V práci pojednávám o využití fenoménu konce 20. století při výuce psaní na klávesnici počítace desetiprstovou hmatovou metodou a o vyhotovení písemností v obchodní korespondenci. Hlavní část práce o písemné a elektronické komunikaci (PEK) věnuji používání programové výuky psaní ZAV na školách (web zav). Teoreticky vycházím z materiálů MŠMT ČR. V praktické části pojednávám o výuce realizované tradiční metodikou, především na ručních psacích strojích. Po pohledu do historie (klasifikace, státní zkoušky, soutěže, elektronické psací stroje) porovnávám tři učebnice psaní na stroji. Přes učebnici J. Zaviačiče Psaní na stroji pro samouky se dostávám k jeho programové výuce na počítači ZAV, která je e-learingovou individuální distanční výukou řízenou z jednoho centrálního pracoviště prostřednictvím internetu. Je šířena formou individuální domácí výuky a prostřednictvím verze programu pro školy s možností volby ze dvanácti druhů programů s neomezeným počtem pracovišť je i ve šk. roce 2005/2006 používána na středních školách. Autor přes mnoho druhů různých soutěží motivuje žáky i celé školy. Programová výuka ZAV je ve srovnání s ostatními programy - ATF, Deseti prsty, Psaní všemi deseti - svojí metodikou a propracovaností nejefektivnější. Většímu rozšíření ve školách i na pracovištích brání cenová politika autora. Dále pojednávám o využití PC v obchodní korespondenci: Pojednávám též o tematických plánech PEK na Obchodní akademii ve Zlíně a o výsledcích žáků ve výuce ZAV. V závěru píši o využívání webových stránek ve výuce a vzdělávání. V práci zařazuji přílohy.
Anotace v angličtině
ABSTRACT
In this thesis entitled ‘‘Using computers in the teaching of written electronic communication (PEK) at the business college‘‘ I discuss the use of a phenomenon of the 20th Century in the teaching of typing on computer keyboards using the ten-finger touch-typing method and upon producing business correspondence. I have devoted the main body of the thesis to the use of the ZAV program for teaching typing in schools (see ZAV on the Internet). Ministry of Education, Youth and Sports material contained in 1998 vocational training standards and in 2002 teaching documents theoretically define the content of my work, e.g. in the graduate profile, key competencies, in working with information and in the general breakdown of PEK subjects, etc. In the practical part I discuss teaching using traditional methods, in particular on manual typewriters. Looking back into history this concerns, for example, matters of classification standards, state exams, regional and national competitions and the introduction of electronic typewriters. I have chosen and will compare three textbooks on typewriting. Through one of these books, ‘‘Teach yourself typewriting‘‘ by J. Zaviačič (1991), I get to his teaching program ZAV for learning typewriting on the computer. I remark on the operating systems MS DOS (T602 text editor) and Windows (Word text editor) and their use. The ZAV teaching program offering individual distance learning (e-learning) is controlled from one central workstation via the Internet. It is distributed in the form of individual home study courses and through versions for schools with the option of twelve types of programs for an unlimited number of workstations. Its author motivates students and even whole schools through competitions. The ZAV teaching program seems to be the most effective in comparison with other programs (ATF, Ten fingers, Typing with all ten) thanks to its methodology and sophistication. Major dissemination of the program is prevent
Klíčová slova
Písemná elektronická komunikace (PEK), informační technologie, programová výuka psaní na klávesnici, obchodní korespondence, standardy a dokumenty MŠMT, profil absolventa, kláčové kompetence, práce s informacemi, operační systémy MS DOS (textový editor T602) a Windows (Word) ve výuce, distanční výuka prostřednictvím internetu, e-learning, individuální domácí výuka a školní verze programu ZAV, program zkratkového písma ZAVpis, programy ATF, Deseti prsty, Psaní všemi deseti, tematické plány, učebnice psaní na klávesnici a obchodní korespondence, využití webových stránek pro výuku a vzdělávání.
Klíčová slova v angličtině
Key words: written electronic communication (PEK), information technology, computer lessons of typing, business correspondence, standards and documents (subject syllabi) of the Ministry of Education, Youth and Sports of the Czech Republic, graduate profile, key competencies, working with information, traditional forms of teaching, classification standards, state exams, competitions, ZAV teaching program, operating system MS DOS (T602 text editor) and Windows (Word text editor) in teaching, distance learning over the Internet, e-learning, individual home study and the school version of the ZAV program with kinds of options, ZAVpis abbreviation program, ATF programs, Ten fingers, Typing with all ten, thematic plans, textbooks on typing and business correspondence, use of web pages for teaching and education.
