Didaktické testy jsou vhodným prostředkem k poskytnutí zpětné vazby ve vyučovací čin-nosti učitelů i učební činnosti žáků. Cílem bakalářské práce je konstrukce didaktického testu z oblasti ekonomie a následné ověření testu na vybraném vzorku žáků s cílem jeho optimalizace. Teoretická část práce se věnuje konstrukci didaktického testu a pedagogické diagnostice. V praktické části je popsána tvorba didaktického testu, jeho příprava, složení i zadání s cílem splnění daných parametrů. Dále je pak test optimalizován a jsou navrhnuty doporučení pro praxi včetně klasifikace. Navržený test je připraven k použití ve druhém ročníku učebních oborů.
Anotace v angličtině
Achievment tests are an important tool for offer valuable feedback about the level of success of the teacher's teaching and the pupils' learning activities. The goal of this bachelor's thesis is to construct and verify an achievement test for high school economics science. The theoretical part is devoted to the construction of educational achievement test and diagnostics. The practical part describes the creation of didactic test, its preparation, composition and assignment with goals of set the parametrs. Then it is optimized test and are designed recommendations for practice , including classification. The proposed test is ready for use in the second year of secondary school .
Klíčová slova
didaktický test, hodnocení vědomostí, testování v ekonomice
Klíčová slova v angličtině
achievment test, assessment skills, testing in economics
Rozsah průvodní práce
69 s. (88 429 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Didaktické testy jsou vhodným prostředkem k poskytnutí zpětné vazby ve vyučovací čin-nosti učitelů i učební činnosti žáků. Cílem bakalářské práce je konstrukce didaktického testu z oblasti ekonomie a následné ověření testu na vybraném vzorku žáků s cílem jeho optimalizace. Teoretická část práce se věnuje konstrukci didaktického testu a pedagogické diagnostice. V praktické části je popsána tvorba didaktického testu, jeho příprava, složení i zadání s cílem splnění daných parametrů. Dále je pak test optimalizován a jsou navrhnuty doporučení pro praxi včetně klasifikace. Navržený test je připraven k použití ve druhém ročníku učebních oborů.
Anotace v angličtině
Achievment tests are an important tool for offer valuable feedback about the level of success of the teacher's teaching and the pupils' learning activities. The goal of this bachelor's thesis is to construct and verify an achievement test for high school economics science. The theoretical part is devoted to the construction of educational achievement test and diagnostics. The practical part describes the creation of didactic test, its preparation, composition and assignment with goals of set the parametrs. Then it is optimized test and are designed recommendations for practice , including classification. The proposed test is ready for use in the second year of secondary school .
Klíčová slova
didaktický test, hodnocení vědomostí, testování v ekonomice
Klíčová slova v angličtině
achievment test, assessment skills, testing in economics
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení základních pojmů a teoretických východisek z oblasti práce s didaktickými testy.
Plánování, návrh a konstrukce didaktického testu pro zvolený tematický celek ve výuce ekonomiky na střední škole.
Statisticko-empirické ověření vlastností vytvořeného didaktického testu a jeho následná optimalizace.
Prezentace výsledků provedeného empirického šetření a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení základních pojmů a teoretických východisek z oblasti práce s didaktickými testy.
Plánování, návrh a konstrukce didaktického testu pro zvolený tematický celek ve výuce ekonomiky na střední škole.
Statisticko-empirické ověření vlastností vytvořeného didaktického testu a jeho následná optimalizace.
Prezentace výsledků provedeného empirického šetření a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BLACK, Paul. Testing, friend or foe?: Theory and Practice of Assessment and Testing. Washington: Falmer Press, 1998, x, ISBN 07-507-0729-1.
HNILIČKOVÁ, Jitka, Marcel JOSÍFKO a Alexandr TUČEK. Didaktické testy a jejich statistické zpracování. Praha: SPN, 1972.
CHRÁSKA, Miroslav. Didaktické testy: příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-68-0.
JEŘÁBEK, Ondřej a BÍLEK, Martin. Teorie a praxe tvorby didaktických testů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2494-1.
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2010. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1821-7.
Seznam doporučené literatury
BLACK, Paul. Testing, friend or foe?: Theory and Practice of Assessment and Testing. Washington: Falmer Press, 1998, x, ISBN 07-507-0729-1.
HNILIČKOVÁ, Jitka, Marcel JOSÍFKO a Alexandr TUČEK. Didaktické testy a jejich statistické zpracování. Praha: SPN, 1972.
CHRÁSKA, Miroslav. Didaktické testy: příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-68-0.
JEŘÁBEK, Ondřej a BÍLEK, Martin. Teorie a praxe tvorby didaktických testů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2494-1.
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2010. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1821-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka si připravila prezentaci své bakalářské práce. Shrnula cíle a východiska empirického výzkumu. Vedoucí práce konstatoval, že práce splňuje všechny parametry po stránce teoretické. Ve výzkumu se objevují nepřesnosti ve zpracování dat a vyjádření validity. Studentka se správně vyjádřila k otázkám položeným vedoucím práce a dokázala je zodpovědět.