Bakalářská práce je zaměřena na problematiku univerzitních mateřských škol. Teoretická část sumarizuje poznatky týkající se vývoje předškolních institucí, opatření pro slaďování profesního a rodinného života, firemních mateřských škol, charakteristiky univerzitních mateřských škol a jejich specifik. Praktická část bakalářské práce popisuje kvalitativně orientovaný výzkum, který byl realizovaný prostřednictvím interview s učitelkami a rodiči univerzitní mateřské školy. Na základě analýzy interview byly zjištěny specifické faktory působící na fungování univerzitní mateřské školy.
Annotation in English
This Bachelor thesis is focused on the issue of university nursery schools. The The theoretical part summarized knowledges concerning the development of pre-school institutions, measures for reconciling work and family life, company nurseries, characteris-tics of the university nursery schools and their specifics. The practical part describes qualitatively oriented research, which was conducted through interviews with teachers and parents of university nursery school. Based on the analysis of the interviews were identified specific factors affecting the functioning of the university nursery school.
university nursery schools, company nurseries, pro-family measures
Length of the covering note
78 s.
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce je zaměřena na problematiku univerzitních mateřských škol. Teoretická část sumarizuje poznatky týkající se vývoje předškolních institucí, opatření pro slaďování profesního a rodinného života, firemních mateřských škol, charakteristiky univerzitních mateřských škol a jejich specifik. Praktická část bakalářské práce popisuje kvalitativně orientovaný výzkum, který byl realizovaný prostřednictvím interview s učitelkami a rodiči univerzitní mateřské školy. Na základě analýzy interview byly zjištěny specifické faktory působící na fungování univerzitní mateřské školy.
Annotation in English
This Bachelor thesis is focused on the issue of university nursery schools. The The theoretical part summarized knowledges concerning the development of pre-school institutions, measures for reconciling work and family life, company nurseries, characteris-tics of the university nursery schools and their specifics. The practical part describes qualitatively oriented research, which was conducted through interviews with teachers and parents of university nursery school. Based on the analysis of the interviews were identified specific factors affecting the functioning of the university nursery school.
university nursery schools, company nurseries, pro-family measures
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k problematice výchovy a vzdělávání dětí předškolního věku v podmínkách firemních mateřských škol.
Vymezení teoretických východisek týkajících se specifického postavení univerzitních mateřských škol.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení výzkumných cílů a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi univerzitních mateřských škol.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k problematice výchovy a vzdělávání dětí předškolního věku v podmínkách firemních mateřských škol.
Vymezení teoretických východisek týkajících se specifického postavení univerzitních mateřských škol.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení výzkumných cílů a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi univerzitních mateřských škol.
Recommended resources
BEČVÁŘOVÁ, Zuzana. Současná mateřská škola a její řízení. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-717-8537-7.
BEČVÁŘOVÁ, Zuzana. Kvalita, strategie a efektivita v řízení mateřské školy. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-807-3672-218-7.
EACEA. Eurydice policy brief: Early childhood education and care 2014. Brussels: European Commission, 2014. ISBN 978-92-9201-651-7.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání, Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-977-1.
PEMOVÁ, Terezie a Radek PTÁČEK. Soukromá a firemní školka od A do Z: jak založit a provozovat soukromé nebo firemní zařízení předškolní výchovy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4699-9.
ŠMELOVÁ, Eva, FASNEROVÁ Martina a Jitka PETROVÁ. Univerzitní mateřská škola a její specifika v oblasti předškolního vzdělávání. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3877-1.
Recommended resources
BEČVÁŘOVÁ, Zuzana. Současná mateřská škola a její řízení. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-717-8537-7.
BEČVÁŘOVÁ, Zuzana. Kvalita, strategie a efektivita v řízení mateřské školy. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-807-3672-218-7.
EACEA. Eurydice policy brief: Early childhood education and care 2014. Brussels: European Commission, 2014. ISBN 978-92-9201-651-7.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání, Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-977-1.
PEMOVÁ, Terezie a Radek PTÁČEK. Soukromá a firemní školka od A do Z: jak založit a provozovat soukromé nebo firemní zařízení předškolní výchovy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4699-9.
ŠMELOVÁ, Eva, FASNEROVÁ Martina a Jitka PETROVÁ. Univerzitní mateřská škola a její specifika v oblasti předškolního vzdělávání. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3877-1.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
schemes, tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka prezentovala adekvátně svou bakalářskou práci. Doc. Majerčíková hodnotila kladně praktickou část, ikdyž se objevují některé nedostatky v oblasti výpovědí participantů. Doc. Wiegerová poukazovala na povrchnost teoretické části. Upozorňovala na metodologické chyby v praktické části. Na otázky vedoucího práce a oponenta odpověděla studentka poměrně správně.