Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části se nejdříve zabývám pojmem volný čas, funkcemi a cíli volného času a přecházím přes zájmovou činnost ke školským a mimoškolským zařízením pro volný čas. Zde se zmiňuji o školní družině, školním klubu dětí, škole v přírodě, domovech mládeže a některých občanských sdruženích dětí a mládeže. První část mé práce je zakončena teoretickými východisky mentální retardace, kde popisuji různá specifika mentálně retardovaných jedinců.
V praktické části mé práce se konkrétně zabývám jedním typem školského zařízení pro volný čas a tím je školní družina. Podrobně zde popisuji vzdělávací program školních družin a zabývám se zájmovými kroužky v těchto zařízeních.
Anotace v angličtině
My thesis consists of theoretical and practical parts. The theoretical part is focused on definitions, functions and aims of leisure time. Then spare-time activities, educational facilities and after-school facilities are mentioned in my thesis. I write about and mention school club, hobby group, ''field stay‘‘, training-schools and some community centers for children and youth. In the end of the theoretical part I describe different specifics of individuals with mental retardation.
The practical part of my thesis is focused on one type of leisure-time educational facilities that is a school club. In details I describe educational program and spare-time activities in school clubs.
Klíčová slova
Volný čas, výchova, vychovatel, pedagog, děti, mládež, škola, školní družina, odpočinek, zájmové aktivity, mentální retardace.
Klíčová slova v angličtině
Leisure time, education, educator, pedagogue, children, youth, school, school club, relaxation, leisure time activities, mental retardation.
Rozsah průvodní práce
62 s., 12 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části se nejdříve zabývám pojmem volný čas, funkcemi a cíli volného času a přecházím přes zájmovou činnost ke školským a mimoškolským zařízením pro volný čas. Zde se zmiňuji o školní družině, školním klubu dětí, škole v přírodě, domovech mládeže a některých občanských sdruženích dětí a mládeže. První část mé práce je zakončena teoretickými východisky mentální retardace, kde popisuji různá specifika mentálně retardovaných jedinců.
V praktické části mé práce se konkrétně zabývám jedním typem školského zařízení pro volný čas a tím je školní družina. Podrobně zde popisuji vzdělávací program školních družin a zabývám se zájmovými kroužky v těchto zařízeních.
Anotace v angličtině
My thesis consists of theoretical and practical parts. The theoretical part is focused on definitions, functions and aims of leisure time. Then spare-time activities, educational facilities and after-school facilities are mentioned in my thesis. I write about and mention school club, hobby group, ''field stay‘‘, training-schools and some community centers for children and youth. In the end of the theoretical part I describe different specifics of individuals with mental retardation.
The practical part of my thesis is focused on one type of leisure-time educational facilities that is a school club. In details I describe educational program and spare-time activities in school clubs.
Klíčová slova
Volný čas, výchova, vychovatel, pedagog, děti, mládež, škola, školní družina, odpočinek, zájmové aktivity, mentální retardace.
Klíčová slova v angličtině
Leisure time, education, educator, pedagogue, children, youth, school, school club, relaxation, leisure time activities, mental retardation.
Zásady pro vypracování
Zpracování teoretické části - pojmosloví práce
Zpracování metodiky výzkumných aktivit - zrovnávací analýza
Zpracování výsledků v podobě doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
Zpracování teoretické části - pojmosloví práce
Zpracování metodiky výzkumných aktivit - zrovnávací analýza
Zpracování výsledků v podobě doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
Agenda 21 (www.env.ccebin.cz/publikace/3_agenda21)
Bíla kniha o mládeži - Národní konference. Praha: MŠMT - IDM - Česká agentura mládeže, 2001.
FRIČ, P. a kol., Strategie rozvoje neziskového sektoru. Praha: Fórum dárců, 1999.
HOFBAUER, B. Paradoxy volného času detí a mládeže - I. In: Vychovávateľ, roč. 41, 1998, č. 3 - 4, str. 2 - 4. ISSN 0139-6919.
HOFBAUER, B. Volný čas dnešných detí a mládeže a možnosti jeho výchovného zhodnocení. In: Vychovávateľ, roč. 44,2000, č. 9 - 10, str. 2 - 4. ISSN 0139-6919.
KRAUS, B. a kol. ČLOVĚK -PROSTŘEDÍ -VÝCHOVA, k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
KROČKOVÁ, Š. K problematike výchovných cieľov a formovania správania sa žiakov. In Petlák, E. et al. Škola a súčasnosť. Nitra: UKF PF, 2001. ISBN 80-8050-468-7.
STERNBERG, R.J. Kognitívní psychologie. Praha: Portál, 1999
Seznam doporučené literatury
Agenda 21 (www.env.ccebin.cz/publikace/3_agenda21)
Bíla kniha o mládeži - Národní konference. Praha: MŠMT - IDM - Česká agentura mládeže, 2001.
FRIČ, P. a kol., Strategie rozvoje neziskového sektoru. Praha: Fórum dárců, 1999.
HOFBAUER, B. Paradoxy volného času detí a mládeže - I. In: Vychovávateľ, roč. 41, 1998, č. 3 - 4, str. 2 - 4. ISSN 0139-6919.
HOFBAUER, B. Volný čas dnešných detí a mládeže a možnosti jeho výchovného zhodnocení. In: Vychovávateľ, roč. 44,2000, č. 9 - 10, str. 2 - 4. ISSN 0139-6919.
KRAUS, B. a kol. ČLOVĚK -PROSTŘEDÍ -VÝCHOVA, k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
KROČKOVÁ, Š. K problematike výchovných cieľov a formovania správania sa žiakov. In Petlák, E. et al. Škola a súčasnosť. Nitra: UKF PF, 2001. ISBN 80-8050-468-7.
STERNBERG, R.J. Kognitívní psychologie. Praha: Portál, 1999