Tato práce řeší problematiku kyberšikany na sociálních sítích. Cílem této práce je vytvořit přehlednou formou náhled do této problematiky. Práce se zaměřuje na zabezpečení účtů dvou nejznámějších sociálních sítích a rozdíly mezi tradiční šikanu a kyberšikanou. V ramci praktické části byla vytvořena internetová stránka, která má lidem jednoduchou formou osvětlit problematiku kyberšikany a bezpečnosti na sociálních sítích. V rámci internetové stránky bylo využito i na internetu volně dostupných audiovizuálních naučných materiálů.
Anotace v angličtině
This thesis solves the issue of cyberbullying on social networks. Objective of this thesis is to create a transparent form of insight into this issue. The work focuses on the security of accounts within two best-known social networks and differences between traditional bullying and cyberbullying. In the practical part was created a website that has a task to illuminate people with the issues of cyberbullying and safety on social networks by a simple way. Within the website was also used freely available audiovisual educational materials on the Internet.
Klíčová slova
kyberšikana, sociální sítě, agresor, oběť, internet
Klíčová slova v angličtině
cyberbullying, social networks, aggressor, victim, internet
Rozsah průvodní práce
61 s. (57 121 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce řeší problematiku kyberšikany na sociálních sítích. Cílem této práce je vytvořit přehlednou formou náhled do této problematiky. Práce se zaměřuje na zabezpečení účtů dvou nejznámějších sociálních sítích a rozdíly mezi tradiční šikanu a kyberšikanou. V ramci praktické části byla vytvořena internetová stránka, která má lidem jednoduchou formou osvětlit problematiku kyberšikany a bezpečnosti na sociálních sítích. V rámci internetové stránky bylo využito i na internetu volně dostupných audiovizuálních naučných materiálů.
Anotace v angličtině
This thesis solves the issue of cyberbullying on social networks. Objective of this thesis is to create a transparent form of insight into this issue. The work focuses on the security of accounts within two best-known social networks and differences between traditional bullying and cyberbullying. In the practical part was created a website that has a task to illuminate people with the issues of cyberbullying and safety on social networks by a simple way. Within the website was also used freely available audiovisual educational materials on the Internet.
Klíčová slova
kyberšikana, sociální sítě, agresor, oběť, internet
Klíčová slova v angličtině
cyberbullying, social networks, aggressor, victim, internet
Zásady pro vypracování
Proveďte rešerši informačních zdrojů na téma kyberšikany na sociálních sítích.
Definujte klíčové oblasti, které jsou výchozí pro vznik kyberšikany.
Analyzujte jednotlivé problémy sociálních sítí spojených s kyberšikanou (využijte různé druhy šetření).
Stanovte doporučení pro konkrétní typové situace a tyto realizujte formou metodického dokumentu.
Proveďte kritickou diskusi nad projektem a práci vyhodnoťte.
Zásady pro vypracování
Proveďte rešerši informačních zdrojů na téma kyberšikany na sociálních sítích.
Definujte klíčové oblasti, které jsou výchozí pro vznik kyberšikany.
Analyzujte jednotlivé problémy sociálních sítí spojených s kyberšikanou (využijte různé druhy šetření).
Stanovte doporučení pro konkrétní typové situace a tyto realizujte formou metodického dokumentu.
Proveďte kritickou diskusi nad projektem a práci vyhodnoťte.
Seznam doporučené literatury
ČERNÁ, Alena a kol. Kyberšikana: průvodce novým fenoménem. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013. 150 s. Psyché. ISBN 978-80-210-6374-7.
ROGERS, Vanessa. Kyberšikana: pracovní materiály pro učitele a žáky i studenty. Vyd. 1. Editor Alena Černá. Překlad Ondřej Vágner. Praha: Portál, 2011, 97 s. Psyché (Grada). ISBN 978-807-3679-842.
VAŠUTOVÁ, Maria a kol. Proměny šikany ve světě nových médií. Vyd. 1. Ostrava: Filozofická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2010. 225 s. ISBN 978-80-7368-858-5.
