Bakalářská práce analyzuje problematiku kyberšikany na základních školách v České republi-ce, která spolu s tradiční šikanou představuje aktuální nebezpečí pro zdravý vývoj společnosti, zejména u dětí a dospívající mládeže. Aktuálnost tématu tkví v tom, že je nejvyšší čas se tímto v zásadě patologickým jevem vážně zabývat, neboť z uskutečněných výzkumů a názorů erudovaných odborníků v této oblasti zcela zřetelně vyplývá, že v České republice prakticky neexistuje škola, či obdobné zařízení, kde se soustřeďuje mládež, kde by se fenomén šikany a kyberšikany v určité formě nevyskytoval.
Anotace v angličtině
The thesis analyses the issue of cyberbullying in primary schools in the Czech Republic, which, together with traditional bullying, represents a threat to the healthy development of society, particularly among children and adolescents. It is important that this matter is addressed urgently, as expert opinion and the relevant underlying research indicates that practically no School, or other establishment in the Czech Republic where young people are concentrated together, is free from this cyberbullying problem.
Klíčová slova
šikana, kyberšikana, šikana v kyberprostoru, oběť, agresor, sociální sítě, protiprávní jednání, trestný čin, přestupek, prevence
Klíčová slova v angličtině
Bullying, cyberbullying, bullying in cyberspace, victim, aggressor, social networks, infringe-ment, offense, offence, prevention
Rozsah průvodní práce
93 s.( 19 165 slov)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce analyzuje problematiku kyberšikany na základních školách v České republi-ce, která spolu s tradiční šikanou představuje aktuální nebezpečí pro zdravý vývoj společnosti, zejména u dětí a dospívající mládeže. Aktuálnost tématu tkví v tom, že je nejvyšší čas se tímto v zásadě patologickým jevem vážně zabývat, neboť z uskutečněných výzkumů a názorů erudovaných odborníků v této oblasti zcela zřetelně vyplývá, že v České republice prakticky neexistuje škola, či obdobné zařízení, kde se soustřeďuje mládež, kde by se fenomén šikany a kyberšikany v určité formě nevyskytoval.
Anotace v angličtině
The thesis analyses the issue of cyberbullying in primary schools in the Czech Republic, which, together with traditional bullying, represents a threat to the healthy development of society, particularly among children and adolescents. It is important that this matter is addressed urgently, as expert opinion and the relevant underlying research indicates that practically no School, or other establishment in the Czech Republic where young people are concentrated together, is free from this cyberbullying problem.
Klíčová slova
šikana, kyberšikana, šikana v kyberprostoru, oběť, agresor, sociální sítě, protiprávní jednání, trestný čin, přestupek, prevence
Klíčová slova v angličtině
Bullying, cyberbullying, bullying in cyberspace, victim, aggressor, social networks, infringe-ment, offense, offence, prevention
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek v oblasti šikany, kyberšikany, vývojových mezníků žáků staršího školního věku a sociálně pedagogické intervence.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek v oblasti šikany, kyberšikany, vývojových mezníků žáků staršího školního věku a sociálně pedagogické intervence.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
KOLÁŘ, Michal. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-123-1.
CHRÁSKA Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
Říčan, Pavel a Pavlína JANOŠOVÁ. Jak na šikanu. Praha: Grada, 2010. ISBN. 978-80-247-2991-6.
KOLÁŘ, Michal.Bolest šikanování. Praha: Portál,2005. ISBN 80-7367-014-3.
FISHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: Závažné patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. Praha:Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0.
Seznam doporučené literatury
KOLÁŘ, Michal. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-123-1.
CHRÁSKA Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
Říčan, Pavel a Pavlína JANOŠOVÁ. Jak na šikanu. Praha: Grada, 2010. ISBN. 978-80-247-2991-6.
KOLÁŘ, Michal.Bolest šikanování. Praha: Portál,2005. ISBN 80-7367-014-3.
FISHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: Závažné patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. Praha:Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
mapy, grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student prezentoval bakalářskou práci formou aplikace Word. Zkušební komise poukázala na vhodnost použití jiné aplikace. Student zodpověděl otázky k obhajobě. Na obhajobu bakalářské práce byl dostatečně připraven. Jeho přednes však byl nepřehledný a zmatečný. Dr. Hladík poukázal na možnosti ovlivnění výsledků výzkumu. Dr. Hrbáčková otázky 15, 16, 17 v dotazníku jsou nevhodné.