Diplomová práce se zabývá problematikou integrace a práce asistentů pedagoga se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Teoretická část je rozdělena na dva hlavní tematické okruhy. Jeden okruh se zabývá vzděláváním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, jehož součástí jsou oblasti týkající se integrace, inkluze a individuálního vzdělávacího plánu. Druhý okruh je zaměřen na asistenta pedagoga jako pracovní pozici.Praktická část se věnuje kvalitativnímu výzkumu, který obsahuje kazuistiky tří žáků a tři rozhovory asistentů pedagoga, kteří jsou ve třídách těchto žáků. Cílem práce je popsat individuální práci asistentů pedagoga se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich působnost na škole.
Anotace v angličtině
The thesis deals with issues of integration and teaching assistants work with students with special educational needs. The theoretical part is divided into two main topics. One chapter deals with the education of pupils with special educational needs, which includes areas related to integration, inclusion and individual education plan. The second part is focused on a teacher's assistant job.The practical part is devoted to qualitative research, which includes case studies of three students and three interviews teaching assistants who are in classes of pupils.The aim is to describe the individual work of teaching assistants to pupils with special educational needs and their coverage at school
teaching assistant, an individual educational plan, inclusion, integration, education of pupils with special educational needs
Rozsah průvodní práce
79 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou integrace a práce asistentů pedagoga se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Teoretická část je rozdělena na dva hlavní tematické okruhy. Jeden okruh se zabývá vzděláváním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, jehož součástí jsou oblasti týkající se integrace, inkluze a individuálního vzdělávacího plánu. Druhý okruh je zaměřen na asistenta pedagoga jako pracovní pozici.Praktická část se věnuje kvalitativnímu výzkumu, který obsahuje kazuistiky tří žáků a tři rozhovory asistentů pedagoga, kteří jsou ve třídách těchto žáků. Cílem práce je popsat individuální práci asistentů pedagoga se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich působnost na škole.
Anotace v angličtině
The thesis deals with issues of integration and teaching assistants work with students with special educational needs. The theoretical part is divided into two main topics. One chapter deals with the education of pupils with special educational needs, which includes areas related to integration, inclusion and individual education plan. The second part is focused on a teacher's assistant job.The practical part is devoted to qualitative research, which includes case studies of three students and three interviews teaching assistants who are in classes of pupils.The aim is to describe the individual work of teaching assistants to pupils with special educational needs and their coverage at school
teaching assistant, an individual educational plan, inclusion, integration, education of pupils with special educational needs
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k činnostem asistenta pedagoga.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu pomocí rozhovorů a kazuistik.
Zpracování a vyhodnocování získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k činnostem asistenta pedagoga.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu pomocí rozhovorů a kazuistik.
Zpracování a vyhodnocování získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008, ISBN 978-80-7367-383-3.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001, ISBN 80-7315-004-2.
MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, ISBN 80-04-21854-7
MICHALÍK, Jan. Školská integrace žáků s postižením na základních školách v České republice. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1045-1.
Zákon o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů. In: 563 / 2004. Praha, 2004, č. 563. Česká republika.
Seznam doporučené literatury
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008, ISBN 978-80-7367-383-3.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001, ISBN 80-7315-004-2.
MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, ISBN 80-04-21854-7
MICHALÍK, Jan. Školská integrace žáků s postižením na základních školách v České republice. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1045-1.
Zákon o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů. In: 563 / 2004. Praha, 2004, č. 563. Česká republika.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila hlavní cíl diplomové práce, výzkumné otázky a výzkumný soubor. Následně uvedla výsledky výzkumu se zaměřením na základní informace o asistentovi pedagoga, popis žáka a individuální práci asistenta pedagoga s žákem. Studentka byla dobře připravena. Hovořila jasně a srozumitelně. Mgr. Šalenová: rozhovory vedete žoviálně. Vy jste znala výzkumný soubor? Ano. Dr. Petr Šafránková: promítla se chystaná změna §16 školského zákona ve vaší diplomové práce? Studentka: o změně slyším poprvé.