Hlavným cieľom bakalárskej práce bolo vytvorenie interaktívnej aplikácie v prostredí Wolfram Mathematica, ktorá je určená predovšetkým pre študentov, ako pomocná aplikácia popri štúdiu matematiky. Obsah práce taktiež obsahuje popis príkazov, ktoré boli využité pri písaní programu
Anotace v angličtině
The main objective of this thesis was to create interactive applications in the enviroment of Mathematica, which is intended primarily for students as a helper application while studying mathematics. Content of work also includes a description of the commands that were used when writing the program.
Klíčová slova
matematika, diferenciálna geometria, Frenetov trojhran, aplikácie, flexia, torzia
Hlavným cieľom bakalárskej práce bolo vytvorenie interaktívnej aplikácie v prostredí Wolfram Mathematica, ktorá je určená predovšetkým pre študentov, ako pomocná aplikácia popri štúdiu matematiky. Obsah práce taktiež obsahuje popis príkazov, ktoré boli využité pri písaní programu
Anotace v angličtině
The main objective of this thesis was to create interactive applications in the enviroment of Mathematica, which is intended primarily for students as a helper application while studying mathematics. Content of work also includes a description of the commands that were used when writing the program.
Klíčová slova
matematika, diferenciálna geometria, Frenetov trojhran, aplikácie, flexia, torzia
Krátce uveďte základní pojmy diferenciální geometrie.
Uveďte a popište potřebné příkazy programu Mathematica.
Vytvořte interaktivní aplikaci, jejímž vstupem bude uživatelem parametricky zadaná prostorová křivka a výstupem a) vypočítaná její flexe a torze, b) zobrazená křivka a průvodní trojhran (Frenetův repér) postupně v každém bodě dané křivky.
Pro popularizaci nahraďte repér nějakým objektem (letadlo, vozík horské dráhy apod.)
Vyhledejte na webu applet podobný s Vámi vytvořenou aplikací a porovnejte je.
Zásady pro vypracování
Krátce uveďte základní pojmy diferenciální geometrie.
Uveďte a popište potřebné příkazy programu Mathematica.
Vytvořte interaktivní aplikaci, jejímž vstupem bude uživatelem parametricky zadaná prostorová křivka a výstupem a) vypočítaná její flexe a torze, b) zobrazená křivka a průvodní trojhran (Frenetův repér) postupně v každém bodě dané křivky.
Pro popularizaci nahraďte repér nějakým objektem (letadlo, vozík horské dráhy apod.)
Vyhledejte na webu applet podobný s Vámi vytvořenou aplikací a porovnejte je.
Seznam doporučené literatury
GRAY, A. a kol. Modern Differential Geometry of Curves and Surfaces with Mathematica. Boca Raton : Chapman\&Hall/CRC, 2006. ISBN 1-58488-448-7
KLUVÁNEK I., MIŠÍK L., ŠVEC M. Matematika I; Bratislava, SVTL, 1959
CHRAMCOV B. Základy práce v prostředí Mathematica; Zlín, UTB FAI, 2006. ISBN 80-7318-510-5
BUDINSKÝ B., KEPR B. Základy diferenciální geometrie s technickými aplikacemi; Praha, SNTL, 1970
KOHOUT V; Diferenciální geometrie; Praha, SNTL, 1971
Wolfram MathWorld \matsymb{lbrack}online\matsymb{rbrack}. 2013 \matsymb{lbrack}cit. 2015-02-06\matsymb{rbrack}. Dostupné z WWW: \matsymb{lbrack}http://mathworld.wolfram.com/Curvature.html\matsymb{rbrack}.
Seznam doporučené literatury
GRAY, A. a kol. Modern Differential Geometry of Curves and Surfaces with Mathematica. Boca Raton : Chapman\&Hall/CRC, 2006. ISBN 1-58488-448-7
KLUVÁNEK I., MIŠÍK L., ŠVEC M. Matematika I; Bratislava, SVTL, 1959
CHRAMCOV B. Základy práce v prostředí Mathematica; Zlín, UTB FAI, 2006. ISBN 80-7318-510-5
BUDINSKÝ B., KEPR B. Základy diferenciální geometrie s technickými aplikacemi; Praha, SNTL, 1970
KOHOUT V; Diferenciální geometrie; Praha, SNTL, 1971
Wolfram MathWorld \matsymb{lbrack}online\matsymb{rbrack}. 2013 \matsymb{lbrack}cit. 2015-02-06\matsymb{rbrack}. Dostupné z WWW: \matsymb{lbrack}http://mathworld.wolfram.com/Curvature.html\matsymb{rbrack}.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomant prezentoval před komisí hlavní cíle a výsledky své bakalářské práce.
Prezentace jako celek působila dobrým dojmem.
Součástí prezentace byla také praktická ukázka.
Následně byl student seznámen s posudky vedoucího a oponenta bakalářské práce.
Komise vznesla k obhajobě následující dotazy:
1) Prof. Dostál: Pro koho je práce určena?
2) Ing. Dulík: Co vás vedlo k výběru tohoto tématu?
Diplomant na dotazy reagoval pohotově.