Tato bakalářská práce se zabývá významem profesní identity učitele, vývojem profesní identity a souvislostmi mezi profesní identitou učitele a profesní sebereflexí. V teoretické části jsou vysvětleny základní pojmy z oblasti profesní identity učitele a učitelské sebere-flexe. Praktická část práce obsahuje výsledky kvalitativního výzkumu profesní identity učitele a doporučení pro praxi středních škol.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on the importance of the professional teacher's identity, the development of the professional identity and the links between the professional teacher's identity and the professional self-reflection. The basic terms from the area of the teacher's professional identity and the self- reflection are explained in the theoretical part. Practical part contains results of the the qualitative research of the the teacher's professional identity and recommendations for the practise of secondary schools.
Klíčová slova
profesní identita učitele, koncept narativní identity, reflexe, sebereflexe
Klíčová slova v angličtině
professional teacher's identity, concept of narrative identity, reflection, self- reflection
Rozsah průvodní práce
60 s. (90 857 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá významem profesní identity učitele, vývojem profesní identity a souvislostmi mezi profesní identitou učitele a profesní sebereflexí. V teoretické části jsou vysvětleny základní pojmy z oblasti profesní identity učitele a učitelské sebere-flexe. Praktická část práce obsahuje výsledky kvalitativního výzkumu profesní identity učitele a doporučení pro praxi středních škol.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on the importance of the professional teacher's identity, the development of the professional identity and the links between the professional teacher's identity and the professional self-reflection. The basic terms from the area of the teacher's professional identity and the self- reflection are explained in the theoretical part. Practical part contains results of the the qualitative research of the the teacher's professional identity and recommendations for the practise of secondary schools.
Klíčová slova
profesní identita učitele, koncept narativní identity, reflexe, sebereflexe
Klíčová slova v angličtině
professional teacher's identity, concept of narrative identity, reflection, self- reflection
Zásady pro vypracování
Vymezení pojmů a teoretických východisek pro pojetí vybraných pojmů z oblasti učitelské profesionalizace.
Volba výzkumných metod ve vztahu ke stanoveným cílům a otázkám výzkumu.
Realizace výzkumu s využitím dotazníku a hloubkových rozhovorů s učiteli.
Zpracování výsledků výzkumu a jejich interpretace, doporučení pro práci učitelů středních škol.
Zásady pro vypracování
Vymezení pojmů a teoretických východisek pro pojetí vybraných pojmů z oblasti učitelské profesionalizace.
Volba výzkumných metod ve vztahu ke stanoveným cílům a otázkám výzkumu.
Realizace výzkumu s využitím dotazníku a hloubkových rozhovorů s učiteli.
Zpracování výsledků výzkumu a jejich interpretace, doporučení pro práci učitelů středních škol.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KORTHAGEN, Fred. Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5.
LUKÁŠOVÁ-KANTORKOVÁ, Hana. Učitelská profese v primárním vzdělávání a pedagogická příprava učitelů: (teorie, výzkum praxe). Ostrava: Ostravská univerzita - Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-70-4227-26.
PÍŠOVÁ, Michaela. Učitel expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí výuky cizích jazyků). Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6681-6.
STUCHLÍKOVÁ, Iva. Role implicitních procesů při utváření profesní identity budoucích učitelů. Pedagogika: Časopis pro vědy o vzdělávání a výchově. 2006, roč. 56, (1). ISSN 0031-3815.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KORTHAGEN, Fred. Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5.
LUKÁŠOVÁ-KANTORKOVÁ, Hana. Učitelská profese v primárním vzdělávání a pedagogická příprava učitelů: (teorie, výzkum praxe). Ostrava: Ostravská univerzita - Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-70-4227-26.
PÍŠOVÁ, Michaela. Učitel expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí výuky cizích jazyků). Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6681-6.
STUCHLÍKOVÁ, Iva. Role implicitních procesů při utváření profesní identity budoucích učitelů. Pedagogika: Časopis pro vědy o vzdělávání a výchově. 2006, roč. 56, (1). ISSN 0031-3815.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student si připravil prezentaci své bakalářské práce. Na otázky stanovené vedoucím práce a oponentem odpověděl připraveně. Studentovi byly vytýkány nedostatky v empirické části. Dr. Wiegerová upozorňuje například na stanovení ambiciózních cílů a jejich následné nenaplnění. Celá konstrukce empirické část obsahuje nepřesnosti a hlubší rozpracování.