Cílem této práce je vytvoření didaktické pomůcky pro střední školy, která žákům přiblíží základy práce v různých prostředích pro tvorbu webových stránek.
Nejdříve byl realizován průzkum, při němž bylo použito metody sběru dat pomocí dotazníků. Na základě vyhodnocení odpovědí byl vytvořen elektronický kurz po třech prostředích pro tvorbu webových stránek strukturním editoru PSPad, WYSIWYG editoru Microsoft Expression Web 4 a online službě Webnode. Elektronický kurz strukturovaný do lekcí byl aplikován na střední škole a ověřen opět pomocí dotazníků.
Vytvořené řešení poskytuje možnost nasadit kurz do výuky na různých typech středních škol s možností rozdělit jej na více částí dle individuálních potřeb jednotlivých škol. Jeho použití nevyžaduje jiných didaktických prostředků, než počítače.
Hlavním výsledkem této práce je zjištění, že žáci, kteří kurzem prošli, jej hodnotili jako přínosný, přiměřeně rychlý a obsahově adekvátní, a že na jeho základě pochopili, jak v jednotlivých prostředích pracovat.
Annotation in English
The aim of this work is to create teaching aid for secondary school pupils and bring them closer to the basics of working in different environments for creating web pages.
First, the survey was conducted, during which it was applied method of data collection using questionnaires. Based on the evaluation of the responses has been developed electro-nic course after three environments for creating web pages - structural PSPad editor, WYSIWYG editor Microsoft Expression Web 4 and online service Webnode. Electronic course divided into lessons was applied in high school, and checked again using questi-onnaires.
Developed solution provides the ability to deploy a course into the curriculum of different types of schools with the possibility to divide it into several parts according to the indivi-dual needs of individual schools. Its use does not require other teaching resources than computers.
The main result of this study is the finding that students who passed the course, rated it as beneficial, reasonably quick and substantively adequate, and that based on it they unders-tood how to work in different environments.
Keywords
didaktické prostředky, učební pomůcky, didaktická technika, HTML editor, WYSIWYG, tvorba WWW stránek, PSPad editor, Microsoft Expression Web 4, Webnode
Keywords in English
didactic resources, teaching aids, didactic technique, HTML editor, WYSIWYG,creation of websites, PSPad editor, Microsoft Expression Web 4, Webnode
Length of the covering note
118 s. (145 483 znaků)
Language
CZ
Annotation
Cílem této práce je vytvoření didaktické pomůcky pro střední školy, která žákům přiblíží základy práce v různých prostředích pro tvorbu webových stránek.
Nejdříve byl realizován průzkum, při němž bylo použito metody sběru dat pomocí dotazníků. Na základě vyhodnocení odpovědí byl vytvořen elektronický kurz po třech prostředích pro tvorbu webových stránek strukturním editoru PSPad, WYSIWYG editoru Microsoft Expression Web 4 a online službě Webnode. Elektronický kurz strukturovaný do lekcí byl aplikován na střední škole a ověřen opět pomocí dotazníků.
Vytvořené řešení poskytuje možnost nasadit kurz do výuky na různých typech středních škol s možností rozdělit jej na více částí dle individuálních potřeb jednotlivých škol. Jeho použití nevyžaduje jiných didaktických prostředků, než počítače.
Hlavním výsledkem této práce je zjištění, že žáci, kteří kurzem prošli, jej hodnotili jako přínosný, přiměřeně rychlý a obsahově adekvátní, a že na jeho základě pochopili, jak v jednotlivých prostředích pracovat.
Annotation in English
The aim of this work is to create teaching aid for secondary school pupils and bring them closer to the basics of working in different environments for creating web pages.
First, the survey was conducted, during which it was applied method of data collection using questionnaires. Based on the evaluation of the responses has been developed electro-nic course after three environments for creating web pages - structural PSPad editor, WYSIWYG editor Microsoft Expression Web 4 and online service Webnode. Electronic course divided into lessons was applied in high school, and checked again using questi-onnaires.
Developed solution provides the ability to deploy a course into the curriculum of different types of schools with the possibility to divide it into several parts according to the indivi-dual needs of individual schools. Its use does not require other teaching resources than computers.
The main result of this study is the finding that students who passed the course, rated it as beneficial, reasonably quick and substantively adequate, and that based on it they unders-tood how to work in different environments.
Keywords
didaktické prostředky, učební pomůcky, didaktická technika, HTML editor, WYSIWYG, tvorba WWW stránek, PSPad editor, Microsoft Expression Web 4, Webnode
Keywords in English
didactic resources, teaching aids, didactic technique, HTML editor, WYSIWYG,creation of websites, PSPad editor, Microsoft Expression Web 4, Webnode
Research Plan
Zpracujte literární rešerši na dané téma z oblasti didaktických pomůcek.
Proveďte analýzu programů pro tvorbu webových stránek nejčastěji používaných na středních školách.
Stručně popište programy pro tvorbu webových stránek nejčastěji používaných na těchto středních školách.
Na základě získaných informaci vytvořte průvodce základy práce v programech pro tvorbu webových stránek pro střední školy. Vytvořeného průvodce aplikujte v praxi.
Prakticky ověřte průvodce pomocí dotazníků.
Research Plan
Zpracujte literární rešerši na dané téma z oblasti didaktických pomůcek.
Proveďte analýzu programů pro tvorbu webových stránek nejčastěji používaných na středních školách.
Stručně popište programy pro tvorbu webových stránek nejčastěji používaných na těchto středních školách.
