Bakalářská práce má teoreticko-empirický charakter a zabývá se prekoncepty dětí předškolního věku o fungování trávicí soustavy. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy a teorie, ze kterých autorka v práci vychází. V textu je také věnována pozornost analýze výzkumů k tématu, s důrazem na způsoby, jak může pedagogika a především učitel mateřské školy na prekoncepty reagovat. V empirické části je představený kvalitativní výzkum prováděný metodami rozhovorů s dětmi předškolního věku, analýzy dětské kresby trávicí soustavy a následného pojmového mapování. V závěru práce jsou interpretovány výsledky
a odpovědi dětí na otázky.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has theoretical and empirical character and deals with the preconceptions of preschool children about the functioning of the digestive system. Basic concepts and theories from which author of the thesis uses as base are defined in the theoretical part. The text also pays attention to the analysis of research on the topic, emphasizes the ways in which education and especially the kindergarten teacher can respond to preconceptions. The qualitative research conducted by interviews with preschool children, analysis of children's drawings of digestive system and the subsequent concept mapping is presented in the empirical part of the thesis. In conclusion, the results and children's answers to questions are interpreted.
Klíčová slova
prekoncepty, dětské naivní teorie, miskoncepce, dětská pojetí, učitel mateřské školy při práci s prekoncepty
Klíčová slova v angličtině
preconceptions, children's naive theory, misconception, children's conception, a nursery school teacher working with preconceptions
Rozsah průvodní práce
69
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má teoreticko-empirický charakter a zabývá se prekoncepty dětí předškolního věku o fungování trávicí soustavy. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy a teorie, ze kterých autorka v práci vychází. V textu je také věnována pozornost analýze výzkumů k tématu, s důrazem na způsoby, jak může pedagogika a především učitel mateřské školy na prekoncepty reagovat. V empirické části je představený kvalitativní výzkum prováděný metodami rozhovorů s dětmi předškolního věku, analýzy dětské kresby trávicí soustavy a následného pojmového mapování. V závěru práce jsou interpretovány výsledky
a odpovědi dětí na otázky.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has theoretical and empirical character and deals with the preconceptions of preschool children about the functioning of the digestive system. Basic concepts and theories from which author of the thesis uses as base are defined in the theoretical part. The text also pays attention to the analysis of research on the topic, emphasizes the ways in which education and especially the kindergarten teacher can respond to preconceptions. The qualitative research conducted by interviews with preschool children, analysis of children's drawings of digestive system and the subsequent concept mapping is presented in the empirical part of the thesis. In conclusion, the results and children's answers to questions are interpreted.
Klíčová slova
prekoncepty, dětské naivní teorie, miskoncepce, dětská pojetí, učitel mateřské školy při práci s prekoncepty
Klíčová slova v angličtině
preconceptions, children's naive theory, misconception, children's conception, a nursery school teacher working with preconceptions
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše z problematiky formování dětských prekonceptů ve věku od pěti do šesti let.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na zjišťování a mapování prekonceptů dětí předškolního věku ve vztahu k fungování lidského těla.
Vymezení výzkumného problému, zpracování designu výzkumu.
Realizace výzkumu metodami pojmové mapování, interview, analýza dětských produktů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, prezentace výsledků výzkumu a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše z problematiky formování dětských prekonceptů ve věku od pěti do šesti let.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na zjišťování a mapování prekonceptů dětí předškolního věku ve vztahu k fungování lidského těla.
Vymezení výzkumného problému, zpracování designu výzkumu.
Realizace výzkumu metodami pojmové mapování, interview, analýza dětských produktů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, prezentace výsledků výzkumu a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
PIAGET, Jean a Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Vyd. 5. Praha: Portál, 2010, 143 s. ISBN 978-80-7367-798-5.
HAZUKOVÁ, Helena. Rozvíjíme rozumové schopnosti dětí: dítě a jeho psychika - poznávací schopnosti a funkce. Praha: Raabe, 2014, 164 s. ISBN 978-80-7496-169-4.
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA (eds.). Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010, 455 s. ISBN 978-80-7367-828-9.
ŠKODA, Jiří a Pavel DOULÍK. Psychodidaktika: metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 206 s. ISBN 978-80-247-3341-8.
ROBSON, Sue a Suzanne FLANNERY QUINN. The Routledge international handbook of young children's thinking and understanding. New York: Routledge, 2015, XXXIV, 505 s. ISBN 9780415816427.
KOSÍKOVÁ, Věra. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 265 s. ISBN 978-80-247-2433-1.
Seznam doporučené literatury
PIAGET, Jean a Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Vyd. 5. Praha: Portál, 2010, 143 s. ISBN 978-80-7367-798-5.
HAZUKOVÁ, Helena. Rozvíjíme rozumové schopnosti dětí: dítě a jeho psychika - poznávací schopnosti a funkce. Praha: Raabe, 2014, 164 s. ISBN 978-80-7496-169-4.
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA (eds.). Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010, 455 s. ISBN 978-80-7367-828-9.
ŠKODA, Jiří a Pavel DOULÍK. Psychodidaktika: metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 206 s. ISBN 978-80-247-3341-8.
ROBSON, Sue a Suzanne FLANNERY QUINN. The Routledge international handbook of young children's thinking and understanding. New York: Routledge, 2015, XXXIV, 505 s. ISBN 9780415816427.
KOSÍKOVÁ, Věra. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 265 s. ISBN 978-80-247-2433-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala adekvátně svou bakalářskou práci a zodpověděla otázky uvedené v posudcích práce.
Vedoucí práce vyzdvihla přínos práce i úroveň studentky a celkově zjištění v praktické části práce, ve shodě s oponentem poukázala pouze na zanedbatelné chyby v práci. Specifičnost pojetí práce a zjištěných výsledků ocenil i oponent práce. Jak vnímáte současné 5-6 leté děti? (doc. Wiegerová). (doc. Majerčíková) Zjišťovala jste v souvislosti s tématem i okolnosti rodinného prostředí? Studentka na otázku odpověděla. Proběhla diskuse k vybraným tvrzením v bakalářské práci.