V současné době se Internet marketing stává všudypřítomnou strategií, jak pro podniky nadnárodní, tak malé a střední. Společnosti zavádějí tuto strategii do svých již tradičních strategií z řady různých důvodů; ke zvýšení svých příjmů, zlepšení jejich interakce se zákazníky, apod. Bohužel, pokud jde o e-marketing, představy zákazníků jsou často odlišné od očekávání společností. Neúspěch z neuspokojených očekávání má své kořeny v neúčinné a neefektivním způsobem nasazené strategii společností.
Společnost, která se může pyšnit svými úspěchy v e-marketingu a má globální uznání je Unilever. Unilever má mnoho divizí po celém světě, svou pozornost vytváří v závislosti na kulturní odlišnosti daných lokalit. Unilever Ghana je jednou z takových divizí, nacházející se v západní části Afriky. Společnost má pobočky ve všech deseti oblastech Ghany. Unilever Ghana vyrábí jak spotřební, tak drogistické zboží. Unilever je považován za společnost s dlouhodobou tradicí v Ghaně, díky různorodosti svých produktů.
Tento projekt představuje teoretický základ pro e-marketingové strategie Unilever Ghana. Úvodní analytická část je primárně zaměřena na využití internetu v Ghaně. V projektové části byla provedena hloubková analýza očekávání a vnímání zákazníků, zaměřena především na využívání internetu na on-line nákupy, a to pomocí statistického nástroje SPSS, Fisherova exaktního testu závislosti algoritmů. Test závislostí je zaměřen na věk, úroveň vzdělání, stav příjmů, dále na vliv pohlaví a velikost on-line nákupního chování zákazníků v Ghaně. Bylo prokázáno, že statisticky existuje závislost výše uvedených proměnných při využívání Internetu v Ghaně. V souladu s tím, projekt identifikoval slabá místa v e-marketingových strategiích ve společnosti Unilever Ghana, analyzoval hloubku jejich slabosti a navrhl pragmatická opatření pro rychlejší růst a udržení si zákazníků. Projekt zvažuje časová, nákladová a riziková hlediska při jeho formulaci a provádění. V projektu byla zjištěna prospěšnost pro restrukturalizaci nového e-marketingového nástroje pro společnost Unilever Ghana.
Anotace v angličtině
Internet marketing is becoming a pervasive strategy adopted by both Multinational and Small and Medium sized companies in this recent times. Companies introduce this strategy into their already traditional strategies for a number of reasons; to increase their profit base, increase their interaction with customers, and others. This notwithstanding, some customers are still derailed in their expectations from companies in terms of e-marketing. The bane of the unsatisfied expectations is rooted in the inefficient and ineffective manner these strate-gies are deployed by companies.
One company that prides itself in e-marketing and has a global recognition is Unilever. Uni-lever has many divisions across the world with varied focal attention depending on the cultural identification of the locality. Unilever Ghana is one such division located in all the western part of Africa. The company has branches in all the ten regions of Ghana. Unilever Ghana produces both consumable and non-consumable goods. It is regarded as one of the long-standing companies in Ghana with variety of products.
This project presents a theoretical background of e-marketing strategies of Unilever Ghana. The project also presents an introductory analytical part fundamentally on internet usage in Ghana. The project did an in-depth analysis on the expectations and perceptions of cus-tomers towards the use of internet in online purchasing using the SPSS statistical tool with its Fisher's exact test of dependence algorithm. The dependence of Age, Educational level, income status as well as Gender with the magnitude of online buying behavior of custom-ers in Ghana was tested. It was statically proven that there is a dependence of the afore-mentioned variables against the use of internet in Ghana. In line with this, a project was embarked upon to identify the weak areas of e-marketing strategies in Unilever Ghana, analyze the depth of weakness and proffer pragmatic measures to practicalise the strategies for accelerated growth and customer retention. The project considered time, cost and risk in its formulation and execution. The project was found to be beneficial to Unilever Ghana in restructuring its e-marketing strategies.