HOLLÁ, Katarína. Kyberšikana. 1. vyd. Bratislava: IRIS, 2013, 111 s., \matsymb{lbrack}11\matsymb{rbrack} s. příl. ISBN 978-80-8153-011-1.
ECKERTOVÁ, Lenka a Daniel DOČEKAL. Bezpečnost dětí na internetu: rádce zodpovědného rodiče. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2013, 224 s. ISBN 978-80-251-3804-5.
BURDOVÁ, Eva, TRAXLER, Jan. Bezpečně na internetu. Vyd. 1. Praha: Středočeský kraj, 2014. 43 s. ISBN 978-80-904864-9-2.
SZOTKOWSKI, René. KOPECKÝ, Kamil. Nebezpečí internetové komunikace IV: průvodce novým fenoménem. 1. vyd. Editor Alena Černá. Překlad Ondřej Vágner. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013, 150 s. Psyché (Grada). ISBN 978-802-4439-112.
Seznam doporučené literatury
ČERNÁ, Alena a kol. Kyberšikana: průvodce novým fenoménem. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013. 150 s. Psyché. ISBN 978-80-210-6374-7.
ROGERS, Vanessa. Kyberšikana: pracovní materiály pro učitele a žáky i studenty. Vyd. 1. Editor Alena Černá. Překlad Ondřej Vágner. Praha: Portál, 2011, 97 s. Psyché (Grada). ISBN 978-807-3679-842.
VAŠUTOVÁ, Maria a kol. Proměny šikany ve světě nových médií. Vyd. 1. Ostrava: Filozofická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2010. 225 s. ISBN 978-80-7368-858-5.
HOLLÁ, Katarína. Kyberšikana. 1. vyd. Bratislava: IRIS, 2013, 111 s., \matsymb{lbrack}11\matsymb{rbrack} s. příl. ISBN 978-80-8153-011-1.
ECKERTOVÁ, Lenka a Daniel DOČEKAL. Bezpečnost dětí na internetu: rádce zodpovědného rodiče. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2013, 224 s. ISBN 978-80-251-3804-5.
BURDOVÁ, Eva, TRAXLER, Jan. Bezpečně na internetu. Vyd. 1. Praha: Středočeský kraj, 2014. 43 s. ISBN 978-80-904864-9-2.
SZOTKOWSKI, René. KOPECKÝ, Kamil. Nebezpečí internetové komunikace IV: průvodce novým fenoménem. 1. vyd. Editor Alena Černá. Překlad Ondřej Vágner. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013, 150 s. Psyché (Grada). ISBN 978-802-4439-112.
Přílohy volně vložené
DVD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student seznámil komisi s výsledky své diplomové práce. Poté byly prezentovány posudky vedoucího a oponenta a byla vedena rozprava k diplomové práci. V rámci rozpravy byly položeny následující dotazy:
Téma je zpracováno dostatečně přehledně, nicméně se v textu objevují pravopisné chyby, které snižují její úroveň. (doc. Jašek)
Řešil jste někdy kyberšikanu v praxi? Jak byste řešil tuto situaci, kterou jsem zažil u nás ve škole: Přidal jsem si na Facebooku mezi přátele jednoho učitele. Jeho komentáře k různým fotografiím žákyň, které měl v přátelích, byly nechutné, sdílel docela odvážné fotografie dívek. Pak jsem mu sdělil, že jsem si ho přidal mezi přátele a proč píše takové komentáře. Jeho odpověď byla, že facebook nikdy nepoužíval. Pod jeho jménem vystupoval jeden žák, který se za něho vydával - kyberšikana vůči učiteli. Profil se pak podařilo smazat, ale kdykoliv a kdokoliv může komukoliv účet vystavit a takto šikanovat. (Mgr. Pospíšil)
V první řadě je kyberšikanu třeba řešit v rodině, výchovou a prevence. (doc. Jašek)
Vaše práce se mi líbí, že jste zaměřil na jednu z částí kyberprostoru, tedy konkrétně na šikanu. Jak byste definoval systém v kyberprostoru, např. dům? (prof. Dvořák)
Student zodpověděl na dotazy.