Bakalářská práce se zabývá analýzou trendu klesajícího zájmu žáků základních škol o studium technických oborů a řemesel na středních odborných školách. Teoretická část práce přibližuje příčiny a důsledky nedostatku kvalifikovaných odborníků v technickém odvětví, důvody poklesu zájmu žáků o střední školy technického zaměření i rolí krajských úřadů a samotných středních škol v celém procesu. Součástí je i vymezení cílů celé práce, specifikace metodologie a stanovení výzkumných otázek. Praktická část práce se zabývá představením a analýzou dvou realizovaných projektů jako možných forem při řešení zvýšení zájmu žáků základních škol o technické střední školy. Závěr bakalářské práce se věnuje vyhodnocení hlavních závěrů práce a vyhodnocení předem definovaných výzkumných otázek.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis analyzes the trend of declining interest of elementary school pupils of studying technical disciplines and trades in secondary vocational schools. The theoretical part of causes and consequences of the lack of qualified professionals in the technical industry, reasons for the decline in student interest in secondary technical school and the role of regional authorities and secondary schools themselves in this process. The thesis also includes a definition of the objectives of the whole work, determination and specification methodology of research questions. The practical part deals with the presentation and analysis of the two projects as a possible form of increased interest in solving elementary school pupils of technical secondary schools. Conclusion of the thesis is devoted to the evaluation of the main conclusions of this work and evaluation of pre-defined research questions.
Bakalářská práce se zabývá analýzou trendu klesajícího zájmu žáků základních škol o studium technických oborů a řemesel na středních odborných školách. Teoretická část práce přibližuje příčiny a důsledky nedostatku kvalifikovaných odborníků v technickém odvětví, důvody poklesu zájmu žáků o střední školy technického zaměření i rolí krajských úřadů a samotných středních škol v celém procesu. Součástí je i vymezení cílů celé práce, specifikace metodologie a stanovení výzkumných otázek. Praktická část práce se zabývá představením a analýzou dvou realizovaných projektů jako možných forem při řešení zvýšení zájmu žáků základních škol o technické střední školy. Závěr bakalářské práce se věnuje vyhodnocení hlavních závěrů práce a vyhodnocení předem definovaných výzkumných otázek.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis analyzes the trend of declining interest of elementary school pupils of studying technical disciplines and trades in secondary vocational schools. The theoretical part of causes and consequences of the lack of qualified professionals in the technical industry, reasons for the decline in student interest in secondary technical school and the role of regional authorities and secondary schools themselves in this process. The thesis also includes a definition of the objectives of the whole work, determination and specification methodology of research questions. The practical part deals with the presentation and analysis of the two projects as a possible form of increased interest in solving elementary school pupils of technical secondary schools. Conclusion of the thesis is devoted to the evaluation of the main conclusions of this work and evaluation of pre-defined research questions.
1. Zpracujte rešerši literatury pojednávající o marketingových aktivitách školských zařízení a specifikách jeho cílových skupin (současní a potenciální studenti středních škol) včetně role krajských úřadů jako zřizovatelů středních škol. Na základě teoretického vymezení studovaného problému formulujte výzkumné otázky a cíle práce.
2. Zpracujete analýzu současného trendu klesajícího zájmu žáků základních škol o studium technických oborů a řemesel na středních odborných školách. Konfrontujte příčiny a důsledku vzniku tohoto stavu. Formulujte silné a slabé stránky role státu při řešení této problematiky a zjistěte potřeby pro její zvrat a nápravu včetně role zaměstnavatelů pracovníků v technických oborech a činnosti krajských úřadů.
3. Na základě výsledků analýzy představte stručný nástin možností nápravy klesajícího zájmu současné mládeže o středoškolské studium technických oborů a řemesel. Naznačte, jaké zásady by měla uplatnit realizace vlastních navrhovaných projektů, případně uveďte, jakým způsobem by bylo možné pokračovat při řešení tohoto tématu.