V současné době se Internet marketing stává všudypřítomnou strategií, jak pro podniky nadnárodní, tak malé a střední. Společnosti zavádějí tuto strategii do svých již tradičních strategií z řady různých důvodů; ke zvýšení svých příjmů, zlepšení jejich interakce se zákazníky, apod. Bohužel, pokud jde o e-marketing, představy zákazníků jsou často odlišné od očekávání společností. Neúspěch z neuspokojených očekávání má své kořeny v neúčinné a neefektivním způsobem nasazené strategii společností.
Společnost, která se může pyšnit svými úspěchy v e-marketingu a má globální uznání je Unilever. Unilever má mnoho divizí po celém světě, svou pozornost vytváří v závislosti na kulturní odlišnosti daných lokalit. Unilever Ghana je jednou z takových divizí, nacházející se v západní části Afriky. Společnost má pobočky ve všech deseti oblastech Ghany. Unilever Ghana vyrábí jak spotřební, tak drogistické zboží. Unilever je považován za společnost s dlouhodobou tradicí v Ghaně, díky různorodosti svých produktů.
Tento projekt představuje teoretický základ pro e-marketingové strategie Unilever Ghana. Úvodní analytická část je primárně zaměřena na využití internetu v Ghaně. V projektové části byla provedena hloubková analýza očekávání a vnímání zákazníků, zaměřena především na využívání internetu na on-line nákupy, a to pomocí statistického nástroje SPSS, Fisherova exaktního testu závislosti algoritmů. Test závislostí je zaměřen na věk, úroveň vzdělání, stav příjmů, dále na vliv pohlaví a velikost on-line nákupního chování zákazníků v Ghaně. Bylo prokázáno, že statisticky existuje závislost výše uvedených proměnných při využívání Internetu v Ghaně. V souladu s tím, projekt identifikoval slabá místa v e-marketingových strategiích ve společnosti Unilever Ghana, analyzoval hloubku jejich slabosti a navrhl pragmatická opatření pro rychlejší růst a udržení si zákazníků. Projekt zvažuje časová, nákladová a riziková hlediska při jeho formulaci a provádění. V projektu byla zjištěna prospěšnost pro restrukturalizaci nového e-marketingového nástroje pro společnost Unilever Ghana.
Anotace v angličtině
Internet marketing is becoming a pervasive strategy adopted by both Multinational and Small and Medium sized companies in this recent times. Companies introduce this strategy into their already traditional strategies for a number of reasons; to increase their profit base, increase their interaction with customers, and others. This notwithstanding, some customers are still derailed in their expectations from companies in terms of e-marketing. The bane of the unsatisfied expectations is rooted in the inefficient and ineffective manner these strate-gies are deployed by companies.
One company that prides itself in e-marketing and has a global recognition is Unilever. Uni-lever has many divisions across the world with varied focal attention depending on the cultural identification of the locality. Unilever Ghana is one such division located in all the western part of Africa. The company has branches in all the ten regions of Ghana. Unilever Ghana produces both consumable and non-consumable goods. It is regarded as one of the long-standing companies in Ghana with variety of products.
This project presents a theoretical background of e-marketing strategies of Unilever Ghana. The project also presents an introductory analytical part fundamentally on internet usage in Ghana. The project did an in-depth analysis on the expectations and perceptions of cus-tomers towards the use of internet in online purchasing using the SPSS statistical tool with its Fisher's exact test of dependence algorithm. The dependence of Age, Educational level, income status as well as Gender with the magnitude of online buying behavior of custom-ers in Ghana was tested. It was statically proven that there is a dependence of the afore-mentioned variables against the use of internet in Ghana. In line with this, a project was embarked upon to identify the weak areas of e-marketing strategies in Unilever Ghana, analyze the depth of weakness and proffer pragmatic measures to practicalise the strategies for accelerated growth and customer retention. The project considered time, cost and risk in its formulation and execution. The project was found to be beneficial to Unilever Ghana in restructuring its e-marketing strategies.
