Požadavek na opětovné zpracování odpadových materiálů zpět k dennímu užívání v sobě představuje neustálé výzvy k hledání způsobů jak tyto odpadové materiály upotřebit. Jed-ním z materiálu, které se řadí do každodenní spotřeby společnosti v široké paletě typů a užitnosti patří automobily. Automobil je fenomén moderní doby a téměř v každé rodině je v dnešní době osobní vůz. V současné době jsou automobily závislé na pohonných hmotách a pneumatikách, bez kterých, by jejich existence nebyla vůbec možná. Pneumatiky jsou vyráběny v obrovských kvantech a jejich spotřeba neustále stoupá. S tím vyvstává také otázka, jak se s ojetými pneumatikami vypořádá společnost vůči okolnímu prostředí a přírodě. Existuje několik druhů recyklujících technologií, které jsou funkční, nicméně se stoupající produkcí se stále hledají nové uplatnění těchto recyklátů. V rámci možných vyu-žití je nutné sledovat vliv klimatických změn na pevnost těchto recyklátů v jakékoliv formě. S počtem klimatických změn a jejich délkou jsou dány i mechanické vlastnosti takových recyklátů a tím i jejich užitná hodnota.
Anotace v angličtině
Recycled tires are relatively good feedstock for reintegration into the industrial process or directly as a further step. Number of steps, when another recyclated product is made from recyclated material after its persistance is theoretically most numerous, but they are different grades given by the material properties of the recycled material in the form of blocks or other typological shapes. Companies that deal with recycled tires rolling-back to the utility of the process should focus its activities in the improvement of material characteristics and also persistence of recycled blocks. The main factors that affect the persistence of such a block, are the climatic conditions in which the recycled material occurs. Number of climate steps which directly affects recycled block, to determine their mechanical properties shows, what we could expect from the prepared "product" to expect when exposed to variations in temperature, pressure or tension. Block of recyclated material is connected by individual parts of ruber, adhesive which ensures consistency. Within molding into blocks also arises a certain percentage of micro-porous structure, which is a relatively good performance for certain types absorbing of dynamic energy.
Požadavek na opětovné zpracování odpadových materiálů zpět k dennímu užívání v sobě představuje neustálé výzvy k hledání způsobů jak tyto odpadové materiály upotřebit. Jed-ním z materiálu, které se řadí do každodenní spotřeby společnosti v široké paletě typů a užitnosti patří automobily. Automobil je fenomén moderní doby a téměř v každé rodině je v dnešní době osobní vůz. V současné době jsou automobily závislé na pohonných hmotách a pneumatikách, bez kterých, by jejich existence nebyla vůbec možná. Pneumatiky jsou vyráběny v obrovských kvantech a jejich spotřeba neustále stoupá. S tím vyvstává také otázka, jak se s ojetými pneumatikami vypořádá společnost vůči okolnímu prostředí a přírodě. Existuje několik druhů recyklujících technologií, které jsou funkční, nicméně se stoupající produkcí se stále hledají nové uplatnění těchto recyklátů. V rámci možných vyu-žití je nutné sledovat vliv klimatických změn na pevnost těchto recyklátů v jakékoliv formě. S počtem klimatických změn a jejich délkou jsou dány i mechanické vlastnosti takových recyklátů a tím i jejich užitná hodnota.
Anotace v angličtině
Recycled tires are relatively good feedstock for reintegration into the industrial process or directly as a further step. Number of steps, when another recyclated product is made from recyclated material after its persistance is theoretically most numerous, but they are different grades given by the material properties of the recycled material in the form of blocks or other typological shapes. Companies that deal with recycled tires rolling-back to the utility of the process should focus its activities in the improvement of material characteristics and also persistence of recycled blocks. The main factors that affect the persistence of such a block, are the climatic conditions in which the recycled material occurs. Number of climate steps which directly affects recycled block, to determine their mechanical properties shows, what we could expect from the prepared "product" to expect when exposed to variations in temperature, pressure or tension. Block of recyclated material is connected by individual parts of ruber, adhesive which ensures consistency. Within molding into blocks also arises a certain percentage of micro-porous structure, which is a relatively good performance for certain types absorbing of dynamic energy.
1. zpracování teoretického základu problematiky pneumatik jako odpadního
materiálu
2. teoretický popis metodiky mechanického namáhání (tah, tlak, přenosový
útlum)
3. vliv teploty a vlhkosti na odpadní lepené pneumatiky a popis klimatestu
4. výběr recyklovaných vzorků ve formě plátů o různé tloušťce pro měření
mechanických veličin a klimatestů
5. vyhodnocení a diskuse výsledků měřených materiálů
Zásady pro vypracování
1. zpracování teoretického základu problematiky pneumatik jako odpadního
materiálu
2. teoretický popis metodiky mechanického namáhání (tah, tlak, přenosový
útlum)
3. vliv teploty a vlhkosti na odpadní lepené pneumatiky a popis klimatestu
4. výběr recyklovaných vzorků ve formě plátů o různé tloušťce pro měření
mechanických veličin a klimatestů
5. vyhodnocení a diskuse výsledků měřených materiálů
Seznam doporučené literatury
1. SCHEIRS, John. Polymer recycling: science, technology and applications.
1st ed. Chichester: John Wiley, 1998, xii-xx, 591 s. ISBN 0-471-97054-9.
2. GOODSHIP, Vannessa. Introduction to plastics recycling. 2nd ed.
Shrewsbury: Smithers Rapra Technology, 2007, iv, 174 s. ISBN
978-1-84735-085-5.
3. MLEZIVA, Josef a Jaromír ŠŇUPÁREK. Polymery: výroba, struktura,
vlastnosti a použití. 2. přeprac. vyd. Praha: Sobotáles, 2000, 537 s. ISBN
8085920727.
4. DUCHÁČEK, Vratislav. Polymery: výroba, vlastnosti, zpracování, použití.
Vyd. 3., přeprac. Praha: Vysoká škola chemicko-technologická v Praze,
2011, 276 s. ISBN 978-80-7080-788-0.
Seznam doporučené literatury
1. SCHEIRS, John. Polymer recycling: science, technology and applications.
1st ed. Chichester: John Wiley, 1998, xii-xx, 591 s. ISBN 0-471-97054-9.
2. GOODSHIP, Vannessa. Introduction to plastics recycling. 2nd ed.
Shrewsbury: Smithers Rapra Technology, 2007, iv, 174 s. ISBN
978-1-84735-085-5.
3. MLEZIVA, Josef a Jaromír ŠŇUPÁREK. Polymery: výroba, struktura,
vlastnosti a použití. 2. přeprac. vyd. Praha: Sobotáles, 2000, 537 s. ISBN
8085920727.
4. DUCHÁČEK, Vratislav. Polymery: výroba, vlastnosti, zpracování, použití.
Vyd. 3., přeprac. Praha: Vysoká škola chemicko-technologická v Praze,
2011, 276 s. ISBN 978-80-7080-788-0.
Přílohy volně vložené
PI Průběh tlakových zkoušek
PII Technický list lepidla
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
doc. Měřínská: Na základě čeho byly pro hodnocení použity právě Vámi zvolené testy? Student odpověděl výstižně na otázku.
doc. Stoklasa: Jaký je obecný závěr z Vašich provedených zkoušek zadaných vzorků? Jsou na této úrovni zkoušek vyhovující - nebo nevyhovující? Student výstižně odpověděl na otázku.