Zásady pro vypracování
1. Zpracujte rešerši literatury pojednávající o marketingových aktivitách školských zařízení a specifikách jeho cílových skupin (současní a potenciální studenti středních škol) včetně role krajských úřadů jako zřizovatelů středních škol. Na základě teoretického vymezení studovaného problému formulujte výzkumné otázky a cíle práce.
2. Zpracujete analýzu současného trendu klesajícího zájmu žáků základních škol o studium technických oborů a řemesel na středních odborných školách. Konfrontujte příčiny a důsledku vzniku tohoto stavu. Formulujte silné a slabé stránky role státu při řešení této problematiky a zjistěte potřeby pro její zvrat a nápravu včetně role zaměstnavatelů pracovníků v technických oborech a činnosti krajských úřadů.
3. Na základě výsledků analýzy představte stručný nástin možností nápravy klesajícího zájmu současné mládeže o středoškolské studium technických oborů a řemesel. Naznačte, jaké zásady by měla uplatnit realizace vlastních navrhovaných projektů, případně uveďte, jakým způsobem by bylo možné pokračovat při řešení tohoto tématu.
Seznam doporučené literatury
KOZEL, Roman, 2006. Moderní marketingový výzkum. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing. ISBN 80-247-0966-X.
SVĚTLÍK, Jaroslav, 2009. Marketingové řízení školy. Vyd. 2, aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer ČR. ISBN 978-80-7357-494-9.
Technici jsou nad zlato, 2012. Www.epod.cz: Elektronický portál měsíčníku Podnikatel [online]. [cit. 2014-03-23]. Dostupné z: http://www.epod.cz/technici-jsou-nad-zlato/
ODBOR ŠKOLSTVÍ, mládeže, tělovýchovy a sportu Libereckého kraje, 2012. Závěrečná zpráva projektu NadoTECH. Liberec.
ODBOR ŠKOLSTVÍ a kultury Krajského úřadu Pardubického kraje, 2014. Závěrečná zpráva projektu TECHNOhrátky. Pardubice.
Seznam doporučené literatury
KOZEL, Roman, 2006. Moderní marketingový výzkum. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing. ISBN 80-247-0966-X.
SVĚTLÍK, Jaroslav, 2009. Marketingové řízení školy. Vyd. 2, aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer ČR. ISBN 978-80-7357-494-9.
Technici jsou nad zlato, 2012. Www.epod.cz: Elektronický portál měsíčníku Podnikatel [online]. [cit. 2014-03-23]. Dostupné z: http://www.epod.cz/technici-jsou-nad-zlato/
ODBOR ŠKOLSTVÍ, mládeže, tělovýchovy a sportu Libereckého kraje, 2012. Závěrečná zpráva projektu NadoTECH. Liberec.
ODBOR ŠKOLSTVÍ a kultury Krajského úřadu Pardubického kraje, 2014. Závěrečná zpráva projektu TECHNOhrátky. Pardubice.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, portréty, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Předseda komise přivítal studentku na státních závěrečných zkouškách. Studentka představila zkušební komisi svou bakalářskou práci dle předepsané struktury. Byly přečteny posudky vedoucího a oponenta práce. Studentka dostala prostor vyjádřit se k připomínkám a zodpověděla na níže položené otázky. V oponentském posudku byly položeny tyto otázky:
1. Str. 14: Světlík - "úzká spolupráce mezi školou a příslušným hospodářským odvětvím". Jakou roli v rozhodování o volbě oboru hrají rodiče? Jak přesvědčit rodiče, aby v diskusi s dětmi "šli naproti příslušným hospodářským odvětvím"?
2. Str. 36: Rodiče uvádíte jako cílovou skupinu, ale jak s touto cílovou skupinou dál?
3. Str. 22: V čem konkrétně je obraz školství jako takového negativní? Mohla by v tom pozitivní roli sehrát "komunikace" nebo je příčina hlubší? Prosím velmi stručně.
Studentka zodpověděla otázky oponenta práce zcela.
Vedoucí práce položil otázku: Jaké jsou možnosti a limity aplikace projektů v jiných prostředích? Bačuvčík, Ph.D. upřesnil studentce, že prostředím myslel jiné geografické území, například Prahu. Studentka zodpověděla jeho otázku.