Bakalářská práce popisuje grafické programy Blender a Gimp. Jsou zde vysvětleny především nástroje na renderování a úpravu finálního snímků. K renderování jsou využity dva nejvyužívanější renderovací algoritmy programu: Blender Render a Cycles.
Mimo popis samotného renderování a úpravy snímků se v bakalářské práci také nachází základní informace o programech, konkurencí, nástrojích a grafickém prostředí. Praktická část se zabývá scénou exteriéru a interiéru. U každé scény je popsaný postup od nastavování materiálů, renderování, nasvětlování až po finální úpravu v Blenderu a Gimpu. V závěru práce jsou porovnány vytvořené snímky společně s výhodami a nevýhodami jednotlivých renderovacích enginů.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to describe graphical programs Blender and Gimp. There are primarily explained its tools for rendering and post processing. The renders are done in the most frequently used engines: Blender Render and Cycles.
Apart from the main description of the rendering and post processing process, this paper also contains a basic information about the program itself, competition, its tools and also a description of the user interface. Practical part of this paper deals with an interior and exterior scene. Each scene has a description in this paper for the material setup, rendering, lighting and post processing in Blender and Gimp. Last part contains a comparison between the final result and a post-processed result. Final comparison between rendering engines describes individual advantages and disadvantages.
Bakalářská práce popisuje grafické programy Blender a Gimp. Jsou zde vysvětleny především nástroje na renderování a úpravu finálního snímků. K renderování jsou využity dva nejvyužívanější renderovací algoritmy programu: Blender Render a Cycles.
Mimo popis samotného renderování a úpravy snímků se v bakalářské práci také nachází základní informace o programech, konkurencí, nástrojích a grafickém prostředí. Praktická část se zabývá scénou exteriéru a interiéru. U každé scény je popsaný postup od nastavování materiálů, renderování, nasvětlování až po finální úpravu v Blenderu a Gimpu. V závěru práce jsou porovnány vytvořené snímky společně s výhodami a nevýhodami jednotlivých renderovacích enginů.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to describe graphical programs Blender and Gimp. There are primarily explained its tools for rendering and post processing. The renders are done in the most frequently used engines: Blender Render and Cycles.
Apart from the main description of the rendering and post processing process, this paper also contains a basic information about the program itself, competition, its tools and also a description of the user interface. Practical part of this paper deals with an interior and exterior scene. Each scene has a description in this paper for the material setup, rendering, lighting and post processing in Blender and Gimp. Last part contains a comparison between the final result and a post-processed result. Final comparison between rendering engines describes individual advantages and disadvantages.
Vypracujte literární rešerši na zadané téma. Tato rešerše bude obsahovat obecný popis rednerovacího procesu a post-processingu.
Seznamte se s programem Blender. Zaměřte pozornost zejména na renderovací engine Cycles a Blender Internal. Podrobně popište jejich základní nástroje a nastavitelné parametry.
V práci blíže specifikujte a popište nástroje post-processingu v programech Blender a Gimp.
Porovnejte vlastnosti a rozdíly renderovacích algoritmů na vymodelovaných scénách v Blenderu a uveďte jejich výhody a nevýhody.
V práci uveďte přehled grafických technik na úpravu vyrenderovaných obrázků v programech Blender a Gimp.
Zásady pro vypracování
Vypracujte literární rešerši na zadané téma. Tato rešerše bude obsahovat obecný popis rednerovacího procesu a post-processingu.
Seznamte se s programem Blender. Zaměřte pozornost zejména na renderovací engine Cycles a Blender Internal. Podrobně popište jejich základní nástroje a nastavitelné parametry.
V práci blíže specifikujte a popište nástroje post-processingu v programech Blender a Gimp.
Porovnejte vlastnosti a rozdíly renderovacích algoritmů na vymodelovaných scénách v Blenderu a uveďte jejich výhody a nevýhody.
V práci uveďte přehled grafických technik na úpravu vyrenderovaných obrázků v programech Blender a Gimp.
Seznam doporučené literatury
Blender \matsymb{lbrack}online\matsymb{rbrack}. 2005 \matsymb{lbrack}cit. 2015-01-26\matsymb{rbrack}. Dostupné z: http://www.blender.org/
POKORNÝ, Pavel a Jiří ŽÁRA. Blender: naučte se 3D grafiku. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: BEN - technická literatura, 2009, 286 s. ISBN 978-80-7300-244-2.
VYBÍRAL, Josef. Gimp: uživatelská příručka. 2. aktualiz. vyd. Brno: Computer Press, 2008, 223 s. ISBN 978-80-251-1945-7.
MULLEN, Tony. Mastering Blender. 2nd ed. Indianapolis: Wiley, c2013, xxv, 676 p., \matsymb{lbrack}16\matsymb{rbrack} p. of plates. Serious skills. ISBN 978-1-118-27540-5.
Gimp \matsymb{lbrack}online\matsymb{rbrack}. 2001 \matsymb{lbrack}cit. 2015-01-26\matsymb{rbrack}. Dostupné z: http://www.gimp.org/
JIŘÍ, Žára a Jiří ŽÁRA. Moderní počítačová grafika. Vyd 1. Brno: Computer Press, 2004, 609 s. ISBN 80-251-0454-0.
Seznam doporučené literatury
Blender \matsymb{lbrack}online\matsymb{rbrack}. 2005 \matsymb{lbrack}cit. 2015-01-26\matsymb{rbrack}. Dostupné z: http://www.blender.org/
POKORNÝ, Pavel a Jiří ŽÁRA. Blender: naučte se 3D grafiku. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: BEN - technická literatura, 2009, 286 s. ISBN 978-80-7300-244-2.
VYBÍRAL, Josef. Gimp: uživatelská příručka. 2. aktualiz. vyd. Brno: Computer Press, 2008, 223 s. ISBN 978-80-251-1945-7.
MULLEN, Tony. Mastering Blender. 2nd ed. Indianapolis: Wiley, c2013, xxv, 676 p., \matsymb{lbrack}16\matsymb{rbrack} p. of plates. Serious skills. ISBN 978-1-118-27540-5.
Gimp \matsymb{lbrack}online\matsymb{rbrack}. 2001 \matsymb{lbrack}cit. 2015-01-26\matsymb{rbrack}. Dostupné z: http://www.gimp.org/
JIŘÍ, Žára a Jiří ŽÁRA. Moderní počítačová grafika. Vyd 1. Brno: Computer Press, 2004, 609 s. ISBN 80-251-0454-0.
Přílohy volně vložené
DVD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student zodpověděl velmi dobře dotazy oponenta.
dr. Šilhavý Radek: Porovnával jste dva renderovací enginy. Jaká kritéria pro jejich porovnání jste volil? Který engine je podle Vás lepší?