Teoretická část diplomové práce hodnotí současnou kvalitu výuky programování na středních školách. Dále zpracovává porovnání algoritmických nástrojů a následně dle kritérií vybírá z nich nejvhodnějšího adepta pro základní výuku algoritmizace studentů středních škol. Praktická část obsahuje mnou vypracované metodické listy, které mohou posloužit jako opora řadě učitelům, kteří budou mít zájem tuto oblast realizovat ve své výuce. Metodické listy mají stoupající obtížnost a logicky na sebe navazují. Závěrečná část diplomové práce se věnuje realizaci metodických listů ve výuce a s tím souvisejícím zhodnocením.
Anotace v angličtině
The theoretical part of the thesis evaluates the current quality of teaching programming in high schools. Further processing algorithmic comparison tools, and subsequently by criteria selects the most appropriate of these aspirant for basic training algorithmisation high school students. The practical part includes methodology sheets developer by me that can serve as support for a number of teachers who will be interested in this area to implement in their teaching. Metho-dological sheets have difficulty rising and logically connected to each other. The final part of the thesis deals with the realization of methodological papers in the classroom and the related evaluation.
Klíčová slova
Algoritmické myšlení, metodické listy, programování, Scratch, střední škola
Klíčová slova v angličtině
Algorithmic thinking, methodological sheets, programming, Scratch, high school
Rozsah průvodní práce
75 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Teoretická část diplomové práce hodnotí současnou kvalitu výuky programování na středních školách. Dále zpracovává porovnání algoritmických nástrojů a následně dle kritérií vybírá z nich nejvhodnějšího adepta pro základní výuku algoritmizace studentů středních škol. Praktická část obsahuje mnou vypracované metodické listy, které mohou posloužit jako opora řadě učitelům, kteří budou mít zájem tuto oblast realizovat ve své výuce. Metodické listy mají stoupající obtížnost a logicky na sebe navazují. Závěrečná část diplomové práce se věnuje realizaci metodických listů ve výuce a s tím souvisejícím zhodnocením.
Anotace v angličtině
The theoretical part of the thesis evaluates the current quality of teaching programming in high schools. Further processing algorithmic comparison tools, and subsequently by criteria selects the most appropriate of these aspirant for basic training algorithmisation high school students. The practical part includes methodology sheets developer by me that can serve as support for a number of teachers who will be interested in this area to implement in their teaching. Metho-dological sheets have difficulty rising and logically connected to each other. The final part of the thesis deals with the realization of methodological papers in the classroom and the related evaluation.
Klíčová slova
Algoritmické myšlení, metodické listy, programování, Scratch, střední škola
Klíčová slova v angličtině
Algorithmic thinking, methodological sheets, programming, Scratch, high school
Zásady pro vypracování
Zhodnoťte současnou kvalitu výuky programování na středních školách.
Analyzujte používané algoritmické nástroje pro výuku programování na středních školách.
Zvolte kritéria, která ovlivňují výuku programování, a pomocí nich vyberte nejvhodnější algoritmický nástroj.
Vytvořte odpovídající metodické listy, jejíchž zadání bude mít stoupající obtížnost.
Realizujte vytvořené metodické listy ve výuce.
Vyhodnoťte výsledky realizace.
Zásady pro vypracování
Zhodnoťte současnou kvalitu výuky programování na středních školách.
Analyzujte používané algoritmické nástroje pro výuku programování na středních školách.
Zvolte kritéria, která ovlivňují výuku programování, a pomocí nich vyberte nejvhodnější algoritmický nástroj.
Vytvořte odpovídající metodické listy, jejíchž zadání bude mít stoupající obtížnost.
Realizujte vytvořené metodické listy ve výuce.
Vyhodnoťte výsledky realizace.
Seznam doporučené literatury
VLADIMÍRA SEHNALOVÁ, Anna Závadská. Metodika výuky informatiky na 2. stupni základních škol a středních školách z pohledu pedagogické praxe - náměty pro začínajícího učitele. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2010. ISBN 978-807-3688-912.
