Práce se zabývá možností zavedení nových výukových metod do hodin českého jazyka a literatury. Popisuje stávající podmínky, ve kterých výuka probíhá většinou klasickou metodou bez použití moderní techniky. Analyzuje předpoklady a zároveň rizika zavedení nových metod, zejména získaní finančních prostředků, změnu v postojích učitele, podporu vedení školy, motivaci žáků. Navrhuje vhodné počítačové programy do hodin českého jazyka a literatury a možnosti jejich využití. Uvádí zajímavé servery na internetu, využitelné ve výuce a sloužící zároveň jako rozcestník pro získávání dalších informací. Nabízí možnost použití počítačových testovacích systémů pro vyhodnocování znalostí žáků jako variantu k ručnímu opravování. Výzkum v závěru práce analyzuje zkušenosti studentů s využitím prostředků informačních technologií a jejich postoje k zavedení nových výukových metod.
Anotace v angličtině
The work deals with possibilities of implementing new teaching methods in the lessons of Czech language and literature.It describes the present day conditions in which the teaching is carried out by mostly classical method without using the modern techniques. It analyses the possibilities and risques of implementing new methods, especially the gaining of financial means, the changes in attitude of the teacher, the support of directorship of the school,motivation of the students. It suggests suitable computer learning programmes in the lessons of the Czech language and literature and possibilities of its use. It mentions the interesting internet servers ready to be used in teaching and serves as website with links for getting further information. It offers a posibility to use of computer test system for evaluation of the students´ knowledge as a variant to manual correcting. In the end the research analyses the students´ experience with the using of means of information technologies and their attitudes towards implementing of new teaching methods.
Klíčová slova
informační a komunikační technologie, internet, interaktivní tabule, počítačový program, český jazyk a literatura, střední škola, vyhledávací portál
Klíčová slova v angličtině
information and communication technology, internet, inter-active blackboard, computer programme, Czech language and literature, secondary school, searching website
Rozsah průvodní práce
74
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá možností zavedení nových výukových metod do hodin českého jazyka a literatury. Popisuje stávající podmínky, ve kterých výuka probíhá většinou klasickou metodou bez použití moderní techniky. Analyzuje předpoklady a zároveň rizika zavedení nových metod, zejména získaní finančních prostředků, změnu v postojích učitele, podporu vedení školy, motivaci žáků. Navrhuje vhodné počítačové programy do hodin českého jazyka a literatury a možnosti jejich využití. Uvádí zajímavé servery na internetu, využitelné ve výuce a sloužící zároveň jako rozcestník pro získávání dalších informací. Nabízí možnost použití počítačových testovacích systémů pro vyhodnocování znalostí žáků jako variantu k ručnímu opravování. Výzkum v závěru práce analyzuje zkušenosti studentů s využitím prostředků informačních technologií a jejich postoje k zavedení nových výukových metod.
Anotace v angličtině
The work deals with possibilities of implementing new teaching methods in the lessons of Czech language and literature.It describes the present day conditions in which the teaching is carried out by mostly classical method without using the modern techniques. It analyses the possibilities and risques of implementing new methods, especially the gaining of financial means, the changes in attitude of the teacher, the support of directorship of the school,motivation of the students. It suggests suitable computer learning programmes in the lessons of the Czech language and literature and possibilities of its use. It mentions the interesting internet servers ready to be used in teaching and serves as website with links for getting further information. It offers a posibility to use of computer test system for evaluation of the students´ knowledge as a variant to manual correcting. In the end the research analyses the students´ experience with the using of means of information technologies and their attitudes towards implementing of new teaching methods.
Klíčová slova
informační a komunikační technologie, internet, interaktivní tabule, počítačový program, český jazyk a literatura, střední škola, vyhledávací portál
Klíčová slova v angličtině
information and communication technology, internet, inter-active blackboard, computer programme, Czech language and literature, secondary school, searching website
Zásady pro vypracování
1. Popis stávajícího stavu
2. Východiska pro řešení problematiky
3. Popis počítačových programů použitelných v hodinách ČJL
4. Využití internetu v hodinách ČJL - vytvoření rozcestníku
5. Návrh počítačového testovacího systému znalostí žáků
6. Výzkum použitelnosti nových metod mezi studenty a učiteli
7. Vyhodnocení, závěr
Zásady pro vypracování
1. Popis stávajícího stavu
2. Východiska pro řešení problematiky
3. Popis počítačových programů použitelných v hodinách ČJL
4. Využití internetu v hodinách ČJL - vytvoření rozcestníku
5. Návrh počítačového testovacího systému znalostí žáků
6. Výzkum použitelnosti nových metod mezi studenty a učiteli
7. Vyhodnocení, závěr
Seznam doporučené literatury
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu, Brno:Paido 2000
PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů, Praha: Karolinum, 1998
ČERMÁK, I., MIOVSKÝ, M. Kvalitativní výzkum ve vědách o člověku na prahu třetího tisíciletí, Boskovice: Albert, 2000
PETTY G. Moderní vyučování, Praha: Portál, 1996
CHRÁSKA M., Didaktické testy, Brno: Paido, 1999
Seznam doporučené literatury
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu, Brno:Paido 2000
PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů, Praha: Karolinum, 1998
ČERMÁK, I., MIOVSKÝ, M. Kvalitativní výzkum ve vědách o člověku na prahu třetího tisíciletí, Boskovice: Albert, 2000
PETTY G. Moderní vyučování, Praha: Portál, 1996
CHRÁSKA M., Didaktické testy, Brno: Paido, 1999