Na základě získaných informaci vytvořte průvodce základy práce v programech pro tvorbu webových stránek pro střední školy. Vytvořeného průvodce aplikujte v praxi.
Prakticky ověřte průvodce pomocí dotazníků.
Recommended resources
ŠESTÁKOVÁ, Lucie. WordPress: vlastní web bez programování. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2013, 248 s. ISBN 978-80-251-3832-8.
CASTRO, Elizabeth a Bruce HYSLOP. HTML5 a CSS3: názorný průvodce tvorbou WWW stránek. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2012, 439 s. ISBN 978-80-251-3733-8.
DOMES, Martin a Bruce HYSLOP. Tvorba WWW stránek pro úplné začátečníky: názorný průvodce tvorbou WWW stránek. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2008, 246 s. ISBN 978-80-251-2160-3.
BROWN, Tiffany B, Kerry BUTTERS a Sandeep PANDA. HTML5 okamžitě. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2014, 256 s. ISBN 978-80-251-4296-7.
JANOVSKÝ, Dušan. Jak psát web \matsymb{lbrack}online\matsymb{rbrack}. 2015 \matsymb{lbrack}cit. 2015-01-27\matsymb{rbrack}. Dostupné z: http://www.jakpsatweb.cz/
ŠTEFANC, Damijan, Jasna MAŽGON, Lerryn COLDWELL, Lin-sang CHEUNG, Yee Han Peter JOONG a Thomas G. RYAN. Use of Educational Materials in Slovenian Secondary Technical Education: The Perspectives of Teachers and Students. ISBN 10.1007/978-94-6091-906-0_19.
TUDOR, Sofia Loredana, Lin-sang CHEUNG a DANIEL ROBIN. A study on the efficiency of using combined modern and traditional didactic strategies: perspectives of teachers and students. ISBN 10.1016/b978-0-08-041371-6.50017-1.
Recommended resources
ŠESTÁKOVÁ, Lucie. WordPress: vlastní web bez programování. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2013, 248 s. ISBN 978-80-251-3832-8.
CASTRO, Elizabeth a Bruce HYSLOP. HTML5 a CSS3: názorný průvodce tvorbou WWW stránek. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2012, 439 s. ISBN 978-80-251-3733-8.
DOMES, Martin a Bruce HYSLOP. Tvorba WWW stránek pro úplné začátečníky: názorný průvodce tvorbou WWW stránek. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2008, 246 s. ISBN 978-80-251-2160-3.
BROWN, Tiffany B, Kerry BUTTERS a Sandeep PANDA. HTML5 okamžitě. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2014, 256 s. ISBN 978-80-251-4296-7.
JANOVSKÝ, Dušan. Jak psát web \matsymb{lbrack}online\matsymb{rbrack}. 2015 \matsymb{lbrack}cit. 2015-01-27\matsymb{rbrack}. Dostupné z: http://www.jakpsatweb.cz/
ŠTEFANC, Damijan, Jasna MAŽGON, Lerryn COLDWELL, Lin-sang CHEUNG, Yee Han Peter JOONG a Thomas G. RYAN. Use of Educational Materials in Slovenian Secondary Technical Education: The Perspectives of Teachers and Students. ISBN 10.1007/978-94-6091-906-0_19.
TUDOR, Sofia Loredana, Lin-sang CHEUNG a DANIEL ROBIN. A study on the efficiency of using combined modern and traditional didactic strategies: perspectives of teachers and students. ISBN 10.1016/b978-0-08-041371-6.50017-1.
Enclosed appendices
1 DVD
Appendices bound in thesis
-
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Student seznámil komisi s výsledky své diplomové práce. Poté byly prezentovány posudky vedoucího a oponentky a byla vedena rozprava k diplomové práci. V rámci rozpravy byly položeny následující dotazy:
Zvažte možnost umístění vytvořených didaktických pomůcek do vhodného LMS a promyslete koncepci výuky v tomto systému, jako podpory při opakování nebo doučování pomocí těchto pomůcek. Co by bylo nutné dopracovat, aby pomůcky byly takto použitelné? Do kterého konkrétního LMS (s jakým máte zkušenosti a byl by na SŠ použitelný) byste své pomůcky zařadil. (doc. Kostolányová)
V rámci RVP pro gymnázia je Informatika a informační a komunikační technologie ve všech ročnících označena V, tedy zařazení stanovuje ŠVP, zatímco téměř u všech ostatních vzdělávacích oblastí je P, tedy nutnost zařazení v příslušném ročníku. Doporučil byste zařazení Informatiky spíše v počátku studia nebo koncem studia a proč? V charakteristice software Microsoft Expression Web uvádíte, že software nabízí funkci snippets a vestavěnou SEO optimalizaci. Popište o co se jedná. V kapitole Zajištění vstupních dat docházíte k zajímavému zjištění, že vyučující na středních školách v drtivé většině používají PSPad a přitom více jak 3/4 vyučujících má zkušenosti s redakčními systémy. Čím si vysvětlujete tento rozpor? Průvodce je uložen ve formě SWF souborů vytvořených pomocí Adobe Captative. Popište laikovi postup otevření těchto souborů, tj. např. jestli je potřeba speciální prohlížeč, zda je nutné něco nainstalovat apod. Vyhodnoťte spokojenost uživatelů s vámi vytvořenou didaktickou pomůckou, otázky 12 až 15, str. 105, 106. (dr. Perůtka)
Student zodpověděl na všechny dotazy.