Moje bakalářská práce formou kvalitativního výzkumu sleduje metody rodičovské výchovy, snaží se o objevení úskalí dané výchovy a o nalezení možností jejího zefektivnění.
Teoretická část práce je zaměřena na problém mentální retardace a dětské mozkové obrny - zde jsou popsány etiologie a příčiny těchto postižení.
V praktické části jsem se pomocí pozorování a rozhovorů dozvěděla, jak a které konkrétní faktory ovlivňují kvalitu života sledované rodiny a snažila se o zlepšení socializace chlapce, nalezla možnosti zefektivnění výchovy a stala se jak z hlediska psychického tak i sociálního pro tuto rodinu přínosem.
Anotace v angličtině
The aim of my Bachelor"s work, which will inform through qualitative research, is to observe the methods that parents use to educate their mentally challenged children, the dificulties they face and ways to improve the situation.
The theory part is devoted to the problems of mental retardation and cerebral palsy. The etiology and causes of these disabilities are described.
In the practical part, I share my observations of the family taken from dialogues with them, and discuss the particular factors which have influenced the quality of their family life. I tried to improve the socialisation of the boy by exploring possibilities for more effective education. I attempted to contribute to the family both from psychological and social points of view.
Klíčová slova
Mentální retardace, dětská mozková obrna, výchova a její úskalí, hodnotová orientace, socializace
Klíčová slova v angličtině
Mental retardation (mental challenge), cerebral palsy, education and its problems, socialization, values orientation
Rozsah průvodní práce
49
Jazyk
CZ
Anotace
Moje bakalářská práce formou kvalitativního výzkumu sleduje metody rodičovské výchovy, snaží se o objevení úskalí dané výchovy a o nalezení možností jejího zefektivnění.
Teoretická část práce je zaměřena na problém mentální retardace a dětské mozkové obrny - zde jsou popsány etiologie a příčiny těchto postižení.
V praktické části jsem se pomocí pozorování a rozhovorů dozvěděla, jak a které konkrétní faktory ovlivňují kvalitu života sledované rodiny a snažila se o zlepšení socializace chlapce, nalezla možnosti zefektivnění výchovy a stala se jak z hlediska psychického tak i sociálního pro tuto rodinu přínosem.
Anotace v angličtině
The aim of my Bachelor"s work, which will inform through qualitative research, is to observe the methods that parents use to educate their mentally challenged children, the dificulties they face and ways to improve the situation.
The theory part is devoted to the problems of mental retardation and cerebral palsy. The etiology and causes of these disabilities are described.
In the practical part, I share my observations of the family taken from dialogues with them, and discuss the particular factors which have influenced the quality of their family life. I tried to improve the socialisation of the boy by exploring possibilities for more effective education. I attempted to contribute to the family both from psychological and social points of view.
Klíčová slova
Mentální retardace, dětská mozková obrna, výchova a její úskalí, hodnotová orientace, socializace
Klíčová slova v angličtině
Mental retardation (mental challenge), cerebral palsy, education and its problems, socialization, values orientation
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů.
Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na otázku mentální retardace, na její stupně, styly výchovy;
- na určení hodnotové orientace vybrané rodiny, která vychovává staršího těžce mentálně postiženého chlapce a mladší zdravou dívku a srovnání rozdílů ve výchově těchto dětí;
- na chování okolí i společnosti k rodině s mentálně retardovaným dítětem, možnosti současného i budoucího vzdělávání a výchovy;
- na využití pomoci ze strany státu, nadací a spolků zaměřených na pomoc rodinám s takto postiženými dětmi.
Součástí práce bude kvalitativní výzkum - rozhovor se všemi členy rodiny pečující o mentálně retardovaného syna, pozorování fungování rodiny, ať už z hlediska psychosociálního, výchovného, ale i finančního.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů.
Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na otázku mentální retardace, na její stupně, styly výchovy;
- na určení hodnotové orientace vybrané rodiny, která vychovává staršího těžce mentálně postiženého chlapce a mladší zdravou dívku a srovnání rozdílů ve výchově těchto dětí;
- na chování okolí i společnosti k rodině s mentálně retardovaným dítětem, možnosti současného i budoucího vzdělávání a výchovy;
- na využití pomoci ze strany státu, nadací a spolků zaměřených na pomoc rodinám s takto postiženými dětmi.
Součástí práce bude kvalitativní výzkum - rozhovor se všemi členy rodiny pečující o mentálně retardovaného syna, pozorování fungování rodiny, ať už z hlediska psychosociálního, výchovného, ale i finančního.
Seznam doporučené literatury
DOLEJŠÍ, M. K otázkám psychologie mentální retardace. Praha: Avicenum, 1978.
KVAPILÍK, J., ČERNÁ, M. Zdravý způsob života mentálně postižených. Praha: Avicenum, 1990.
LANGER, S. Mentální retardace. 2. aktuál. vyd. Hradec Králové: Kotva, 1996.
MARKOVÁ, Z. a L. STŘEDOVÁ. Mentálně postižené dítě v rodině. Praha: SPN, 1987.
ŠVARCOVÁ SLABINOVÁ, I. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. 3. vyd. Praha: Portál, 2006.
VANČURA, J. Zkušenost rodičů dětí s mentálním postižením. Brno: Barrister& Principal, 2007.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
DOLEJŠÍ, M. K otázkám psychologie mentální retardace. Praha: Avicenum, 1978.
KVAPILÍK, J., ČERNÁ, M. Zdravý způsob života mentálně postižených. Praha: Avicenum, 1990.
LANGER, S. Mentální retardace. 2. aktuál. vyd. Hradec Králové: Kotva, 1996.
MARKOVÁ, Z. a L. STŘEDOVÁ. Mentálně postižené dítě v rodině. Praha: SPN, 1987.
ŠVARCOVÁ SLABINOVÁ, I. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. 3. vyd. Praha: Portál, 2006.
VANČURA, J. Zkušenost rodičů dětí s mentálním postižením. Brno: Barrister& Principal, 2007.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděla dobře
3. dr. Vaňková: Jaký je Váš názor na inkluzi? Je inkluze dle Vašeho názoru dobrá cesta?