Bakalářská práce se zabývá problematikou didaktických prostředků ve výuce chemie na střední škole. Chemie patří k málo oblíbených předmětům. K větší oblíbenosti může dost přispět vhodně zvolený didaktický prostředek obzvláště využití moderní techniky. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část.
Teoretická část bakalářské práce se zabývá zařazením chemie do oboru přírodovědných předmětů, prezentací poznatků a názorů na význam používaných didaktických prostředků.
V praktické části je popsán výzkum, který se aplikoval na středoškolské učitele chemie ve Zlínském kraji. Byl sestaven dotazník a provedlo se zjištění využívaných didaktických pro-středků ve výuce chemie. Následně bylo vypracováno doporučení pro pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis deals with problematics of didactic tools used in the teaching of che-mistry at high school. Chemistry is considered as one of the least favourite subjects. To increase popularity of this subject can help appropriately chosen didactic tool especially the use of modern techniques. The thesis is divided into the theoretical and practical part.
The theoretical part deals with the classification of chemistry into the subjects of natural science, presentation of findings and opinions on the importance of used didactic tools. The practical part describes the research, which was applied on the chemistry teachers at the secondary school in the Zlin region. The questionnaire was made to find didactic tools used in the teaching chemistry. And subsequently there was compiled the list of recom-mendations for pedagogical practice.
Klíčová slova
chemie, didaktické prostředky, chemická hra, multimediální prostředky
Klíčová slova v angličtině
chemistry, didactic tools, chemical game, multimedia tools
Rozsah průvodní práce
62 s. (66 935 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou didaktických prostředků ve výuce chemie na střední škole. Chemie patří k málo oblíbených předmětům. K větší oblíbenosti může dost přispět vhodně zvolený didaktický prostředek obzvláště využití moderní techniky. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část.
Teoretická část bakalářské práce se zabývá zařazením chemie do oboru přírodovědných předmětů, prezentací poznatků a názorů na význam používaných didaktických prostředků.
V praktické části je popsán výzkum, který se aplikoval na středoškolské učitele chemie ve Zlínském kraji. Byl sestaven dotazník a provedlo se zjištění využívaných didaktických pro-středků ve výuce chemie. Následně bylo vypracováno doporučení pro pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis deals with problematics of didactic tools used in the teaching of che-mistry at high school. Chemistry is considered as one of the least favourite subjects. To increase popularity of this subject can help appropriately chosen didactic tool especially the use of modern techniques. The thesis is divided into the theoretical and practical part.
The theoretical part deals with the classification of chemistry into the subjects of natural science, presentation of findings and opinions on the importance of used didactic tools. The practical part describes the research, which was applied on the chemistry teachers at the secondary school in the Zlin region. The questionnaire was made to find didactic tools used in the teaching chemistry. And subsequently there was compiled the list of recom-mendations for pedagogical practice.
Klíčová slova
chemie, didaktické prostředky, chemická hra, multimediální prostředky
Klíčová slova v angličtině
chemistry, didactic tools, chemical game, multimedia tools
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti didaktiky.
Vymezení pojmů a teoretických východisek k problematice zařazení chemie do oboru přírodovědných předmětů.
Prezentace současných poznatků a názorů na význam používaných didaktických prostředků ve výuce chemie.
Zpracování návrhu projektu na inovaci didaktiky chemie na střední škole.
Prezentace výsledků evaluace a vypracování doporučení pro praxi na středních odborných školách.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti didaktiky.
Vymezení pojmů a teoretických východisek k problematice zařazení chemie do oboru přírodovědných předmětů.
Prezentace současných poznatků a názorů na význam používaných didaktických prostředků ve výuce chemie.
Zpracování návrhu projektu na inovaci didaktiky chemie na střední škole.
Prezentace výsledků evaluace a vypracování doporučení pro praxi na středních odborných školách.
Seznam doporučené literatury
KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST, 2002. Školní didaktika. Praha: Portál. ISBN 80-7178-253-X.
PETTY, Geoffrey, 2013. Moderní vyučování. 6 aktualiz. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0367-4.
PRŮCHA, Jan, 2002. Moderní pedagogika. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-631-4.
BRDIČKA, Bořivoj, 2003. Role internetu ve vzdělávání. Kladno: AISIS o.s. ISBN 80-239-0106-0.
GAMMON, Steven, D. a Sharon G. HUTCHISON, 2001. Using the Internet to Individualize Laboratory Questions. Journal of Chemical Education, 78 (3), 412. ISSN 0021-9584.
Seznam doporučené literatury
KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST, 2002. Školní didaktika. Praha: Portál. ISBN 80-7178-253-X.
PETTY, Geoffrey, 2013. Moderní vyučování. 6 aktualiz. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0367-4.
PRŮCHA, Jan, 2002. Moderní pedagogika. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-631-4.
BRDIČKA, Bořivoj, 2003. Role internetu ve vzdělávání. Kladno: AISIS o.s. ISBN 80-239-0106-0.
GAMMON, Steven, D. a Sharon G. HUTCHISON, 2001. Using the Internet to Individualize Laboratory Questions. Journal of Chemical Education, 78 (3), 412. ISSN 0021-9584.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou bakalářskou práci.
Vedoucí práce zhodnotila práci studentky dle posudku.
(dr. Ondrášová) Jaký je rozdíl mezi vyučovací metodou a didaktickými prostředky?
Studentka adekvátně odpověděla. Oponentka práce upozornila na nedostatky práce, které snižují její kvalitu.
Komise vedla diskusi k metodám a didaktickým prostředkům z hlediska typu škol.