Ústředním tématem této bakalářské práce je integrace těžce zrakově postižených žáků do běžných základních a středních škol. V teoretické části jsou shromážděny všeobecné poznatky o stavbě a funkci oka, zrakových vadách, o nevidomosti, jejím vlivu na psychiku a oftalmologické diagnostice. Další oddíly se týkají rodinné a předškolní výchovy zrakově postižených dětí, průběhu jejich vzdělávání od mateřské po vysokou školu a speciálních kompenzačních, reedukačních a rehabilitačních pomůcek, jež jsou používány při výuce. Nejobsažnějším tematickým celkem této části je popis začlenění těžce zrakově postižených žáků do hlavního proudu vzdělávání s důrazem na legislativní oporu a charakteristiku jednotlivých dílčích komponent procesu. Závěrečná kapitola teoretické části je věnována úloze neziskových organizací a univerzitních středisek poskytujících zrakově postiženým žákům podporu při studiu nejen na vysoké škole.
Praktická část je zaměřena na deskripci a realizaci smíšeného výzkumu na téma Charakteristika některých specifik procesu integrace těžce zrakově postižených žáků, začleněných do běžných základních a středních škol v součinnosti s míněním jejich rodičů, vyučujících a vybraných neziskových organizací. Jádrem výzkumu je analýza a interpretace výpovědí výše zmíněných subjektů. Poslední kapitola této práce nabízí ohlédnutí za uskutečněným výzkumem a celkové zhodnocení problematiky.
Anotace v angličtině
Central topic of this work of baccalaureate is integration of sightless and visually disabled pupils to basic schools (primary and elementary schools) and to high schools of normal type.
Theoretical part contains general knowledge about eye function and structure, about sight defects and visual impairmentsits, their influence on the psychical development of personality and about oftalmological diagnostics. Next sections show us the way of upbringing and preschool education of children with this kind of handicap. It also concentrates on the progress of their education from kindergarten to university. The most comprehensive thematic unit of this part includes the description of integration of visually impaired children into the main educational current with the emphases on the legislative support and characteristics of some various particular components of the process. Final chapter of the theoretical part is dedicated to the role of non-profit-making organisations and university centres providing the study support for blind and partially sighted people not only at university.
Praktical part is specialized on the description and realisation of the mixed research with the topic as follows: Characteristics of some specific aspects of integrative process of sightless and visually handicaped children incorporated into normal basic schools and high schools. In comparaison with pupils‘ opinions we can also witness the point of view which is basis of meaning, sentiments and believes that their parents, teachers and chosen non-profit-making organisations experience. Gist of the research is the analysis and the interpretation of answers which the mentioned subjects taking part in the recherche gave me. Concluding chapter of this essay offers us the look back at the submitted survey and complete summary of the topic.
Handicap, integration, special school, school of normal type, visually impaired child, visual handicap, visually disabled / almost sightless child, practical blindness, real / total blindness, individual program / project of education, compensation aids, facilitations, utilities, assistant service.
Rozsah průvodní práce
112 s, 28 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Ústředním tématem této bakalářské práce je integrace těžce zrakově postižených žáků do běžných základních a středních škol. V teoretické části jsou shromážděny všeobecné poznatky o stavbě a funkci oka, zrakových vadách, o nevidomosti, jejím vlivu na psychiku a oftalmologické diagnostice. Další oddíly se týkají rodinné a předškolní výchovy zrakově postižených dětí, průběhu jejich vzdělávání od mateřské po vysokou školu a speciálních kompenzačních, reedukačních a rehabilitačních pomůcek, jež jsou používány při výuce. Nejobsažnějším tematickým celkem této části je popis začlenění těžce zrakově postižených žáků do hlavního proudu vzdělávání s důrazem na legislativní oporu a charakteristiku jednotlivých dílčích komponent procesu. Závěrečná kapitola teoretické části je věnována úloze neziskových organizací a univerzitních středisek poskytujících zrakově postiženým žákům podporu při studiu nejen na vysoké škole.
Praktická část je zaměřena na deskripci a realizaci smíšeného výzkumu na téma Charakteristika některých specifik procesu integrace těžce zrakově postižených žáků, začleněných do běžných základních a středních škol v součinnosti s míněním jejich rodičů, vyučujících a vybraných neziskových organizací. Jádrem výzkumu je analýza a interpretace výpovědí výše zmíněných subjektů. Poslední kapitola této práce nabízí ohlédnutí za uskutečněným výzkumem a celkové zhodnocení problematiky.
Anotace v angličtině
Central topic of this work of baccalaureate is integration of sightless and visually disabled pupils to basic schools (primary and elementary schools) and to high schools of normal type.