Rozsah průvodní práce
67 stran textu a 14 příloh.
Jazyk
CZ
Anotace
V práci pojednávám o využití fenoménu konce 20. století při výuce psaní na klávesnici počítace desetiprstovou hmatovou metodou a o vyhotovení písemností v obchodní korespondenci. Hlavní část práce o písemné a elektronické komunikaci (PEK) věnuji používání programové výuky psaní ZAV na školách (web zav). Teoreticky vycházím z materiálů MŠMT ČR. V praktické části pojednávám o výuce realizované tradiční metodikou, především na ručních psacích strojích. Po pohledu do historie (klasifikace, státní zkoušky, soutěže, elektronické psací stroje) porovnávám tři učebnice psaní na stroji. Přes učebnici J. Zaviačiče Psaní na stroji pro samouky se dostávám k jeho programové výuce na počítači ZAV, která je e-learingovou individuální distanční výukou řízenou z jednoho centrálního pracoviště prostřednictvím internetu. Je šířena formou individuální domácí výuky a prostřednictvím verze programu pro školy s možností volby ze dvanácti druhů programů s neomezeným počtem pracovišť je i ve šk. roce 2005/2006 používána na středních školách. Autor přes mnoho druhů různých soutěží motivuje žáky i celé školy. Programová výuka ZAV je ve srovnání s ostatními programy - ATF, Deseti prsty, Psaní všemi deseti - svojí metodikou a propracovaností nejefektivnější. Většímu rozšíření ve školách i na pracovištích brání cenová politika autora. Dále pojednávám o využití PC v obchodní korespondenci: Pojednávám též o tematických plánech PEK na Obchodní akademii ve Zlíně a o výsledcích žáků ve výuce ZAV. V závěru píši o využívání webových stránek ve výuce a vzdělávání. V práci zařazuji přílohy.
Anotace v angličtině
ABSTRACT
In this thesis entitled ‘‘Using computers in the teaching of written electronic communication (PEK) at the business college‘‘ I discuss the use of a phenomenon of the 20th Century in the teaching of typing on computer keyboards using the ten-finger touch-typing method and upon producing business correspondence. I have devoted the main body of the thesis to the use of the ZAV program for teaching typing in schools (see ZAV on the Internet). Ministry of Education, Youth and Sports material contained in 1998 vocational training standards and in 2002 teaching documents theoretically define the content of my work, e.g. in the graduate profile, key competencies, in working with information and in the general breakdown of PEK subjects, etc. In the practical part I discuss teaching using traditional methods, in particular on manual typewriters. Looking back into history this concerns, for example, matters of classification standards, state exams, regional and national competitions and the introduction of electronic typewriters. I have chosen and will compare three textbooks on typewriting. Through one of these books, ‘‘Teach yourself typewriting‘‘ by J. Zaviačič (1991), I get to his teaching program ZAV for learning typewriting on the computer. I remark on the operating systems MS DOS (T602 text editor) and Windows (Word text editor) and their use. The ZAV teaching program offering individual distance learning (e-learning) is controlled from one central workstation via the Internet. It is distributed in the form of individual home study courses and through versions for schools with the option of twelve types of programs for an unlimited number of workstations. Its author motivates students and even whole schools through competitions. The ZAV teaching program seems to be the most effective in comparison with other programs (ATF, Ten fingers, Typing with all ten) thanks to its methodology and sophistication. Major dissemination of the program is prevent
Klíčová slova
Písemná elektronická komunikace (PEK), informační technologie, programová výuka psaní na klávesnici, obchodní korespondence, standardy a dokumenty MŠMT, profil absolventa, kláčové kompetence, práce s informacemi, operační systémy MS DOS (textový editor T602) a Windows (Word) ve výuce, distanční výuka prostřednictvím internetu, e-learning, individuální domácí výuka a školní verze programu ZAV, program zkratkového písma ZAVpis, programy ATF, Deseti prsty, Psaní všemi deseti, tematické plány, učebnice psaní na klávesnici a obchodní korespondence, využití webových stránek pro výuku a vzdělávání.
