Bakalářská práce má teoreticko-aplikační charakter. Práce je zaměřena na oblast předma-tematických představ u dětí předškolního věku s využitím stavebnic. Teoretická část po-skytuje poznatky z oblasti předmatematických představ dítěte předškolního věku. V aplikační části je popsán program využívající stavebnice pro rozvoj předmatematických představ. Program vychází z teoretických východisek. Součástí programu je podrobný sou-bor aktivit, který je zaměřený na oblast předmatematických představ u dětí předškolního věku.
Annotation in English
The bachelor thesis has an applicational character. It is focused on development of pre-mathematical concepts in children of pre-school age by utilization of construction sets. The theoretical part provides knowledge from the field of pre-mathematical concepts of a child of pre-school age. The practical part describes a program using construction sets for deve-lopment of pre-mathematical concepts. The program is based on the theoretical knowledge. A part of the program includes a detailed set of activities which develop concepts in chil-dren of pre-school age.
Keywords
stavebnice, předmatematické představy
Keywords in English
construction sets, pre-mathematical concepts
Length of the covering note
50
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce má teoreticko-aplikační charakter. Práce je zaměřena na oblast předma-tematických představ u dětí předškolního věku s využitím stavebnic. Teoretická část po-skytuje poznatky z oblasti předmatematických představ dítěte předškolního věku. V aplikační části je popsán program využívající stavebnice pro rozvoj předmatematických představ. Program vychází z teoretických východisek. Součástí programu je podrobný sou-bor aktivit, který je zaměřený na oblast předmatematických představ u dětí předškolního věku.
Annotation in English
The bachelor thesis has an applicational character. It is focused on development of pre-mathematical concepts in children of pre-school age by utilization of construction sets. The theoretical part provides knowledge from the field of pre-mathematical concepts of a child of pre-school age. The practical part describes a program using construction sets for deve-lopment of pre-mathematical concepts. The program is based on the theoretical knowledge. A part of the program includes a detailed set of activities which develop concepts in chil-dren of pre-school age.
Keywords
stavebnice, předmatematické představy
Keywords in English
construction sets, pre-mathematical concepts
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o vytváření matematických představ dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na analýzu stavebnice jako pomůcky při rozvoji matematických představ dětí.
Příprava metodiky aplikační části, výběr aktivit zaměřených na využití stavebnice v mateřských školách.
Realizace souboru aktivit s dětmi předškolního věku ve vybrané mateřské škole.
Reflexe souboru matematických aktivit, zpracování evaluace.
Prezentace výsledků ověřování a doporučení pro praxi mateřských škol.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o vytváření matematických představ dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na analýzu stavebnice jako pomůcky při rozvoji matematických představ dětí.
Příprava metodiky aplikační části, výběr aktivit zaměřených na využití stavebnice v mateřských školách.
Realizace souboru aktivit s dětmi předškolního věku ve vybrané mateřské škole.
Reflexe souboru matematických aktivit, zpracování evaluace.
Prezentace výsledků ověřování a doporučení pro praxi mateřských škol.
Recommended resources
KAWAMURA, Miyuki. Polyhedron Origami: For Beginners. 1. vydání. Tokyo (Japan): Nihon Vogue Co., Ltd., 2001. Japanese/English. ISBN 4-88996-085-6.
ALTMANOVÁ, Jitka. Gramotnosti ve vzdělávání: příručka pro učitele. Vyd. 1. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2010, 64 s. ISBN 9788087000410.
KASLOVÁ, Michaela, 2010. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání.
Praha: Raabe. ISBN 978-80-86307-96-1.
MICHALOVÁ, Zdena, 2011. Rozvíjíme početní představy 1. Havlíčkův Brod: Tobiáš.
ISBN 978-80-7311-120-5.
DARANSKY, Martina. Matematické představy u dětí. Moderní vyučování 2011, roč.
XVI, č. 3, s. 26-27. ISSN 1211-6858.
Recommended resources
KAWAMURA, Miyuki. Polyhedron Origami: For Beginners. 1. vydání. Tokyo (Japan): Nihon Vogue Co., Ltd., 2001. Japanese/English. ISBN 4-88996-085-6.
ALTMANOVÁ, Jitka. Gramotnosti ve vzdělávání: příručka pro učitele. Vyd. 1. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2010, 64 s. ISBN 9788087000410.
KASLOVÁ, Michaela, 2010. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání.
Praha: Raabe. ISBN 978-80-86307-96-1.
MICHALOVÁ, Zdena, 2011. Rozvíjíme početní představy 1. Havlíčkův Brod: Tobiáš.
ISBN 978-80-7311-120-5.
DARANSKY, Martina. Matematické představy u dětí. Moderní vyučování 2011, roč.
XVI, č. 3, s. 26-27. ISSN 1211-6858.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
-
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka prezentovala svou bakalářskou práci zaměřenou na využití stavebnice LEGO v podmínkách mateřských škol. Reagovala povrchně na dotazy školitelky i oponenta. Komise konstatovala, že prezentace byla nedůsledná a některé reakce nepřipravené.