Pro prevenci je rozhodující výchozí poměr protektivních (láska, zájem o člověka) a riziko-vých (ohrožujících) faktorů ve výchovném procesu a v celém působení prostředí. Neexis-tují žádné zaručené metody prevence, existují však mechanismy, kterými je možné rizika alespoň zmenšovat. K tomu je třeba dodat, že podle typu sociální deviace budou některé preventivní postupy specifické. Vzhledem k tomu, že u dětí a mládeže je významným faktorem vzrůstání sociálních deviací nuda, zahálka, pak vlastně optimální prevencí je přitažlivá nabídka aktivit, kterými by hodnotně a účelně svůj volný čas naplnily. Hovoří se pak o alternativní socializaci, jejímž jádrem je preventivně zaměřená nabídka, možnost, alternativa za předpokladu vnitřní akceptace změny. Ta představuje souhrn metodických a organizačních opatření, prostředků a postupů, které mají navozovat tendenci "chtít se změnit", rozvíjet souvislosti, za nichž je možné se změnit a rozvíjet schopnosti, aby ke změně vůbec mohlo dojít .
Anotace v angličtině
The starting proportion of protective (love, interest in a person) and risk (endangering) factors in the pedagogical process and in the overall behaviour of neighbourhood is deci-sive for prevention.
There are not any sure methods of prevention, there is some mechanism that is possible to use for reducing of some risks. It is necessary to add there will be some preventive steps which are specific according the type of social deviation. Taking into consideration that boredom and idleness are these important factors of increasing deviation at children and youth so the optimal prevention is interesting offer of activities which would fill efficiently and worthy children’s free time. Then we can speak about alternative socialization. Its nub is the offer or possibility focusing preventively on condition internal acceptation of change. It means the summary of methodical and organizational steps, means which should evoke tendency ‘‘want to change oneself‘‘, evolve chain of events that help to change and develop abilities to be able to get change.
Klíčová slova
Sociální patologie, dítě, mladistvý, mládež, sociální deviace, koncepce sociální deviace,
sociální patologie, porucha chování, psychické poruchy.
Klíčová slova v angličtině
Social pathology, child, adolescent, youth, social deviation, conception of social deviation, social pathology, disturbance behaviour, mental defects.
Rozsah průvodní práce
75 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Pro prevenci je rozhodující výchozí poměr protektivních (láska, zájem o člověka) a riziko-vých (ohrožujících) faktorů ve výchovném procesu a v celém působení prostředí. Neexis-tují žádné zaručené metody prevence, existují však mechanismy, kterými je možné rizika alespoň zmenšovat. K tomu je třeba dodat, že podle typu sociální deviace budou některé preventivní postupy specifické. Vzhledem k tomu, že u dětí a mládeže je významným faktorem vzrůstání sociálních deviací nuda, zahálka, pak vlastně optimální prevencí je přitažlivá nabídka aktivit, kterými by hodnotně a účelně svůj volný čas naplnily. Hovoří se pak o alternativní socializaci, jejímž jádrem je preventivně zaměřená nabídka, možnost, alternativa za předpokladu vnitřní akceptace změny. Ta představuje souhrn metodických a organizačních opatření, prostředků a postupů, které mají navozovat tendenci "chtít se změnit", rozvíjet souvislosti, za nichž je možné se změnit a rozvíjet schopnosti, aby ke změně vůbec mohlo dojít .
Anotace v angličtině
The starting proportion of protective (love, interest in a person) and risk (endangering) factors in the pedagogical process and in the overall behaviour of neighbourhood is deci-sive for prevention.
There are not any sure methods of prevention, there is some mechanism that is possible to use for reducing of some risks. It is necessary to add there will be some preventive steps which are specific according the type of social deviation. Taking into consideration that boredom and idleness are these important factors of increasing deviation at children and youth so the optimal prevention is interesting offer of activities which would fill efficiently and worthy children’s free time. Then we can speak about alternative socialization. Its nub is the offer or possibility focusing preventively on condition internal acceptation of change. It means the summary of methodical and organizational steps, means which should evoke tendency ‘‘want to change oneself‘‘, evolve chain of events that help to change and develop abilities to be able to get change.
Klíčová slova
Sociální patologie, dítě, mladistvý, mládež, sociální deviace, koncepce sociální deviace,
sociální patologie, porucha chování, psychické poruchy.
Klíčová slova v angličtině
Social pathology, child, adolescent, youth, social deviation, conception of social deviation, social pathology, disturbance behaviour, mental defects.
Zásady pro vypracování
1. Část - Zpracování teoretické části
2. Část - Návrh metodologie výzkumu
3. Část - Zpracování a vyhodnocení výzkumné části
4. Část - Závěry a doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
1. Část - Zpracování teoretické části
2. Část - Návrh metodologie výzkumu
3. Část - Zpracování a vyhodnocení výzkumné části
4. Část - Závěry a doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
Machonin, P.: Výzvy pro sociální politiku v České republice, Praha, VÚPSV 2000.
Mareš, P.: Dynamika sociální struktury, nerovnosti a chudoby. Praha, CESES 2001.
Potůček, M.: Křižovatky české sociální reformy, Praha, SLON 1999.
Potůček, M. a kol.: Vize rozvoje ČR do roku 2015, Praha, Gutenberg 2001. (též na http://vize-cr.fsv.cuni.cz)
Průvodce krajinou priorit pro Českou republiku. Praha, CESES 2001.
Sirovátka, T. a kol: Sociální změna a sociální politika, Brno, VÚPSV 2000.
Sociální doktrína ČR, Sociální politika, 2002, č. 1, s. 7 (též na http://www.mpsv.cz).
Víšek, P.: Výzvy pro sociální politiku, Praha, VÚPSV 2000.
www.mpsv.cz
www.detskaprava.cz
www.zsf..jcu.cz
Seznam doporučené literatury
Machonin, P.: Výzvy pro sociální politiku v České republice, Praha, VÚPSV 2000.
Mareš, P.: Dynamika sociální struktury, nerovnosti a chudoby. Praha, CESES 2001.
Potůček, M.: Křižovatky české sociální reformy, Praha, SLON 1999.
Potůček, M. a kol.: Vize rozvoje ČR do roku 2015, Praha, Gutenberg 2001. (též na http://vize-cr.fsv.cuni.cz)
Průvodce krajinou priorit pro Českou republiku. Praha, CESES 2001.
Sirovátka, T. a kol: Sociální změna a sociální politika, Brno, VÚPSV 2000.
Sociální doktrína ČR, Sociální politika, 2002, č. 1, s. 7 (též na http://www.mpsv.cz).
Víšek, P.: Výzvy pro sociální politiku, Praha, VÚPSV 2000.
www.mpsv.cz
www.detskaprava.cz
www.zsf..jcu.cz