VIRIUS, Miroslav. Základy algoritmizace. Vyd. 2., přeprac. Praha: Česká technika - nakladatelství ČVUT, 2008. ISBN 978-800-1040-034.
ANDREJ BLAHO, Ivan Kalaš a \matsymb{lbrack}překlad Jiří VANÍČEK\matsymb{rbrack}. Imagine Logo: učebnice programování pro děti. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2006. ISBN 80-251-1015-X.
RESNICK, M., Scratch.mit.edu \matsymb{lbrack}online\matsymb{rbrack} \matsymb{lbrack}cit. 2015-01-12\matsymb{rbrack}. Getting Started Guide. Dostupné z WWW: http://download.scratch.mit.edu/ScratchGettingStartedv14.pdf
BOTEK, Zdeněk. Základy informačních technologií. Vyd. 1. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2013. ISBN 978-807-4543-135.
PECINOVSKÝ, Rudolf. Hrajeme si s Baltíkem - učebnice programování pro děti i jejich rodiče. SGP, 2000.
PECINOVSKÝ, Rudolf. Učebnice programování - základy algoritmizace: Učebnice s příklady v Turbo Pascalu a Borland C. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 1997, 177 s. ISBN 80-716-9577-7.
Seznam doporučené literatury
VLADIMÍRA SEHNALOVÁ, Anna Závadská. Metodika výuky informatiky na 2. stupni základních škol a středních školách z pohledu pedagogické praxe - náměty pro začínajícího učitele. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2010. ISBN 978-807-3688-912.
VIRIUS, Miroslav. Základy algoritmizace. Vyd. 2., přeprac. Praha: Česká technika - nakladatelství ČVUT, 2008. ISBN 978-800-1040-034.
ANDREJ BLAHO, Ivan Kalaš a \matsymb{lbrack}překlad Jiří VANÍČEK\matsymb{rbrack}. Imagine Logo: učebnice programování pro děti. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2006. ISBN 80-251-1015-X.
RESNICK, M., Scratch.mit.edu \matsymb{lbrack}online\matsymb{rbrack} \matsymb{lbrack}cit. 2015-01-12\matsymb{rbrack}. Getting Started Guide. Dostupné z WWW: http://download.scratch.mit.edu/ScratchGettingStartedv14.pdf
BOTEK, Zdeněk. Základy informačních technologií. Vyd. 1. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2013. ISBN 978-807-4543-135.
PECINOVSKÝ, Rudolf. Hrajeme si s Baltíkem - učebnice programování pro děti i jejich rodiče. SGP, 2000.
PECINOVSKÝ, Rudolf. Učebnice programování - základy algoritmizace: Učebnice s příklady v Turbo Pascalu a Borland C. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 1997, 177 s. ISBN 80-716-9577-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka seznámila komisi s výsledky své diplomové práce. Poté byly prezentovány posudky vedoucího a oponenta a byla vedena rozprava k diplomové práci. V rámci rozpravy byly položeny následující dotazy:
Je opravdu nezbytné v metodickém listu, který je stěžejním praktickým výstupem DP, citovat, co to je samostatná práce žáků, funkce REPEAT a UNTIL programu Scratch, popřípadě operátory v tom samém programu, místo jejich popisu vlastními slovy? Uvedený dotazník lze považovat pouze za nástin, zda učitelé používají programovací jazyky a dotazník tak využít pro vstupní hypotézy a zpracování DP, nikoliv jako ukazatel hodnocení kvality výuky na SŠ. Uvedený vzorek respondentů by byl v tomto ohledu také nedostatečný. (dr. Sedláček)
Je škoda že na ověření práce byl prostor jen 2 hodiny. (doc. Botek)
Výuku algoritimizace by šlo aplikovat nástrojem SCRATCH na druhý stupeň ZŠ? (dr. Chramcov)
Nalézt prostor na ověřevání na středních školách bývá obtížné s ohledem na počet dotazníků, které školy dostávají (dr. Janalík)
Studentka zodpověděla všechny dotazy.