Theoretical part contains general knowledge about eye function and structure, about sight defects and visual impairmentsits, their influence on the psychical development of personality and about oftalmological diagnostics. Next sections show us the way of upbringing and preschool education of children with this kind of handicap. It also concentrates on the progress of their education from kindergarten to university. The most comprehensive thematic unit of this part includes the description of integration of visually impaired children into the main educational current with the emphases on the legislative support and characteristics of some various particular components of the process. Final chapter of the theoretical part is dedicated to the role of non-profit-making organisations and university centres providing the study support for blind and partially sighted people not only at university.
Praktical part is specialized on the description and realisation of the mixed research with the topic as follows: Characteristics of some specific aspects of integrative process of sightless and visually handicaped children incorporated into normal basic schools and high schools. In comparaison with pupils‘ opinions we can also witness the point of view which is basis of meaning, sentiments and believes that their parents, teachers and chosen non-profit-making organisations experience. Gist of the research is the analysis and the interpretation of answers which the mentioned subjects taking part in the recherche gave me. Concluding chapter of this essay offers us the look back at the submitted survey and complete summary of the topic.
Handicap, integration, special school, school of normal type, visually impaired child, visual handicap, visually disabled / almost sightless child, practical blindness, real / total blindness, individual program / project of education, compensation aids, facilitations, utilities, assistant service.
Zásady pro vypracování
1. Samostatné vypracování dle metodického vedení vedoucího práce.
2. Splnění všech formálních požadavků.
3. Zpracování teoretických východisek na základě studia odborné
literatury.
4. Provedení vlastního výzkumu.
5. Zpracování a vyhodnocení výsledků výzkumu.
6. Přijetí odpovídajících závěrů.
Zásady pro vypracování
1. Samostatné vypracování dle metodického vedení vedoucího práce.
2. Splnění všech formálních požadavků.
3. Zpracování teoretických východisek na základě studia odborné
literatury.
4. Provedení vlastního výzkumu.
5. Zpracování a vyhodnocení výsledků výzkumu.
6. Přijetí odpovídajících závěrů.
Seznam doporučené literatury
JESENSKÝ, J. a kol. Edukace a rehabilitace zrakově postižených na prahu nového milénia. Hradec Králové? Gaudeamus, 2001.
JESENSKÝ, J. Uvedení do rehabilitace zdravotně postižených. Praha: Karolinum, 1995.
KVĚTOŇOVÁ L. Základy oftalmopedie. Brno: Masarykova univerzita, 1994.
ŠENKÝŘOVÁ, R. Úvod do základů terminologie pro speciální pedagogy. Brno: Masarykova univerzita, 1997.
BALUNOVÁ, K., HEŘMÁNKOVÁ, D., LUDÍKOVÁ, L. Kapitoly z rané výchovy dítěte se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2001.
KUDELOVÁ, I., KVĚTOŇOVÁ, L. Malé dítě s těžkým poškozením zraku. 1. vyd. Brno: Paido, 1996.
LUDÍKOVÁ, L. a kolektiv. Tyflopedie I. 1. vyd. Olomouc: Rektorát Univerzity Palackého v Olomouci, 1988.
LUDÍKOVÁ, L. a kolektiv. Tyflopedie II. 1. vyd. Olomouc: Rektorát Univerzity Palackého v Olomouci, 1989.
Seznam doporučené literatury
JESENSKÝ, J. a kol. Edukace a rehabilitace zrakově postižených na prahu nového milénia. Hradec Králové? Gaudeamus, 2001.
JESENSKÝ, J. Uvedení do rehabilitace zdravotně postižených. Praha: Karolinum, 1995.
KVĚTOŇOVÁ L. Základy oftalmopedie. Brno: Masarykova univerzita, 1994.
ŠENKÝŘOVÁ, R. Úvod do základů terminologie pro speciální pedagogy. Brno: Masarykova univerzita, 1997.
BALUNOVÁ, K., HEŘMÁNKOVÁ, D., LUDÍKOVÁ, L. Kapitoly z rané výchovy dítěte se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2001.
KUDELOVÁ, I., KVĚTOŇOVÁ, L. Malé dítě s těžkým poškozením zraku. 1. vyd. Brno: Paido, 1996.
LUDÍKOVÁ, L. a kolektiv. Tyflopedie I. 1. vyd. Olomouc: Rektorát Univerzity Palackého v Olomouci, 1988.
LUDÍKOVÁ, L. a kolektiv. Tyflopedie II. 1. vyd. Olomouc: Rektorát Univerzity Palackého v Olomouci, 1989.