Klíčová slova v angličtině
Key words: written electronic communication (PEK), information technology, computer lessons of typing, business correspondence, standards and documents (subject syllabi) of the Ministry of Education, Youth and Sports of the Czech Republic, graduate profile, key competencies, working with information, traditional forms of teaching, classification standards, state exams, competitions, ZAV teaching program, operating system MS DOS (T602 text editor) and Windows (Word text editor) in teaching, distance learning over the Internet, e-learning, individual home study and the school version of the ZAV program with kinds of options, ZAVpis abbreviation program, ATF programs, Ten fingers, Typing with all ten, thematic plans, textbooks on typing and business correspondence, use of web pages for teaching and education.
Zásady pro vypracování
1. Metody a zásady obecné pedagogiky ve výuce na SŠ
2. Základní zásady práce na počítači (PC)
3. Ovládnutí klávesnice všemi deseti (výuka PEK - využití programu ZAV J.
Zaviačiče) - parametry výstupů (zásady, metodika, normy PEK)
4. Využití PC ve výuce OBK - obecné zásady a využití formulářů
5. Zásady a metodika výuky OBK - parametry výstupů (věcná a formální úprava
písemností, znalost a dodržování ČSN 01 6910 - Úprava písemností psaných
strojem nebo zpracovaných textovými editory)
6. Pozice PEK a OBK v profilu absolventa SŠ, zařazení do praxe
Zásady pro vypracování
1. Metody a zásady obecné pedagogiky ve výuce na SŠ
2. Základní zásady práce na počítači (PC)
3. Ovládnutí klávesnice všemi deseti (výuka PEK - využití programu ZAV J.
Zaviačiče) - parametry výstupů (zásady, metodika, normy PEK)
4. Využití PC ve výuce OBK - obecné zásady a využití formulářů
5. Zásady a metodika výuky OBK - parametry výstupů (věcná a formální úprava
písemností, znalost a dodržování ČSN 01 6910 - Úprava písemností psaných
strojem nebo zpracovaných textovými editory)
6. Pozice PEK a OBK v profilu absolventa SŠ, zařazení do praxe
Seznam doporučené literatury
Seznam literatury pro Bc. práci - Ing. F. Brož únor 2006
BRDIČKA B. Role internetu ve vzdělávání. Kladno:Aisis,2003.ISBN 80-239-0106-0.
ČÁP J., MAREŠ J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001,
2. vyd., 656 stran. ISBN 80-7178-463-X.
FREML V., HRUBÝ J., ŠTOLBA F., VANČATA J. Metodika vyučování technice
administrativy. Praha: SPN 1971.
CHUDÝ Š., KAŠPÁRKOVÁ S. Didaktická propedeutika. Zlín: Univerzita T. Bati,
2004. ISBN 80-7318-225-4.
CHUDÝ Š., ŠVEC V. Pedagogika v teorii a praxi. Zlín: Univerzita T. Bati, 2004.
ISBN 80-7318-192-4.
KÁRNÍKOVÁ J., ASZTALOS O., ČERNÁ V. Pedagogika pro učitele ekonomických
předmětů. Praha: Aleko 1991. Díl 1, díl 2 1996. ISBN 80-85341-16-6.
KMOCH P. Informatika a výpočetní technika pro střední školy. Praha: Computer Press, 1997. ISBN 80-7226-045-6.
KROUŽEK J., KULDOVÁ O. Písemná elektronická komunikace. Praha: Fortuna, 2003.
ISBN 80-7168-836-3.
KULDOVÁ, O., FLEISCHMANNOVÁ E. Jak psát obchodní dopisy a jiné písemnosti.
4. upr. vyd. Praha: Fortuna, 2001. 200 s. ISBN 80-7168-795-2.
KUSALA J. Internet ve škole. Praha: Fortuna, 2000. ISBN 80-7168-709-X.
MAŇÁK J. Nárys didaktiky. Brno: Masarykova univerzita, 1994. 111 s.
ISBN 80-210-0210-7.
ROUBAL P. Počítače pro úplné začátečníky. 3. vydání. Praha: Computer Press, 2000. ISBN 80-7226-283-1.
