Téma šikany patří v současné době k nejdiskutovanějším a níže popisovaný výzkum má přiblížit postoj ze strany dětí 2.stupně základních škol, tedy sociální skupiny, v níž se šikana nejčastěji ''odehrává‘‘.
Cílem této bakalářské práce je najít přímé či nepřímé signály eventuální šikany mezi dětmi navzájem a ve škole jako celku. Dále zjistit, znalosti dětí o problematice šikany, šikanování.
Dalším cílem této bakalářské práce je snaha zaznamenat nepochopitelné a paradoxní vnitřní vazby, které se vybudují mezi obětí a agresorem. Chci ukázat, jak citlivé je toto téma, jak složité je odhalení a zejména řešení tohoto problému.
Anotace v angličtině
The subject of bullying is particularly topical problem. This discovery should approximate the position of the child from advance elementary school, the social group, where the bullying takes place in the most cases.
The object of my bachelor’s labour is to signal of potentional bullying among children and in the whole education system as well. I would like to find out how deep the knowedges of schoolchildren about the bullying are.
Next task of my survay is the recording of the incomprehensible and paradoxical internal relations built up between a victim and an aggressor. I would like to show how much sensitive this problem is and I want to describe the difficulty of the removing of this problem and particularly the solving of it.
Téma šikany patří v současné době k nejdiskutovanějším a níže popisovaný výzkum má přiblížit postoj ze strany dětí 2.stupně základních škol, tedy sociální skupiny, v níž se šikana nejčastěji ''odehrává‘‘.
Cílem této bakalářské práce je najít přímé či nepřímé signály eventuální šikany mezi dětmi navzájem a ve škole jako celku. Dále zjistit, znalosti dětí o problematice šikany, šikanování.
Dalším cílem této bakalářské práce je snaha zaznamenat nepochopitelné a paradoxní vnitřní vazby, které se vybudují mezi obětí a agresorem. Chci ukázat, jak citlivé je toto téma, jak složité je odhalení a zejména řešení tohoto problému.
Anotace v angličtině
The subject of bullying is particularly topical problem. This discovery should approximate the position of the child from advance elementary school, the social group, where the bullying takes place in the most cases.
The object of my bachelor’s labour is to signal of potentional bullying among children and in the whole education system as well. I would like to find out how deep the knowedges of schoolchildren about the bullying are.
Next task of my survay is the recording of the incomprehensible and paradoxical internal relations built up between a victim and an aggressor. I would like to show how much sensitive this problem is and I want to describe the difficulty of the removing of this problem and particularly the solving of it.
1. Zpracování teoretické části - šikana - pojmosloví
2. Zpracování názorů 12. - 15. ročních na šikanu
3. Zpracování praktické části - metodika práce
4. Zpracování výsledků výzkumních aktivít - dotazník, nedokončené věty
5. Zpracování a prezentace výsledků v podobě odporúčaní pro praxi
Zásady pro vypracování
1. Zpracování teoretické části - šikana - pojmosloví
2. Zpracování názorů 12. - 15. ročních na šikanu
3. Zpracování praktické části - metodika práce
4. Zpracování výsledků výzkumních aktivít - dotazník, nedokončené věty
5. Zpracování a prezentace výsledků v podobě odporúčaní pro praxi
Seznam doporučené literatury
COHEN D.B.: Eye movements during REM sleep: The influence of personality and presleep conditions. J.of Personality and Soc. Psychology. 1975, 32, p. 1090-1093.
GIDDENS, A. Sociologie. Argo, Praha, 1999. ISBN 80-7203-124-4
HRČKA, M. Sociální deviace, Praha: Sociologické nakladatelství, 2001, ISBN 80-85850-68-0.
KOUKOLÍK, F., DRTILOVÁ, J.. Vzpoura deprivantů. Makropulos, Praha 1996.
KUJA, J. FLODER: Etopedie. Olomouc: UP, 1989
LENNERT, E. Human Deviance, Socials problem and Social Control. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, 1972
LOMBROSO, C. La femme criminelle et la prostituée 1895. Bernin: Editions Jérôme Milion, 2001
MATĚJČEK,Z.: Co děti nejvíc potřebují. Praha, Portál 1994
MERTON, R.K.: Animi and Social Strukture. American Sociological Review, 3, 1938.
MUHLPACHR, P., Sociální patologie. Brno: MU, 2001
PIPEKOVÁ, J.. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-65-6
SAK, P. Kvantifikace sociální deviace mládeže a populace.[on-line] URL: [cit 2004-20-04]
ELLIOTOVÁ, M. Jak ochránit své dítě. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-034-0.
GOLDMANOVÁ, J. Jak si nenechat ublížit. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-090-1.
CHUDÝ,Š. Konflikt a možnosti jeho riešenia. In: Rizikové chování dospívajících a jeho prevence. Praha, 2003, FreeTeens PRESS, str.224 - 231, ISBN 80 - 902898 - 3 - 5
CHUDÝ, Š. Alternatívne prístupy k riešeniu konfliktov. In: Komenský, roč.12, 2004, č. 4, str. 31 - 344. ISSN 0323-0449.
KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-409-5.
ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi: Jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9.
Seznam doporučené literatury
COHEN D.B.: Eye movements during REM sleep: The influence of personality and presleep conditions. J.of Personality and Soc. Psychology. 1975, 32, p. 1090-1093.
GIDDENS, A. Sociologie. Argo, Praha, 1999. ISBN 80-7203-124-4
HRČKA, M. Sociální deviace, Praha: Sociologické nakladatelství, 2001, ISBN 80-85850-68-0.
KOUKOLÍK, F., DRTILOVÁ, J.. Vzpoura deprivantů. Makropulos, Praha 1996.
KUJA, J. FLODER: Etopedie. Olomouc: UP, 1989
LENNERT, E. Human Deviance, Socials problem and Social Control. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, 1972
LOMBROSO, C. La femme criminelle et la prostituée 1895. Bernin: Editions Jérôme Milion, 2001
MATĚJČEK,Z.: Co děti nejvíc potřebují. Praha, Portál 1994
MERTON, R.K.: Animi and Social Strukture. American Sociological Review, 3, 1938.
MUHLPACHR, P., Sociální patologie. Brno: MU, 2001
PIPEKOVÁ, J.. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-65-6
SAK, P. Kvantifikace sociální deviace mládeže a populace.[on-line] URL: [cit 2004-20-04]
ELLIOTOVÁ, M. Jak ochránit své dítě. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-034-0.
GOLDMANOVÁ, J. Jak si nenechat ublížit. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-090-1.
CHUDÝ,Š. Konflikt a možnosti jeho riešenia. In: Rizikové chování dospívajících a jeho prevence. Praha, 2003, FreeTeens PRESS, str.224 - 231, ISBN 80 - 902898 - 3 - 5
CHUDÝ, Š. Alternatívne prístupy k riešeniu konfliktov. In: Komenský, roč.12, 2004, č. 4, str. 31 - 344. ISSN 0323-0449.
KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-409-5.
ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi: Jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9.