou vysvětleny základní pojmy, popsány možnosti pedagogické činnosti s nadanými žáky; a praktickou, kde je popsána legislativa týkající se vzdělávání nadaných žáků v České republice, metodologie výzkumu, a je zde před-ložena případová studie studenta, kterého se proces akcelerace v minulosti dotkl. Cílem práce je zjistit jaké výhody a nevýhody v praxi přineslo urychlení studia přeskočení ročníku na střední škole konkrétnímu studentovi.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with problem of external acceleration in educating gifted high school students, its positives, benefits, on the other hand restrictions, limits and disadvantages.
The work is divided into two parts theoretical explaining the basic concepts,, described the possibilities of educational activities with gifted students ; practical , which is described the legislation regarding the education of gifted children in the Czech Republic , research methodology , with there is provided a case study student whom sp process accelerated in the past touched . The aim is to find out what limits and positives in practice brought accelerate studies - skipping senior year in high school a particular student.
Klíčová slova
nadání, nadaný žák, akcelerace ve vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
talent, gifted pupil , acceleration in education
Zásady pro vypracování
Vymezení terminologie a teoretických východisek souvisejících s mimořádným nadáním.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou řízených rozhovorů s mimořádně nadanými studenty.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí.
Zásady pro vypracování
Vymezení terminologie a teoretických východisek souvisejících s mimořádným nadáním.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou řízených rozhovorů s mimořádně nadanými studenty.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí.
Seznam doporučené literatury
HAVIGEROVÁ, Jana Marie. Pět pohledů na nadání. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 144 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3857-4.
KOVÁŘOVÁ, Renata a Igor HAMPL. Problematika mimořádného nadání v současném českém školství. 1. vyd. Ostrava: Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava, 2012, 56 s. ISBN 978-80-248-2674-5.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 6., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009, 395 s. ISBN 978-80-7367-647-6.
ŠŤÁVA, Jan. Příručka pro práci s nadanými žáky. 1. vyd. Ostrava: Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava, 2012, 71 s. ISBN 978-80-248-2673-8.
Seznam doporučené literatury
HAVIGEROVÁ, Jana Marie. Pět pohledů na nadání. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 144 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3857-4.
KOVÁŘOVÁ, Renata a Igor HAMPL. Problematika mimořádného nadání v současném českém školství. 1. vyd. Ostrava: Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava, 2012, 56 s. ISBN 978-80-248-2674-5.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 6., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009, 395 s. ISBN 978-80-7367-647-6.
ŠŤÁVA, Jan. Příručka pro práci s nadanými žáky. 1. vyd. Ostrava: Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava, 2012, 71 s. ISBN 978-80-248-2673-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka si připravila prezentaci své bakalářské práce. Oponentka vytýká formální stránku práce. Dr. Machů upozorňuje na nedostatky v empirické části. Doporučuje aplikaci kritického přístupu v empirické části a využití širšího rozsahu literárních zdrojů. Studentka prokázala připravenost v odpovědích na otázky vedoucího a oponenta.