ŠEDÝ R. Cvičebnice hmatového psaní na klávesnicích psacích strojů a počítačů.
Břeclav: Grafotisk, 1997.
ŠTIKOVÁ S. Obchodní korespondence I., II. Plzeň: Korespondent 1993.
ŠTIKOVÁ S. Písemná a elektronická komunikace. Plzeň: Korespondent, 2002.
ŠTIKOVÁ S. Psaní na stroji pro pokročilé. 1. vyd. Plzeň: Korespondent, 1996.
ZAVIAČIČ J. Psaní na stroji pro samouky. 2. přeprac. a doplň. vydání. Praha:
SNTL, 1991. ISBN 80-03-00483-7.
ČSN 01 6910 Úprava písemností psaných strojem nebo zpracovaných textovými
editory. Praha: Český normalizační institut, 1997. 36 s. ICS 01.140.30.
ČSN 88 6101 Dopisní papíry pro obchodní a úřední korespondenci. Praha: Český
Normalizační institut, 1998. 12 s. ICS 01.140.30.
WWW.ZAV.CZ, elektronický program psaní na PC všemi 10. Autor J. Zaviačič Praha.
Seznam doporučené literatury
Seznam literatury pro Bc. práci - Ing. F. Brož únor 2006
BRDIČKA B. Role internetu ve vzdělávání. Kladno:Aisis,2003.ISBN 80-239-0106-0.
ČÁP J., MAREŠ J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001,
2. vyd., 656 stran. ISBN 80-7178-463-X.
FREML V., HRUBÝ J., ŠTOLBA F., VANČATA J. Metodika vyučování technice
administrativy. Praha: SPN 1971.
CHUDÝ Š., KAŠPÁRKOVÁ S. Didaktická propedeutika. Zlín: Univerzita T. Bati,
2004. ISBN 80-7318-225-4.
CHUDÝ Š., ŠVEC V. Pedagogika v teorii a praxi. Zlín: Univerzita T. Bati, 2004.
ISBN 80-7318-192-4.
KÁRNÍKOVÁ J., ASZTALOS O., ČERNÁ V. Pedagogika pro učitele ekonomických
předmětů. Praha: Aleko 1991. Díl 1, díl 2 1996. ISBN 80-85341-16-6.
KMOCH P. Informatika a výpočetní technika pro střední školy. Praha: Computer Press, 1997. ISBN 80-7226-045-6.
KROUŽEK J., KULDOVÁ O. Písemná elektronická komunikace. Praha: Fortuna, 2003.
ISBN 80-7168-836-3.
KULDOVÁ, O., FLEISCHMANNOVÁ E. Jak psát obchodní dopisy a jiné písemnosti.
4. upr. vyd. Praha: Fortuna, 2001. 200 s. ISBN 80-7168-795-2.
KUSALA J. Internet ve škole. Praha: Fortuna, 2000. ISBN 80-7168-709-X.
MAŇÁK J. Nárys didaktiky. Brno: Masarykova univerzita, 1994. 111 s.
ISBN 80-210-0210-7.
ROUBAL P. Počítače pro úplné začátečníky. 3. vydání. Praha: Computer Press, 2000. ISBN 80-7226-283-1.
ŠEDÝ R. Cvičebnice hmatového psaní na klávesnicích psacích strojů a počítačů.
Břeclav: Grafotisk, 1997.
ŠTIKOVÁ S. Obchodní korespondence I., II. Plzeň: Korespondent 1993.
ŠTIKOVÁ S. Písemná a elektronická komunikace. Plzeň: Korespondent, 2002.
ŠTIKOVÁ S. Psaní na stroji pro pokročilé. 1. vyd. Plzeň: Korespondent, 1996.
ZAVIAČIČ J. Psaní na stroji pro samouky. 2. přeprac. a doplň. vydání. Praha:
SNTL, 1991. ISBN 80-03-00483-7.
ČSN 01 6910 Úprava písemností psaných strojem nebo zpracovaných textovými
editory. Praha: Český normalizační institut, 1997. 36 s. ICS 01.140.30.
ČSN 88 6101 Dopisní papíry pro obchodní a úřední korespondenci. Praha: Český
Normalizační institut, 1998. 12 s. ICS 01.140.30.
WWW.ZAV.CZ, elektronický program psaní na PC všemi 10. Autor J. Zaviačič Praha.