Introduction
Define the objectives and the application methods used in the Master thesis.
Theoretical part
Prepare literature review focusing on e-marketing strategies.
Practical part
Briefly introduce Unilever Company in general and its e-marketing strategy.
Analyze and evaluate the recent trends of e-marketing in Ghana.
Prepare a comprehensive project to embark on re-engineering e-marketing strategies for Unilever in Ghana and evaluate the risk, cost and time nature of the project.
Conclusion
Zásady pro vypracování
Introduction
Define the objectives and the application methods used in the Master thesis.
Theoretical part
Prepare literature review focusing on e-marketing strategies.
Practical part
Briefly introduce Unilever Company in general and its e-marketing strategy.
Analyze and evaluate the recent trends of e-marketing in Ghana.
Prepare a comprehensive project to embark on re-engineering e-marketing strategies for Unilever in Ghana and evaluate the risk, cost and time nature of the project.
Conclusion
Seznam doporučené literatury
CHAFFEY, Dave a P. SMITH. Emarketing Excellence: planning and optimizing your digital marketing. 4th ed. London: Routedge, 2013, 613 p. ISBN 978-0-415-53335-5.
EVANS, Liana. Social media marketing: strategies for engaging in Facebook, Twitter and other social media. Indianapolis: Que, c2010, 342 s. ISBN 978-0-7897-4284-1.
RYAN, Damian. Understanding digital marketing: marketing strategies for engaging the digital generation. 3rd ed. London: Kogan Page, c2014, 409 s. ISBN 978-0-7494-7102-6.
STRAUSS, Juraj, Adel EL-ANSARY a Raymond FROST. E-marketing. 4th ed. Upper Saddle River, N.J: Pearson/Prentice Hall, c2006, 456 s. ISBN 0-13-148519-9.
VIANELLO, Silvia. Online consumer behavior in social media: successful strategies to get engagement, loyalty, and sharing behavior from your customers. Saarbrücken: LAP LAMBERT Academic Publishing, c2010, 274 s. ISBN 978-3-8433-5555-1.
Seznam doporučené literatury
CHAFFEY, Dave a P. SMITH. Emarketing Excellence: planning and optimizing your digital marketing. 4th ed. London: Routedge, 2013, 613 p. ISBN 978-0-415-53335-5.
EVANS, Liana. Social media marketing: strategies for engaging in Facebook, Twitter and other social media. Indianapolis: Que, c2010, 342 s. ISBN 978-0-7897-4284-1.
RYAN, Damian. Understanding digital marketing: marketing strategies for engaging the digital generation. 3rd ed. London: Kogan Page, c2014, 409 s. ISBN 978-0-7494-7102-6.
STRAUSS, Juraj, Adel EL-ANSARY a Raymond FROST. E-marketing. 4th ed. Upper Saddle River, N.J: Pearson/Prentice Hall, c2006, 456 s. ISBN 0-13-148519-9.
VIANELLO, Silvia. Online consumer behavior in social media: successful strategies to get engagement, loyalty, and sharing behavior from your customers. Saarbrücken: LAP LAMBERT Academic Publishing, c2010, 274 s. ISBN 978-3-8433-5555-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, plány, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Supervisor, Assoc. Prof. Pilík, 24 points:
Why did you choose such a big company for cooperation? Have you already consult your project with managers of the company? Answered completely
Reviewer, Assoc. Prof. Chovancová, 25 points:
You created three research questions those are presented on the page of 14; to modify the research question No 2 into: "What is the trust of customers towards e-marketing in Ghana?" Could you explain your opinion about ? Answered completely
Doc. Kubík: Doc. Popesko: Please, could you describe little bit more your respondents? How many respondents do you have? Answered completely
Ing. Kučera: Please, could you tell us, what is GDP in your country? Answered completely