Tato bakalářská práce se zabývá závažným problémem, a to finanční gramotností v oblasti životního pojištění. Cílem bakalářské části je zhodnocení úrovně lidí finanční gramotnosti rodin v České republice a vystihnutí největších chyb, kterých se dopouští při sjednávání životního pojištění. Práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část je zaměře-na na definice základních pojmů z oblasti finanční gramotnosti a životního pojištění společně s aktuálními pojistnými produkty, které nabízí české pojišťovny českým rodinám. V praktické části jsou uvedeny modelové případy tří sledovaných skupin, a to studentů, rodin s dětmi do 15 let a rodin s dětmi nad 15 let, dále je provedeno dotazníkové šetření zaměřené na finanční gramotnost obyvatel a následné zhodnocení výzkumu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with serious problem about financial literacy of people in the field of life insurance. The goal of my bachelor thesis is to evaluate the level of financial literacy of families in the Czech Republic and pointing out the biggest mistakes when arranging the life insurance. This thesis is devided into two parts. Theoretical part is focused on definition of basic terms of financial literacy and life insurance with current insuring products, which are offered by insurance companies to Czech families. In practical part there are case studies of three studied groups students, families with children under 15 years, families with children over 15 years. There is also questionaire focusing on financial literacy of inhabitants and further evaluation of research.
Klíčová slova
finanční gramotnost, finanční vzdělávání, životní pojištění, domácnosti, průzkum
Klíčová slova v angličtině
financial literacy, financial education, life insurance, households, research
Rozsah průvodní práce
71 s. (100 366 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá závažným problémem, a to finanční gramotností v oblasti životního pojištění. Cílem bakalářské části je zhodnocení úrovně lidí finanční gramotnosti rodin v České republice a vystihnutí největších chyb, kterých se dopouští při sjednávání životního pojištění. Práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část je zaměře-na na definice základních pojmů z oblasti finanční gramotnosti a životního pojištění společně s aktuálními pojistnými produkty, které nabízí české pojišťovny českým rodinám. V praktické části jsou uvedeny modelové případy tří sledovaných skupin, a to studentů, rodin s dětmi do 15 let a rodin s dětmi nad 15 let, dále je provedeno dotazníkové šetření zaměřené na finanční gramotnost obyvatel a následné zhodnocení výzkumu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with serious problem about financial literacy of people in the field of life insurance. The goal of my bachelor thesis is to evaluate the level of financial literacy of families in the Czech Republic and pointing out the biggest mistakes when arranging the life insurance. This thesis is devided into two parts. Theoretical part is focused on definition of basic terms of financial literacy and life insurance with current insuring products, which are offered by insurance companies to Czech families. In practical part there are case studies of three studied groups students, families with children under 15 years, families with children over 15 years. There is also questionaire focusing on financial literacy of inhabitants and further evaluation of research.
Klíčová slova
finanční gramotnost, finanční vzdělávání, životní pojištění, domácnosti, průzkum
Klíčová slova v angličtině
financial literacy, financial education, life insurance, households, research
Zásady pro vypracování
Úvod
Definujte cíle práce a použité metody zpracování práce.
Teoretická část
Proveďte průzkum literárních pramenů a zpracujte teoretické poznatky týkající se finanční gramotnosti a pojištění.
Analyzujte současnou úroveň finanční gramotnosti rodin pomocí dotazníkového šetření.
Zhodnoťte problémy a navrhněte zdokonalení současného stavu finanční gramotnosti rodin v České republice v oblasti pojištění.
Závěr
Seznam doporučené literatury
DUCHÁČKOVÁ, Eva. Principy pojištění a pojišťovnictví. 2. aktualiz. vyd. Praha: Ekopress, 2005, 178 s. ISBN 80-86119-92-0.
HRADEC, Milan, Václav KŘIVOHLÁVEK a Jana ZÁRYBNICKÁ. Pojištění a pojišťovnictví. 1. vyd. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2005, 215 s. ISBN 80-86754-48-0.
MITCHELL, Olivia S. a Annamaria LUSARDI. Financial literacy: implications for retirement security and the financial marketplace. 1. vyd. New York: Oxford University Press, 2011, 304 s. ISBN 01-996-9681-0.
ŠÍDLO, Dušan. Život jako riziko, aneb, Zásady pojišťování životních rizik. 1. vyd. Praha: D. Šídlo, 2010, 188 s. ISBN 978-80-904345-1-6.
ŠKVÁRA, Miroslav. Finanční gramotnost. 1. vyd. Praha: M. Škvára, 2011, 219 s. ISBN 978-80-904823-0-2.
Seznam doporučené literatury
DUCHÁČKOVÁ, Eva. Principy pojištění a pojišťovnictví. 2. aktualiz. vyd. Praha: Ekopress, 2005, 178 s. ISBN 80-86119-92-0.
HRADEC, Milan, Václav KŘIVOHLÁVEK a Jana ZÁRYBNICKÁ. Pojištění a pojišťovnictví. 1. vyd. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2005, 215 s. ISBN 80-86754-48-0.
MITCHELL, Olivia S. a Annamaria LUSARDI. Financial literacy: implications for retirement security and the financial marketplace. 1. vyd. New York: Oxford University Press, 2011, 304 s. ISBN 01-996-9681-0.
ŠÍDLO, Dušan. Život jako riziko, aneb, Zásady pojišťování životních rizik. 1. vyd. Praha: D. Šídlo, 2010, 188 s. ISBN 978-80-904345-1-6.
ŠKVÁRA, Miroslav. Finanční gramotnost. 1. vyd. Praha: M. Škvára, 2011, 219 s. ISBN 978-80-904823-0-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Vedoucí BP: (19b) Ing. Molínek: Jaký význam má pojistit si hospitalizaci? Kdy je to vhodná varianta? Zodpovězeno zcela.
Oponent BP: (10b) Ing. Hrubošová: Co vás vede k myšlence, že osoba, která neví, co je karenční doba je finančně negramotná? Zodpovězeno zcela. Doplňující otázky a komentáře: Ing. Horáková: V cílech práce jsou jako cílová skupina vymezeny rodiny s dětmi. Co je teda Vaše cílová skupina? Nemněl byste výsledky zobecnit jenom na kraje, na které jste problém testoval? Zodpovězeno částečně.